هر آن چه در مورد بلک بری مرکوری می دانیم - تکفارس 
هر آن چه در مورد بلک بری مرکوری می دانیم - تکفارس 

هر آن چه در مورد بلک بری مرکوری می دانیم

دانیال دهقانی
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 08:00
هر آن چه در مورد بلک بری مرکوری می دانیم - تکفارس 

پس از ترک سیستم عامل خانگی خودش به مقصد اندروید، بلک بری تنها یک گوشی هوشمند که از آن صفحه کلید فیزیکی معروف این شرکت بهره می برد عرضه کرده، یعنی بلک بری پریو (BlackBerry Priv) که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و بیشتر به یک “ناامیدی” بزرگ می ماند.  حالا، با همکاری شرکت چینی تی سی ال (TCL)، یک گوشی دیگر که نام بلک بری را یدک می کشد و صفحه کلیدی کوارتی (QWERTY) دارد قرار است تا با انتشار در بازار سر و صدای زیادی به پا کند، منظور ما چیزی نیست جز محصول جدید بلک بری که با نام بلک بری مرکوری (BlackBerry Mercury) یا مدل DTEK 70 شناخته می شود.

در حالی که این نام به طور مشخص یک نام رمز است، ولی فعلاً تنها نامی است که این گوشی با آن خوانده می شود و به طور رسمی تائید به همین دلیل است که ما نیز از آن استفاده می کنیم. این ماه و در خلال نمایشگاه CES 2017، این فرصت فراهم شد تا برخی از رسانه ها فرصت کار با این گوشی را پیدا کنند، ولی هنوز رمز و رازهای زیادی در مورد مرکوری، جدیدترین عضو خانواده بلک بری وجود دارد. با وجود آن که مطمئناً در نمایشگاه MWC امسال که تا کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود اطلاعات بیشتری از این گوشی جالب توجه منتشر خواهد شد، ولی بهتر است همین حالا نگاهی به تمامی مشخصات لو رفته از این گوشی و شایعات پیرامون آن بیندازیم. پس در ادامه با تک فارس همراه باشید تا به طور کامل اطلاعات بلک بری مرکوری را زیر ذره بین ببریم.

طراحی

blackberry-mercury-dtek70-header

ظاهر گوشی جدید بلک بری، این گونه است

چشم گیر ترین ویژگی در طراحی بلک بری مرکوری، چیزی نیست جز آن صفحه کلید فیزیکی و سنتی کوارتی آن. البته، به هر حال این گوشی بر خلاف بلک بری پریو دیگر یک ساختار کشویی ندارد، یعنی امکان پنهان کردن صفحه کلید فیزیکی وجود ندارد و آن کلیدها همیشه در دسترس انگشتان شما خواهند بود. در حالی که این مسئله به شدت از ضخامت گوشی می کاهد، خصوصاً در مقایسه با بلک بری پریو، ولی به هر حال وجود چهار ردیف کلید مقداری از اندازه مفید صفحه نمایش را نیز اشغال خواهد کرد. به خاطر همین تغییر، صفحه نمایش بلک بری مرکوری در مقایسه با پدر خود یعنی بلک بری پریو از اندازه کوچک تری برخوردار است، یعنی چیزی در حدود ۴.۵ اینچ که به مقدار قابل توجهی کوچک تر از اندازه ۵.۴ اینچی صفحه نمایش بلک بری پریو است.

