۱۰ راهی که اپل با آنها همه چیز را متحول کرد - تکفارس 
۱۰ راهی که اپل با آنها همه چیز را متحول کرد - تکفارس 

۱۰ راهی که اپل با آنها همه چیز را متحول کرد

علی فلاح
۲ بهمن ۱۳۹۵ - 10:00
۱۰ راهی که اپل با آنها همه چیز را متحول کرد - تکفارس 

۱۰ سال پیش ، نوکیا بزرگ ترین تولید کننده تلفن همراه در جهان بود. مایکروسافت در پی طراحی و تولید ویندوز ویستا بود و در آن زمان ، بهترین گجت های همراه در نمایشگاه CES یک mp3 player و یک تلویزیون بیسیم بودند که امکان پخش زنده رادیو را داشتند.اما اکنون همه چیز تغییر کرده است.

با ادامه این مقاله همراه تکفارس باشید

در تاریخ نهم ژانویه سال ۲۰۰۷ ، موسس شرکت اپل ، استیو جابز ، از دستگاهی رونمایی کرد که دنیا را متحول کرد. آن دستگاه چیزی نبود جز یک گوشی اپل ۴۹۹ دلاری با ظرفیت داخلی چهار گیگابایت که هم تلفن همراه ، هم دستگاه پخش موسیقی و همچنین یک دستگاه برای اتصال به اینترنت به حساب می آمد.

آیفون، یک محصولِ انقلابی و جادویی است که پنج سال از تمامی موبایل ها پیشگام تر است. (گفته ی استیو جابز در آن زمان)

از آن زمان تا کنون ، اپل بیش از ۱.۲ میلیارد آیفون فروخته است و به پولدار ترین شرکت عمومی در جهان تبدیل گشته است. محصولات کمپانی های بزرگ دیگری مانند سامسونگ ، HTC ، شیائومی و موتورولا ، نیز در تمام نقاط جهان پخش شده اند. به صورتی که در نقاطی از جهان که حتی جریان برق وجود ندارد ، افراد از تلفن هوشمند استفاده می کنند.

اکنون به چگونیِ متحول شدن دنیا توسط اپل می پردازیم :

۱) همیشه متصل باشید

تا قبل از آیفون ، برای اتصال به اینترنت ، یا برای انجام یک کار اینترنتی ابتدا باید رایانه خود را روشن می کردید، پس از مدتی انتظار کامپیوتر شما بالا می آمد و بعد از آن دوباره برای مدت زمانی، جهت اتصال به شبکه وای فای خود منتظر می شدید و در نهایت ، با باز کردن مرورگر کامپیوتر خود به انجام کار مورد نظرِ خود در بستر اینترنت می پرداختید. حداقل مدت زمان برای انجام تمامی مراحل : ۱۰ دقیقه.

اما اگر یکی از این مراحل به درستی انجام نمی شد چه مشکلی رخ می داد ؟

با وجود اپل ، به راحتی با استفاده از سیستم سلولی اینترنت سیمکارتِ خود به اینترنت متصل می شوید. حداقل زمان مورد نیاز : ۲۰ ثانیه.

۲) چند گجت در یک گجت !

اپل ، در واقع یک تلفن همراه به حساب نمی آمد. بلکه گجتی تشکیل شده از چندین گجت مختلف بود. با توجه به عکس زیر ، تعدادی از کارایی های این تلفن همراه محبوب را مشاهده می کنید.

iphone-replaces-tech-02

پس از تولید چنین محصولی ، فروش لوازم (چه جانبی چه غیر جانبی) در بازار به شدت افزایش یافت. از فروش هندزفری و شارژر و قابِ این محصول گرفته تا قطعات سخت افزاریِ آن.

۳) کلیدی برای نرم افزار ها

ممکن است Appiness را به یاد نیارید. اما در ابتدا ، اپل از مجری سومی به نام اپ استور برای برنامه های خود استفاده نمی کرد. اپ استور ، در جولای سال ۲۰۰۸ ،هنگامی که اپل از نسخه دوم گوشی هایش رونمایی کرد، آغاز به کار کرد.

اپ استور  اپل را به یکی از دستگاه های مطلقا ضروری تبدیل کرد.اکنون بیش از ۲ میلیون اپ بر روی این شبکه قدرتمند در دسترس می باشد که بدون آن ، ممکن بود کمپانی های بزرگ دیگری مانند اینستاگرام و اسنپچت (snapchat) رشد نمی کردند و یا حتی وجود نداشتند.

۴) هر نفر یک فیلم بردار !

درست است که قبل از آیفون ، همه ما دوربین هایی در خانه داشتیم اما وجود اینترنت و برنامه هایی مانند اینستاگرام که مخصوص عکاسی هستند ، حس عکاسی در هر کاربری را تقویت می کردند و از این طریق است که روزانه هزاران هزار عکس و خبر در فضای اینترنت منتشر می شود.

