فیس بوک و خیز بزرگ نرم افزاری آن برای تصاحب ارتباطات اندرویدی - تکفارس 
فیس بوک و خیز بزرگ نرم افزاری آن برای تصاحب ارتباطات اندرویدی - تکفارس 

فیس بوک و خیز بزرگ نرم افزاری آن برای تصاحب ارتباطات اندرویدی

علیرضا
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - 08:00
فیس بوک و خیز بزرگ نرم افزاری آن برای تصاحب ارتباطات اندرویدی - تکفارس 

فیس بوک و خیز بزرگ نرم افزاری آن برای تصاحب ارتباطات اندرویدی

فیس بوک به شکل کاملا گسترده‌ ای وارد دنیای اندروید شده است و قصد دارد تا این دنیای وسیع و البته پر درآمد را تحت سلطه خود درآورد! این شبکه اجتماعی در رویداد اختصاصی خود که در کالیفرنیا برگزار شد، از تلفن HTC First در این مراسم پرده‌ برداری کرد و همچنین سیستم نرم افزاری Facebook Home را معرفی نمود که به شکل ویژه ‌ای با سیستم عامل اندروید یکپارچه شده و سرویس‌‌‌ های این شبکه اجتماعی را به شکل متفاوتی به کاربر ارائه می‌کند؛ اما بیشتر زمان کنفرانس به چگونگی تبدیل اسمارت فون اندرویدی شما به ابزاری اجتماعی‌ تر پرداخته شد. با تک فارس همراه باشید تا در ادامه به شرح کامل Facebook Home و HTC First بپردازیم.

اسمارت فون HTC First کمی بیشتر از گوشی ‌های هوشمندی که تا کنون از آن‌ها استفاده کرده ‌ایم با فیس ‌بوک عجین شده است. اولین ویژگی منحصر به فرد این محصول استفاده از Facebook Home به عنوان لانچر و رابط کاربری در این اسمارت فون است که در ادامه به صورت مفصل به آن می پردازیم. در این مراسم، پیتر چائو (HTC) و رالف دی لا وگا (AT&T) با حضور بر روی سن، رسما از اولین تلفن هوشمند جهان که به طور کامل برای برنامه Home بهینه سازی شده است، پرده برداری کردند. گوشی که چائو معتقد است تجربه ‌ای منحصر به فردی را از کار با فیس بوک ارائه خواهد کرد. HTC First از پردازنده قدرتمند کریت Qualcomm 8930AA استفاده می ‌کند که دارای دو هسته با فرکانس ۱.۴GHz می باشد (دو هسته ای اما بسیار قدرتمند!). حافظه داخلی این گوشی ۱۶ گیگابایت بوده و از ۱ گیگابایت حافظه رم نیز برخوردار شده است. صفحه نمایش این اسمارت فون۴.۳ اینچی LCD می باشد و اسمارت فون دارای رزولوشن HD می باشد که در نتیجه از تراکم پیکسلی ۳۴۱ پیکسل در هر اینچ بهره می برد.

دوربین اصلی (پشتی) این گوشی مدلی با کیفیت ۵ مگاپیکسلی می باشد که از قابلیت ضبط فیلم با کیفیت Full HD  نیز برخوردار شده است. دوربین جلویی این گوشی نیز مدلی با کیفیت ۱.۶ مگاپیکسل می باشد. این گوشی از یک باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعتی نیز به عنوان منبع تغذیه بهره می برد. از دیگر قابلیت ‌های HTC First می توان به پشتیبانی از راه های ارتباطی همچون NFC، بلوتوث نسخه ۴ اشاره نمود. حسگر مجاورت، حسگر نور محیط، سنسور ژیروسکوپ و شتاب سنج سه محوره نیز از جمله سنسورهای این محصول بازار مشترک اچ تی سی و فیس بوک می باشد. لازم به ذکر است این گوشی از نسخه ۴.۱ اندروید (جیلی بیلی) به همراه رابط کاربری متحول شده Facebook Home استفاده می کند. این گوشی از ۱۲ آپریل در آمریکا و برای اپراتور AT&T و تنها با قیمت ۹۹.۹۹ دلار عرضه عمومی خواهد شد. HTC First در چهار رنگ سیاه، سفید ، قرمز و فیروزه ای در دسترس می باشد. امکان پیش خرید اینترنتی این گوشی نیز فراهم شده است.

