سیب همچنان تازه | نگاهی به عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ و انتظارات از این شرکت در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 
سیب همچنان تازه | نگاهی به عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ و انتظارات از این شرکت در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 

سیب همچنان تازه | نگاهی به عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ و انتظارات از این شرکت در سال ۲۰۱۷

دانیال دهقانی
۷ دی ۱۳۹۵ - 15:00
سیب همچنان تازه | نگاهی به عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ و انتظارات از این شرکت در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 

اپل کمپانی است که همواره در زمینه تکنولوژی جایگاه ویژه ای را در اختیار داشته: اول با مدیر عامل خود یعنی استیو جابز که در زمینه معرفی تکنولوژی های جدید ثابت قدم بود، حتی اگر در ازای آن ها باعث از بین رفتن محبوبیت این شرکت می شد، ولی باعث می شد تا از تکنولوژی های منسوخ و از مد افتاده هم استفاده نکنند، و حالا هم که رئیس اجرایی سابق این شرکت یعنی تیم کوک هدایت آن را بر عهده دارد، اپل سعی دارد تا به دی ان ای و ریشه خود بازگشته و بهترین محصولات را برای مشتریان تولید کند.

اپل سال ۲۰۱۶ را چگونه گذراند؟ در این مقاله قصد داریم تا به ترتیب زمانی نگاهی به معارفه ها، مسائل مالی و فروش این شرکت در سال ۲۰۱۶ بیندازیم و در نهایت، انتظارات از اپل در سال ۲۰۱۷ را بررسی کنیم. پس در ادامه همراه تک فارس باشید.

اپل، آیفون و سرویس های خدماتی

aaeaaqaaaaaaaaduaaaajdmwmtbjztm1lwy3njytndkyyy1injrlltu5mgu1ogrlndjimq

برخی از سرویس های خدماتی اپل

اپل همچنان لقب “کمپانی آیفون” را در سال ۲۰۱۶ یدک کشید و ۶۰ درصد از میزان سودآوری این شرکت در این سال مربوط به گوشی های آیفون بوده است، اما به نظر اندکی هم از اهمیت و محبوبیت این گوشی نزد مشتریان کاسته شده، چرا که در سال گذشته این میزان ۶۳ درصد و در برخی از بازه های سه ماهه به ۶۹ درصد از کل سود شرکت اپل می رسید.

در حقیقت، بهتر است بگوییم که اپل در سال ۲۰۱۶ در اصل کمپانی اپل “و” سرویس های خدماتی بوده است. بخش “سرویس های خدماتی” اپل با رشدی رو به رو بوده و اکنون ۱۴ درصد از سوداوری این کمپانی در شش ماه گذشته مربوط به این مورد بوده است. نکته جالب این است که اکنون اپل از سرویس های خدماتی (که شامل اپ استور و اپل موزیک هم می شود) سودآوری بیشتری نسبت به آیپدها و مک ها دارد.

صحبت از آیپدهای اپل شد، در سال ۲۰۱۶ فروش آن ها باز هم با افت مواجه بود. اپل اکنون در هر بازه زمانی سه ماهه، حدود ۱۰ میلیون آیپد می فروشد، میزانی که نسبت به چند سال گذشته با افتی ۵۰ درصدی مواجه بوده است. در همین حین و در بازه های زمانی مشابه، سودآوری اپل از آیپدها البته نسبت به گذشته بیشتر شده که به لطف آیپد پروهای گران قیمت تر بوده است.

تعداد اپل واچ های فروخته شده هنوز به صورت یک راز باقی مانده است، اما از آن جایی که ساعت ها در رده “محصولات دیگر اپل” طبقه بندی می شوند، می توانیم مطمئن باشیم که به آن نسبت در میزان علاقه مندان به آن تغییر خاصی به وجود نیامده است.

تمامی محصولات جدید اپل در سال ۲۰۱۶

اگر به اپل در سال ۲۰۱۶ نگاه کنیم، می بینیم که این شرکت ۷ محصول مهم را در این سال عرضه کرده است، در کنار نسخه جدید سیستم عامل خود. حال بیایید نگاهی به این محصولات به ترتیب زمان عرضه بیندازیم:

iPhone SE

16411-13242-160402-iphone_se-2-xl

با قدرتمندترین گوشی ۴ اینچی جهان آشنا شوید

معرفی شده در ماه مارس.