در حیقیت یک دوربین فیلم برداری در دست گرفتن یکی از پیش پا افتاده ترین کار ها شد.

۵) پخش زنده

دوربین این تلفن همراه ، علاوه بر عکاسی و ضبط فیلم ، قابلیت پخش زنده نیز دارد. به طوری که بصورت لحظه ای ، میتوانید فیلم و محتوای در حال ضبط را بصورت آنلاین بر روی شبکه های گسترده اینترنتی قرار دهید. پخش زنده شامل برقراری تماس تصویری ، پخش بر روی کانال های یوتیوب ، و همچنین استفاده از سیستم زنده فیس بوک می شود. از این تکنولوژی ، همچنین برای ارسال گزارشات برای پلیس نیز استفاده می شود.

در طرف دوم قضیه  که بیشتر به ضرر ما می باشد ، این تکنولوژی به این شرکت ها(یوتیوب ، فیس بوک و شبکه های اجتماعی) قابلیت ردیابی و زیر نظر داشتن ما را می دهد. اپل شدیدا بر حریم خصوصی تاکیید می کند اما حفظ حریم خصوصی برای کاربران همیشه یکی از نگرانی ها بوده است.

۶) صفحه کلید مجازی

صفحه های لمسی ، در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسیدند. اما اکنون تمامی افراد و حتی بچه ها نیز با آن ها آشنا هستند. اکنون صفحه های لمسی در همه جا حضور دارند حتی یخچال ها.

هنگامی که استیو جابز از آیفون رونمایی کرد ، گفت :

ما به همراه بهترین وسیله ی اشاره(انگشتان دست) متولد شده ایم و آیفون از آنها برای ایجاد انقلابی در محیط کاربری استفاده می کند.

حق با استیو جابز بود. صفحه نمایش های لمسی بودند که مایکروسافت و همراهانش را مجبور به بهبود قطعات نمایشی کردند. اکنون ، اینکه تلفن همراه جدیدی بدون صفحه نمایشگر لمسی ببینیم ، بسیار عجیب است. لازم به ذکر است : اپل در حال حاضر بر روی لمسی کردن کامپیوتر های مک (Mac Computer) خود کار می کند.

۷) موقعیت یابی

با استفاده از نقشه های گوگل در بستر آیفون ،دیگر نگرانی برای یافتن مسیر در یک شهر جدید معنا نداشت. اینکه یک نقشه در دست بگیریم و موقعیت خود را روی آن بیابیم ، امروزه دیگر منسوخ شده است. نقشه های گوگل (google’s map) و همچنین نقشه اپل (Apple’s map) از کاربردی ترین اپ های آیفون هستند و روز به روز به قابلیت های خود افزوده اند.

apple-original-iphone-6843

۸) نسل جدید بازی ها

آیفون ، باعث بازآفرینی گسترش بازی ها بر روی گوشی های همراه شد. بازی هایی مانند Angry birds که به راحتی هر کسی را سرگرم می کنند ، به زودی محبوب شدند و همچنین طریقه و نحوه پرداخت آنلاین نیز متحول شد. توسعه دهندگان بازی ها ، با استفاده از روش های پرداختِ داخلِ محیط بازی ، باعث تغییر و رشد روز افزون آن شدند.

۹) دیگر پولِ نقد حرف اول را نمی زند

اپل اولین کمپانی ایجاد پرداخت آنلاین نبود. اما یکی از مهم ترین توسعه دهنگان پرداخت آنلاین بود.به صورتی که حتی کم سواد ترین افراد نیز از نحوه انجام آن آگاه شدند.

اکنون پول نقد مرده به حساب نمی آید اما استفاده از سیستم های موبایلی برای پرداخت ، همه گیر شده است.

۱۰) و هزاران چیز دیگر

اینکه بتوانیم تمامی قابلیت های مثبت و نکاتی که باعث پیشرفت اپل شده است را در یک مقاله خلاصه کنیم ، امکان ناپذیر است. به عنوان مثال می توان به کمک به افزایش رسانه ها اشاره کرد.

تهیه و تولید پادکست ها نیز یکی از مهم ترین دستاورد های اپل به شمار می روند که دیگر با وجود آن نیازی نیست به رادیو در زمانی مشخص گوش کنیم.

بیش از نیمی از مردم آمریکا از آیفون استفاده میکنند و به گفته فیس بوک بیش از ۸۴ درصد از درامد ۶.۸۲ میلیارد دلاری اش ، از تبلیغ بر روی تلفن های همراه بوده است.

در آینده مقالات بیشتری در تکفارس در مورد این کمپانی بزرگ منتشر خواهیم کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.