صفحه کلید فیزیکی کوارتی بلک بری مرکوری نیز که از پشت به آن نوررسانی می شود و به همین جهت از خود روشنایی ساطع می کند، چندین ویژگی جالب در خود جای داده است، که حداقل چندان به خاطر عجیب بودن وجود صفحه کلید در زیر صفحه نمایش یک گوشی هوشمند، مرکوری سرزنش نشود. یک اسکنر اثر انگشت در کلید Space این صفحه کلید تعبیه شده و خود صفحه کلید هم به شکل یک تاچ پد بالفعل (de facto) عمل می کند، یعنی با کشاندن انگشت روی کلید های آن در رابط کاربری به گشت و گذار پرداخت.

blackberry-mercury-dtek70-keyboard

صفحه کلید فیزیکی این روزها زیادی نامتعارف است، نه؟

در مورد کیفیت ساخت بدنه گوشی نیز باید گفت که بلک بری مرکوری بدنه ای غالباً فلزی دارد، البته به جز پشت آن که از ماده ای چرم مانند ساخته شده که در خود شیارهای جالبی دارد و به گوشی طرح زیبایی داده است. بالای بلک بری کاملاً تخت است و همان جک محبوب ۳.۵ میلی متری هدفون نیز در آن جا قرار دارد، در حالی که پایین گوشی خمیده است و یک پورت USB Type-C داشته و فرورفتگی های مربوط به بلندگو هم در آن جا قرار دارد.

در مجموع، باید گفت که بلک بری مرکوری یک گوشی حجیم و تنومند به شمار می رود، خصوصاً در مقایسه با دیگر گوشی های هوشمند موجود در بازار، ولی به هویت و سنت واقعی بلک بری نیز وفادار است و این انتخابی که سازندگان برای آن کرده اند موجب شده تا هواداران واقعی بلک بری قدر آن را دانسته و برای عرضه چنین گوشی هوشمندی از این شرکت سپاسگذار باشند. اما بقیه ویژگی های ظاهری چطور؟ آن صفحه کلید فیزیکی کوارتی دقیقاً به مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند، خوبی های خود را دارد و بدی های خاص خود را، ولی باید ماند و دید که کدام لبه بر دیگری فائق خواهد آمد.

سخت افزار

blackberry-mercury-dtek70-hardware

سخت افزار این گوشی، یکی از چیزهایی که زیاد راجع به آن صحبت نشده است

با وجود آن که تی سی ال از به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به این گوشی در نمایشگاه CES استقبال کرد و با آغوش باز از خبرگذاری ها استقبال به عمل آورد، ولی هنوز مشخصات سخت افزاری بلک بری مرکوری به طور رسمی اعلام نشده اند. شایعات قبلی حاکی از این بود که بلک بری مرکوری از یک صفحه نمایش ۴.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۶۸۰ بهره می برد – به نظر تصمیم گرفته شده تا رزولوشن آن از رزولوشن ۲K بلک بری پریو کمتر باشد – و از آن ناامیدکننده تر، چیپست اسنپ دراگون ۸۲۱ (Snapdragon 821) در قلب این گوشی وجود خواهد داشت. با توجه به این که بلک بری پریو ۳ گیگابایت حافظه رم داشت، احتمالاً این میزان برای بلک بری مرکوری به ۴ یا ۶ گیگابایت افزایش خواهد یافت، اگرچه این امکان هم وجود دارد که میزان حافظه رم مرکوری در مقایسه با پریو دچار تغییر نشود و همان ۳ گیگابایت باقی بماند، که به نوبه خود بسیار ناامیدکننده خواهد بود. در مورد دوربین های پشتی و جلویی این گوشی نیز در حال حاضر نمی توان صحبت خاصی کرد و باید منتظر اطلاعات تکمیلی باقی ماند.

نرم افزار و تجربه کاربران از آن

blackberry-mercury-dtek70-software

اندروید ۷ نوقا حال و هوای خاصی به گوشی جدید بلک بری خواهد داد

بلک بری مرکوری در زمان عرضه از یک نسخه اولیه اندروید ۷ نوقا استفاده خواهد کرد، در حالی که تیم موبایل بلک بری به عرضه به روز رسانی های امنیتی ادامه خواهند داد، که شامل پچ های ماهانه گوگل نیز می شود. رابط کاربری گوشی نیز بسیار وفادار به گوشی های قبلی بلک بری است، با این تفاوت که اکنون برخی از اپلیکیشن های از پیش نصب شده و برخی قابلیت های کوچک تغییر کرده اند.