اولین مراسم اپل در سال ۲۰۱۶ در یک سالن کوچک در منطقه کوپرتینو (Cupertino) و در ماه مارس برگزار شد. این مراسم در قیاس با مراسم هایی چون WWDC که در اوایل تابستان برگزار می شود یا مراسم رونمایی از آیفون که سالانه در ماه سپتامبر برگزار می شود بسیار کوچک تر بود، اما با این حال باز هم به نسبت پربار بود. اولین محصولی که اپل در ماه مارس معرفی کرد آیفون ویژه ۴ اینچی به نام آیفون اس ای بود که با همان ظاهر معروف گوشی های آیفون ۵ و آیفون ۵ اس ولی با مشخصات آیفون ۶ اس روانه بازار شد. این گوشی از همان چیپست قدرتمند اپل ای ۹ (A9) بهره می برد، یک دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی دارد که می تواند ویدیوهای ۴ کی و تصاویر زنده ضبط کند، یک اسکنر اثر انگشت دارد و یکی از قدرتمند ترین باتری های تاریخ اپل نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

iPad Pro 9.7 inches

_mg_1490-ed

این آیپد را بسیار راحت تر از آن مدل ۱۲.۹ اینچی می توان جا به جا کرد

معرفی شده در ماه مارس.

دومین محصولی که اپل در ماه مارس رونمایی کرد نسخه ۹.۷ اینچی آیپد پرو بود.  اپل پیش از آن هم مدل غول آسای (حداقل برای یک تبلت) ۱۲.۹ اینچی با قابلیت پشتیبانی از “قلم اپل” (Apple Pencil) را معرفی کرده بود. مدل ۹.۷ اینچی آیپد پرو هم از همان پردازنده قدرتمند برادر بزرگ تر خود بهره می برد ولی به هر حال اندازه کوچک تری دارد و برای حمل مناسب تر است و با قیمت پایین تری نیز عرضه شده است. اپل یک تکنولوژی جدید هم برای صفحه نمایش این مدل معرفی کرده که به طور هوشمند درجه رنگ های صفحه را با توجه به شرایط آب و هوایی و جوی بیرون، تنظیم می کند. این شرکت همچنین روی کیفیت بلندگوها و برخی موارد جزئی دیگر نیز برای بهبود آیپد پروی جدید کار کرده است.

iOS 10

ios-10-nimblechapps

نسخه جدید آی او اس بسیار خوب است

معرفی شده در ماه ژوئن.

با وجود این که این مورد دقیقاً یک محصول سخت افزاری نیست، اما دقیقاً به اندازه تمامی محصولات سخت افزاری دیگری که این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه کرده اهمیت دارد. آی او اس ۱۰ که در مراسم WWDC در ماه ژوئن معرفی شد، با خودش یک قفل صفحه کاملاً جدید در گوشی های اپل و ویجت هایی نو به همراه آورده است، یک راه جدید برای سریع قفل کردن صفحه و انتقال سریع به دوربین با خود به همراه دارد، سیری (Siri) در آن پیشرفت هایی کرده و “خانه” (Home) و اپ اپل موزیک هم طراحی جدیدی پیدا کرده اند و در کنار تمامی این موارد، باز هم شاهد بهبودهایی در جدیدترین نسخه از سیستم عامل شرکت اپل هستیم.

iPhone 7

iphone_745_thumb

معرفی شده در ماه سپتامبر.

بزرگ ترین لحظه برای اپل در هر سال، در ماه سپتامبر است که این شرکت قرار است نسخه جدید آیفون را معرفی کند. امسال اپل دو آیفون جدید را معرفی کرد. یک مدل کوچک تر و ۴.۷ اینچی که نام آن چیزی نیست جز آیفون ۷. این گوشی از چیپست جدید اپل یعنی ای ۱۰ استفاده می کند که سریع ترین چیپست اپل است، دوربین آن پیشرفت کرده، حافظه مدل های آن ارتقا یافته است، نسبت به آب مقاوم است و رنگ مشکی جدیدی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

iPhone 7 Plus

apple-iphone-7-plus-gallery-img-6

دوربین این گوشی فوق العاده است

معرفی شده در ماه سپتامبر.

مدل پلاس آیفون ۷ به خاطر داشتن آن دوربین پشتی دو لنزی اش توانست حتی توجهات بیشتری را نسبت به مدل معمولی به خود جلب کند. لنز دوم این گوشی قابلیت تله فوتو دارد که به شما اجازه می دهد تا عکس هایی که می گیرید وضوح و شفافیت بیشتری داشته باشند و همچنین بتوانید با افکت بوکه (Bokeh) بک گراند آن را تزئین کنید. این گوشی نیز تمامی ویژگی های جدید آیفون ۷ را در اختیار دارد.

Apple Watch Series 2

apple-watch-2-not-coming-this-year

معرفی شده در ماه سپتامبر.