HTC FIRST

HTC FIRST

در ادامه این مراسم جناب اقای زاکربرگ اعلام نمود که: مردم بیش از ۲۵ درصد از وقتی که با تلفن خود صرف می ‌کنند را در شبکه اجتماعی فیس بوک و با نرم افزار اینستگرام سپری می‌ کنند (پیشتر هم از نمودارهای میزان استفاده از اسمارت فون ها این قضیه را به سادگی می توان فهمید)، پس چرا نباید تلفنی طراحی شود که بیشتر به مردم اهمیت دهد تا اپلیکیشن‌ ها ؟ ما تمایل داریم تا بهترین تجربه را برای هر شخصی روی هر تلفنی ایجاد کنیم. البته آقای زاکربرگ  با گفتن واژه هر تلفنی محصول جدید خود را صرفا به همکاری مشترکش با اچ تی سی محدود نکرد و بیراه هم نیست که بگوییم منظورش از هر شخصی کاربران فیس بوک بود و اگر کسی باشد که هنوز کاربر فیس بوک نیست و قصد آن را ندارد به آنچه معرفی شده هیچ نیازی ندارد.

Facebook Home در واقع عضو جدید خانواده اپلیکیشن‌ های فیس بوک است که سرتاسر تلفن شما را تحت تاثیر خود قرار می‌ دهد و در واقع تلفن هوشمند اندرویدی شما را به تلفن فیس ‌بوکی تبدیل می‌ کند.  اپلیکیشنی به نام Coverfeed، تعمیرات اساسی در صفحه اصلی و صفحه قفل گوشی ایجاد می‌ کند تا بروز رسانی مربوط به دوستان خود را در فیس بوک سریع ‌تر و بسیار ساده ‌تر مشاهده کنید. البته فیس بوک افکار تجاری نیز در این بین داشته و تبلیغات نیز در این بین نمایش داده خواهند شد! (همانند کیندل فایز آمازون)

در نرم افزار Facebook Home پشتیبانی خوبی از ژست‌ های حرکتی شده است ( مشابه آنچه قرار است در سیستم عامل آینده اوبنتو ببینیم) و شما به راحتی می‌ توانید از طریق لمس صفحه نسبت به جا به جایی بین اپلیکیشن‌ ها و یا مشاهده اعلانیه ‌ها اقدام کنید. در لانچر هوم، لیست اپلیکیشن‌ های محبوب کاربر در یک صفحه مستقل و لیست کلی اپلیکیشن‌ ها در صفحه‌ای دیگر نمایش داده می ‌شوند (همانطور که می دانید در لانچرهای معمول اندروید امکان سوییچ بین چند حالت وجود دارد و امکان مشاهده همزمان دو حالت وجود ندارد). در فیس بوک هوم نه تنها دسترسی به سرویس‌ های مختلف این شبکه اجتماعی آسان شده است بلکه در همه جای تلفن نیز به راحتی می توانید ردپایی از وجود آنها را حس کنید.

در Facebook Home شما به راحتی قادر به ارسال نظر یا لایک کردن پست‌ های دوستان خود از همان صفحه اصلی اندروید و بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن و به ساده ‌ترین شکل ممکن خواهید بود. Facebook Home ، محیط گرافیکی خاص و ویژه خود را دارد و کمی با آنچه تاکنون در لانچرهای اندروید دیده اید نیز فاصله دارد. فیس ‌بوک در طراحی این سیستم نرم افزاری تمام تلاش خود را نموده تا دسترسی کاربر به شبکه اجتماعی فیس بوک را ساده کند و اساس این لانچر در بهینه شدن هر ارتباطی با فیس بوک است.