در حالی که بسیاری از سوالات ما در مورد سخت افزار گوشی بدون پاسخ مانده است، مدت زمانی که برخی خبرگزاری ها با بلک بری مرکوری گذرانده اند باعث شده تا فهم بهتری نسبت به قابلیت های نرم افزاری این گوشی پیدا کنیم. به طور مثال، ما شاهد بازگشت ویژگی های آشنایی خواهیم بود که در بلک بری پریو وجود داشتند، مثل همان جا به جا کننده میان اپلیکیشن ها که مختص خود بلک بری است. اما دقیقاً همچون سخت افزار به کار رفته در ساخت بلک بری مرکوری، نرم افزار این گوشی نیز برخی رمز و رازها را در کنار خود می بیند، و به نظر نمی رسد که بتوانیم اطلاعات بیشتری را در مورد نرم افزار این گوشی حداقل تا قبل از نزدیک شدن به معارفه رسمی این گوشی به دست بیاوریم.

انتظارات

blackberry-mercury-dtek70-back

بدنه پشتی این گوشی با روکشی که به چرم شبیه است پوشانده شده

بلک بری امروز دیگر آن بلک بری سال های پیشین نیست. این را از همان ابتدای این مقاله می توان فهمید. بازار صنعت موبایل نسبت به زمان تاخت و تاز بلک بری تغییرات زیادی را به خود دیده است. اگر همانند پریو عمل کند، بلک بری مرکوری احتمالاً نخواهد توانست توجه مخاطبان گوشی های قدیمی بلک بری را به خود جلب کند، ولی شاید این اصلاً از ابتدا دلیل ساخت این گوشی نبوده است. پریو با مشکلات متعددی مواجه بود، از جمله وجود ایراداتی در اتصال با بلوتوث و جی پی اس، آنتن دهی ضعیف و کند شدن محسوس بعد از چندین ماه استفاده. تمامی این مشکلات می تواند به وسیله مرکوری برطرف شوند، و اگر تی سی ال و بلک بری بتوانند این کار را انجام دهند، مرکوری حداقل می تواند توجه طرفداران سرسخت بلک بری را به خود جلب کند.

یکی دیگر از مسائل حیاتی در مورد بلک بری مرکوری قسمت عرضه آن به بازار است. اگر واقعاً بلک بری مرکوری بتواند موفق باشد، رساندن آن به دست دیگر شرکت های فعال در توزیع گوشی های هوشمند خود یک مسئله جدی خواهد بود. شایعات حاکی از آن است که ورایزن (Verizon) در توزیع این گوشی در ایالات متحده آمریکا همکاری خواهد داشت، هر چند این موضوع هم به مانند برخی دیگر از مسائل مربوط به این گوشی ، در هاله ای از ابهام است و نمی توان در حال حاضر به طور قطع در مورد آن نظر داد. با وجود این، طی صحبت هایی که با تی سی ال به عمل آمده آن ها از وجود یک همکار برای توزیع بلک بری مرکوری استقبال خواهند کرد، و قطعاً چنین مسئله ای به این گوشی کمک خواهد کرد تا بهتر بتواند به اهداف و بلند پروازی های خود جامه عمل بپوشاند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید که آیا بلک بری می تواند بازگشتی شکوهمندانه به بازار گوشی های هوشمند داشته باشد یا خیر. همه چیز در مورد این گوشی، در روز معارفه آن که انتظار می رود در نمایشگاه MWC 2017 باشد مشخص خواهد شد در آن زمان، بهتر از اکنون می توانیم در مورد گوشی نظر دهیم.

نظر شما در مورد این گوشی جدید بلک بری چیست؟ آیا این گوشی می تواند به موفقیت برسد؟ نظرات خود را پیرامون این گوشی و این مقاله، با تک فارس در میان بگذارید.

با اقتباس از: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.