اپل در مراسم بزرگ ماه سپتامبر خود سری جدید اپل واچ را هم معرفی کرد. سری جدید اپل واچ با خود دو پیشرفت بزرگ به همراه آورده است: جی پی اس که به کاربران اجازه می دهد تا در هنگام دویدن و جا به جایی با دقت فوق العاده ای مکان خود را ردیابی کنند و طراحی ضد آب آن ها که باعث می شود تا شناگران بتوانند بدون نگرانی از اپل واچ خود زیر آب استفاده کنند. اپل همچنین قیمت ساعت های سری قبلی را هم کاهش داده است. بزرگ ترین تغییر در زمینه ساعت های اپل، به هر حال مربوط به سیستم عامل آن ها یعنی واچ او اس (Watch OS) 3 است. سرعت کار در این نسخه از سیستم عامل به شکل چشم گیری ارتقا یافته و بسیاری از اپلیکیشن ها حالا بلافاصله اجرا می شوند.

AirPods

airpods-main

هدفون های وایرلس اپل جالب اند نه؟

معرفی شده در ماه سپتامبر.

در همان حال که اپل واقعاً هیچ محصول انقلابی را برای عرضه در سال ۲۰۱۶ نداشت، ناگهان ایرپادز وارد کارزار شد. با معرفی در کنار آیفون ۷ (که فاقد جک ۳.۵ میلی متری برای هدفون است)، ایرپادز که وایرلس است ۵ ساعت باتری نگه می دارد و به کمک محفظه خوش ترکیب اش که برای شارژ کردن استفاده می شود در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز می تواند شما را راضی نگاه دارد. ایرپادز با همه گوش ها سازگاری ندارد، ولی اگر هم با گوش های شما سازگاری داشته باشد دیگر پایین نمی افتد و به هر حال هم باید در نظر داشت که این پروژه اپل آینده دار و جالب است و می تواند به درجات بالاتری برسد.

Macbook Pro

macbook-pro-2016-concept

مک بوکی که چندان خوب نیست

معرفی شده در ماه اکتبر.

آخرین محصولی که اپل در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد مک بوک پرو است. این محصول تنها تمرکز اصلی اپل در مراسمی بود که این شرکت در ماه اکتبر برگزار کرد. این مراسم در سالن اصلی اپل در کوپرتینو برگزار شد، و احتمالاً آخرین مراسمی است که اپل قبل از نقل مکان به مقر شبیه به “سفینه فضایی” خود برگزار کرده است. مک بوک پرو در حالی به بازار عرضه می شود که تقریباً ۴ سال است ارتقای خاصی به سری پروی مک بوک ها داده نشده و این محصول شامل یک تاچ بار جدید می شود و یک صفحه کوچک قابل تنظیم که محتویات را نشان می دهد. البته مک بوک جدید با استقبال سردی از سوی مشتریان مواجه شد چرا که اکثر مردم با باتری آن مشکل داشتند و آن صفحه کوچک را نیز پر از موارد بی اهمیت و جزئی توصیف کرده بودند.

مسائل مالی

apple-2016-hh

نمودار مربوط به سهام اپل در سال ۲۰۱۶

اپل به بیشترین سودآوری در صنعت گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۶ ادامه داد، با این تفاوت که برای اولین بار در این سال میزان دستگاه های فروخته شده این شرکت با افت مواجه بود. همه می دانند که رشد شگفت انگیز اپل تا ابد نمی تواند ادامه داشته باشد، اما با یک افت بزرگ و غیر منتظره در چین و البته وجود پتانسیل اتفاق افتادن دوباره آن اما این بار در هند، ما شاهد آن بودیم که فروش آیفون نسبت به فروش رکورد شکن سال پیش آن با افت مواجه شود. این افت البته کوچک بود، اما حاکی از اشباع شدن اپل در بازارهای توسعه یافته و مشکلات فروش آیفون در کشورهای توسعه یافته بود، کشورهایی که در آن ها مردمی که قدرت خرید متوسط دارند بیشتر به گوشی های اندرویدی ارزان قیمت تر روی می آورند.

رشد سهام اپل در سال ۲۰۱۶ هم یکنواخت نبود: در حقیقت، با یک رشد سرسام آور در ابتدای سال مواجه شد، و سپس هم به یک افت شدید در ماه آوریل ختم شد. قیمت سهم ها در اواخر آوریل و اوایل مِه به ۹۰ دلار رسیده بود، که موجب خرید زیاد دوباره سهام شد و پس از مدت کوتاهی به یک رشد مداوم ولی با شیب کم رسید. در سه ماهه پایانی سال هم سهام اپل به حدود ۱۱۵ دلار رسید و هم اکنون هم در همان حوالی ثابت مانده است.