ارسال و دریافت پیغام، یکی دیگر از قابلیت‌ هایی است که در «فیس بوک هوم» توسط تیم فیس بوک توجه ویژه ‌ای به آن شده است. جناب اقای زاکربرگ معتقد می باشد که روش های فعلی ارسال و دریافت پیام دیگر به کارآمدی قبل نیستند و به همین دلیل آنها سیستم پیغام را در Home از نو و به صورتی طراحی نموده‌ اند که از همه جای تلفن در دسترس باشد. در کنار اطلاعات تماس اشخاص، آیکونی مربوط به پیغام وجود دارد و کاربر به سرعت می‌ تواند از طریق آن نسبت به چت با دوستان خودش اقدام نماید. فیس بوک سیستم ارسال پیغام یا چت نوشتاری خود را به طور کامل با اندروید یکپارچه نموده است تا به نوعی جایگزین پیامک (SMS) در تلفن گردد (به نظر شما می تواند سیستم SMS را حذف کند؟).

home

در Facebook Home اعلانیه‌ ها بر خلاف قبل و سیستم کلاسیک اندرویدبراساس ارتباط شما با دوستان تان مرتب می ‌شوند، در اندروید اعلانیه ‌ها بر اساس اپلیکیشن‌ ها مرتب شده و برای کاربر لیست می ‌گردند اما در Facebook Home اولویت در دوستان کاربر مورد نظر است. فیس بوک قصد دارد تا شما به جای اجرای اپلیکیشن‌ ها، مشاهده تصاویر و ویدیو ها یا رویدادی خود در تقویم، اسمارت فون اندرویدی شما را به ابزاری تبدیل کند که اخبار مربوط به دوستان شما را به سرعت در اختیارتان قرار دهد.

فیس بوک هوم قرار است از ۱۲ آپریل یا همان ۲۳ فروردین ماه خودمان در دسترس بخش محدودی از کاربران قرار گیرد و تنها کاربران تلفن‌های One و One X از اچ تی سی و گلکسی اس ۳، اس ۴ و نوت ۲ از سامسونگ شانس استفاده از آن را در ابتدا خواهند داشت؛ اما Facebook Home کمی بعد در دسترس کلیه کاربران اندروید قرار خواهد گرفت. نصب Home بسیار آسان خواهد بود و از طریق گوگل پلی دسترسی به آن امکان پذیر خواهد بود.

فیس بوک هوم برای طیف وسیعی از ابزارهای اندرویدی از جمله تبلت‌ ها نیز عرضه خواهد شد؛ اما در فاز اول تنها تلفن‌ های اندرویدی مخاطب قرار خواهند گرفت. همچنین فیس‌ بوک قول داده است که به روز رسانی های خود را برای Home، به ‌صورت ماهیانه ارائه نماید. با این حساب، پس از عرضه نسخه بهینه شده برای تبلت‌ ها، با توجه به مزیت‌ های تبلت ها از جمله صفحه نمایش بزرگ‌ تر برای به اشتراک‌ گذاری تصاویر فیس‌ بوک و اینستاگرام می‌توان انتظار قابلیت‌ های بیشتری را نیز از آن نسخه ویژه داشت.

همانطور که تا کنون متوجه شده اید این محصول اچ تی سی اول از همه صرفا برای عاشقان و خوره های فیس بوک می باشد و به نظر شخصی ما برای معرفی یک اپلیکیشن (هر چند هم قدرتمند) نیازی به معرفی و ساخت یک اسمارت فون نبود! به نظر شما محصول سخت افزاری اچ تی سی و فیس بوک موفق خواهد بود یا محصول نرم افزاری آن ها ؟ ما را از نظرات خود آگاه سازید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.