لازم به ذکر نیست که سلامت و ثبات مالی اپل در همین لحظه هم که در حال نگارش این مقاله هستم به مانند همیشه درخشان باقی مانده است. میزان تجارت کمپانی به نسبت درآمد به نسبت ۱۴ باقی مانده است، یکی از کمترین ها در صنعت تکنولوژی که نکته مثبتی است. سرمایه اپل در حدود ۶۲۰ میلیارد دلار است، که این شرکت را تبدیل به باارزش ترین شرکت فعال در زمینه تکنولوژی در جهان کرده است، مقامی که چندین سال است در اختیار این شرکت قرار دارد. همین حالا هم از ۱۰ سه ماهه مالی پردرآمد کل تاریخ صنعت تکنولوژی، ۶ تای آن متعلق به شرکت اپل است و علاوه بر آن، این شرکت در شرف آن است تا یکی دیگر از میان ۵ تای برتر را در تعطیلات امسال به نام خودش ثبت کند.

اپل در مقابل اتحادیه اروپا، و قمار ایرلند

apple-tim-cook

تیم کوک، مدیر عامل اپل

در سی ام آگوست، اپل با مالیات بسیار سنگین ۱۳ میلیارد یورویی شوکه شد، بعد از آن که کمیسیون اروپا متوجه سال ها فعالیت اپل در این منطقه شد. با وجود آن که طی کردن پروسه های قانونی و گرفتن تصمیم نهایی در مورد میزان مالیات سال ها زمان خواهد برد، همین حالا هم می دانیم که اتهامات چه مواردی هستند: اتحادیه اروپا ادعا دارد که اپل با جعل یک قرارداد تقریباً قانونی با دولت ایرلند از پرداخت مالیات حقیقی سر باز زده است، که باعث شده در نهایت این شرکت مبلغ بسیار ناچیز و مضحکی را به عنوان مالیات پرداخت کند. ایرلند هم اکنون، میزان پایین ۱۲.۵ درصدی مالیات را باید پرداخت کند – موردی که کمیسیون اروپا در مورد آن بحثی ندارد – اما اپل کمتر از آن مقدار مالیات پرداخت کرده، در حقیقت، اپل اغلب کمتر از ۱ درصد مالیات پرداخت کرده است. اما چگونه ایرلند به عنوان کشوری کوچک قادر بوده تا آن قدری پول را روی هم برای اپل جمع کند تا در نهایت این شرکت محکوم به پرداخت ۱۳.۹ میلیارد یورو عوارض شده است؟ نکته جالب اینجا است که اپل تمام سودی که از اروپا به دست می آورد را از طریق ایرلند به حساب خود واریز می کند، و از آن جایی که این مسئله چندین سال است که دارد اتفاق می افتد، چنین مبلغ غول آسایی به وجود آمده است.

اپل نیز به این مسئله واکنش نشان داده است، و ادعا کرده که به قوانین ایرلند پایبند بوده و چیزی که کمیسیون اروپا طلب کرده افراط آمیز و باورنکردنی است. هنوز چیزهای زیادی در مورد این مسئله وجود دارد که در سال ۲۰۱۷ نظاره گر آن ها باشیم و اخبار مربوط به آن نه فقط در ابعاد تکنولوژی و اقتصادی، بلکه در ابعاد سیاسی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت و هیچ بعید نیست که میان اروپا و آمریکا بر سر این قضیه شکرآب شود.

انتظارات از اپل و آیفون در سال ۲۰۱۷

iphoneconceptimage

شایعات می گویند آیفون ۸ ظاهری شبیه به این خواهد داشت

سال ۲۰۱۷ دهمین سالگرد عرضه آیفون به بازار است، محصولی که تبدیل به مهم ترین تولید اپل شده است.

با توجه به آینده گوشی ها که به سمت تمام صفحه شدن پیش می روند و در همین سال ۲۰۱۶ هم شاهد گوشی های این چنینی بوده ایم، تمامی انتظارات حاکی از آن است که اپل طراحی جدیدی را که مدت هاست مورد انتظار است به سوی سری اپل خواهد آورد. یک گوشی آیفون بدون آن حاشیه های اطراف بسیار بهتر خواهد بود و طبق شایعه ها اپل از تابستان ۲۰۱۶ در حال کار بر روی آن است، ولی به هر حال اپل باید اول خیالش از بابت رقبا راحت شود و اثبات این مسئله کمی سخت است.

با وجود ده ها میلیون آیفون که در بازه های زمانی سه ماهه در سر تا سر جهان به فروش می رسند، اپل از هم اکنون به دنبال آن است تا به مقدار کافی صفحه نمایش OLED را آماده کند تا بتواند با خیال راحت همان انقلابی را که مردم در طراحی ظاهری آیفون انتظار دارند را بالاخره به مرحله اجرا دربیاورد.

اما چیزهای بیشتری نسبت به آیفون در سال ۲۰۱۷ پیش روی اپل قرار دارد. این کمپانی هم اکنون در حال کار بر روی چند پروژه مخفی و چند پروژه نه چندان مخفی است که در ادامه قصد داریم نگاهی به آن ها بیندازیم:

پروژه های مخفی اپل

اولین پروژه ای که اپل در حال کار بر روی آن است طبق شایعات عینک های دیجیتالی است. البته این پروژه هنوز در مرحله اکتشاف و پژوهش قرار دارد و هنوز اپل مطمئن نیست که می تواند آن را تبدیل به یک محصول برای مشتریان خود کند یا خیر. تا کنون، گزارش ها حاکی از آن بوده که اپل در حال کار بر روی عینک های دیجیتالی بوده که به صورت وایرلس به آیفون وصل می شوند و و تصاویر و اطلاعات بیشتری را به مخاطب می دهند. این عینک ها شاید حتی واقعیت را نیز با کیفیت بیشتری به مخاطب نشان دهند. به هر حال ما حداقل تا سال ۲۰۱۸ نمی توانیم شاهد عرضه چنین چیزی به بازار باشیم، آن هم در صورتی که اپل آن را قبل از عرضه از خط تولید و برنامه های خود کنار نزند.

icar-concept-images_thumb800

آیا روزی اپل چنین خودرویی تولید خواهد کرد؟

بعدی، پروژه تایتان (Project Titan) است که زمانی بسیار غول آسا بود. برنامه اپل برای توسعه یک اتومبیل خود ران تا سال ۲۰۲۰ امسال به طرز عجیبی پسرفت داشت. دلیل آن چه بود؟ به نظر تناقضات و اختلاف نظر های زیادی میان مدیران اصلی اپل بر سر آن که این محصول چه باید باشد وجود دارد: یک اتومبیل، یک سیستم رانندگی خودکار برای اتومبیل های دیگر، یا یک چیز دیگر. با جدایی برخی از مدیران اجرایی ارشد، اپل به استخدام نیروهای جدید روی آورده و بسیاری از مهندسان ارشدی که روی این پروژه کار می کرده اند را برکنار کرده است. این پروژه هنوز نمرده است: اپل مدیر باسابقه خود یعنی باب منسفیلد (Bob Mansfield) را از بازنشستگی برای کار بر روی این پروژه فرا خوانده و او نیز به نظر تصمیم گرفته تا این پروژه را به یک سیستم رانندگی خودکار تغییر دهد. زمانی که برای آن پروژه در نظر گرفته شده اواخر سال آینده میلادی است. این پروژه باید هنوز امکان به مرحله اجرا درآمدن خود را به اپل ثابت کند و ما نیز باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا خیر.

همچنین برنامه هایی هم برای آیپد وجود دارد که به آن شکل مخفیانه نیستند: تحلیل گران اعتقاد دارند که اپل مدل جدیدی از آیپد را که ۱۰.۵ اینچی است برای سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته است. این مدل احتمالاً با مدل ارتقا یافته ای از “قلم اپل” (Apple Pencil) به بازار خواهد آمد، که به کاربران اجازه می دهد در بسیاری از اپلیکیشن ها مانند میل (Mail)، سافاری (Safari) و آی مسج (iMessege) دست به نوشتن توضیحات بیشتر کنند. همچنین شایعه شده که این محصول صفحه نمایش سریع تری نیز خواهد داشت که قابلیت زوم کردن با آن بسیار راحت تر قابل استفاده خواهد بود.

نظر شما در رابطه با عملکرد اپل در سال ۲۰۱۶ چیست؟ آیا این شرکت توانست در این سال به میزان کافی به موفقیت برسد و مشتریان خود را راضی نگه داشته و در کنار آن، مشتریان جدیدی برای خود دست و پا کند؟ به نظر شما برنامه های اپل برای سال ۲۰۱۷ میلادی چه خواهد بود؟ آیا خبری از ماشین بدون سرنشین اپل یا عینک های دیجیتالی آن به گوش خواهد رسید؟ آیا آیفون ۸ ما را شگفت زده خواهد کرد؟ نظرات خود پیرامون این مقاله را با تک فارس در میان بگذارید.

با اقتباس از: Phone Arena

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید