نگاهی به بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ - تکفارس 
نگاهی به بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ - تکفارس 

نگاهی به بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ

دانیال دهقانی
۲۷ آذر ۱۳۹۵ - 22:16
نگاهی به بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ - تکفارس 

امسال شاهد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک یا به اختصار الکامپ (Elecomp) بودیم. ما نیز موفق شدیم تا به عنوان یکی از رسانه‌ های فعال در عرصه تکنولوژی، در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم و گزارشی را برای شما تهیه کنیم. در ادامه با تک فارس همراه باشید.

امسال نیز به مانند دوره های گذشته، شاهد برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بودیم و هنوز هم خبری از انتقال این نمایشگاه به مکان های دیگر نیست. به طور کلی این مکان برای افرادی که خواهان طی مسیر به وسیله وسایل نقلیه عمومی هستند در روزهای دردسر ساز می شود و این نکته را قبل از رفتن به نمایشگاه باید در نظر داشت. همچنین قبلاً گفته شده بود که امسال فضای بیشتری به الکامپ اختصاص خواهد یافت، ولی در کمال تعجب شاهد آن بودیم که در حین برگزاری الکامپ در تعدادی از سالن های محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران، یک نمایشگاه تخصصی دیگر هم در سالن های دیگری در حال برگزاری بود که ارتباطی با مقوله الکامپ نداشت! این نمایان گر آن است که هنوز با حالت ایده آل، یعنی ایده آلی که در آن تمام فضای محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران در اختیار الکامپ قرار بگیرد فاصله داریم.

در صبح روز جمعه ۲۶ آذر ماه موفق شدیم در نشست خبری شرکت پرآوازه ایسوس (ASUS) که برای اصحاب رسانه برگزار شده بود به عنوان یکی از رسانه های فعال در حوزه تکنولوژی حضور پیدا کنیم. در این نشست خبری سعید مسلمی و مهدی بوذری به سخنرانی پرداختند. سعید مسلمی در مورد بحث های فنی محصولات جدید ایسوس صحبت های مفیدی را ارائه داد و توانستیم بیشتر با محصولات ایسوس، تکنولوژی های به کار رفته در آن ها و البته سیاست های کاری این شرکت آشنا شویم. دو خبر مهمی که در این نشست اعلام شد، یکی میزان فروش مادربوردهای ایسوس بود که از مرز ۵۰۰ میلیون عبور کرده و این شرکت را تبدیل به پرفروش ترین و برترین شرکت در زمینه تولید مادربورد کرده است. مورد دوم هم آن بود که به زودی خط تولید محصولات ایسوس در ایران آغاز به کار خواهد کرد و این مسئله بدون شک در زمینه اشتغال زایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. البته توضیحات بیشتری در این مورد، همچون محل تاسیس این شرکت یا محصولی که تولید خواهد شد یا حتی زمان برگزاری این طرح ارائه داده نشد و اطلاعات بیشتر در آینده منتشر خواهند شد. در مجموع می توان نشست خبری این شرکت را مختصر و مفید خواند و با توجه به آن که این شرکت در این دوره غرفه خاصی نیز ندارد، وجود چنین نشستی بسیار ضروری جلوه می کند. نکته اساسی در مورد این نشست خبری آن بود که ایسوس تنها بر روی ارائه یک سری آمار و ارقام از میزان فروش تمرکز نکرده بود و بیشتر به معرفی هرچه کامل تر و تخصصی تر محصولات خود پرداخت. نکته بعدی که به نظر نگارنده بزرگ ترین نقطه قوت این نشست هم بود، معرفی محصولاتی خارج از دایره قطعات سخت افزاری کامپیوتر بود و به طور مثال شاهد معرفی لوح های فشرده بسیار مقاوم این شرکت و ویدیو پروژکتورهایی به اندازه یک کف دست بودیم! در مجموع ایسوس توانست با برگزاری یک نشست خبری مناسب، حضور به مراتب موثرتری نسبت به بسیاری از شرکت ها که غرفه ای برای خود داشتند در نمایشگاه الکامپ پیدا کند.

photo_2016-12-17_22-11-56

باید گفت که امسال اکثر شرکت های فعال در این حوزه، با دست پر به نمایشگاه آمده بودند و اگرچه برخی صرفاً یک غرفه به خود اختصاص داده بودند و دیگر هم خبر خاصی نبود، ولی برخی شرکت ها در غرفه خود به شکلی مناسب به معرفی هرچه بیشتر شرکت و محصولات خود می پرداختند و مردم را هر چه بیشتر با دامنه محصولات و خدمات خود آشنا می کردند. شرکت های مختلفی که در حوزه های مختلفی فعال بودند، در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. از شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنت و سیم کارت گرفته تا شرکت های فعال در زمینه بازی های موبایل، قطعات کامپیوتری، تجارت الکترونیک و مورادی از این دست. تقریباً هر شرکتی که انتظار شرکت آن در الکامپ را داشتید، در این نمایشگاه شرکت کرده است.

یکی از مواردی که همواره روی آن مانور داده می شود، بین المللی بودن این نمایشگاه است. باید گفت که این نمایشگاه واقعاً بین المللی است ولی نه آن قدر بین المللی که انتظارش را داشته باشید! برخی شرکت ها نظیر ایسوس و ام اس آی (msi) خارجی هستند ولی به هر حال در ایران نمایندگی کاملاً فعال دارند و به همین علت نمی توان آن ها را خارجی پنداشت. در الکامپ امسال برخی شرکت های کوچک شرق آسیایی به لطف برخی شرکت های بزرگ تر و مادر خود، توانسته بودند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و به ارائه محصولات خود بپردازند ولی حقیقتاً تعداد آن ها بسیار کم بود و از سوی دیگر، وقتی ما لفظ “بین المللی” را می شنویم انتظار داریم تا از اکثر کشورها و قاره ها شاهد حضور نماینده یا نمایندگانی باشیم ولی در این دوره بیشتر از شرق آسیا شاهد حضور شرکت هایی هستیم.

photo_2016-12-17_22-12-00

 متاسفانه شاهد وجود برخی مسائل حاشیه ای و بی اهمیت نیز در نمایشگاه بودیم، نظیر افرادی که لباس مخصوص (Custom) شخصیت های مختلف را به تن می کردند (نظیر یکی که لباس اش تلفیقی از دث استروک (Death Stroke) و ددپول (Deadpool) بود) که ارتباط چندانی با مضمون کلی نمایشگاه نداشت. البته برخی هم به طور مثال در غرفه شرکت خود با پوشیدن این لباس ها در اصل قرار بود معرف محصولات خود باشند ولی مردم تنها آن ها را به چشم سوژه ای جذاب برای گرفتن عکس می دیدند و به همین علت در جاهایی که چنین افرادی وجود داشتند شاهد وجود ازدحام بودیم آن هم صرفاً برای انداختن چند عکس با فیگورهایی عجیب و گاهاً مسخره! هنوز هم نمایشگاه به خاطر وجود چنین مسائلی جدی گرفته نمی شود و از عیار تخصصی و فنی بودن آن به خاطر چنین مسائلی کاسته می شود و بدون شک این مسئله روی شرکت کنندگان خارجی هم تاثیر منفی خواهد داشت.

در این میان باید به برخی شرکت ها هم اشاره کرد که نمایشگاه را به چشم سکویی برای فروش محصولات خود می بینند و صرفاً به دنبال آن هستند تا اجناس خود را به فروش رسانده یا با ارائه خدماتی رایگان به مردم، جلب توجه کنند. نیازی به نام بردن از شرکت خاصی نیست و همگی خوب می دانیم که شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنت و شرکت های ارائه دهنده سیم کارت همواره با حضور در نمایشگاه های مختلفی که حتی گاهاً ارتباطی هم به بحث الکترونیک ندارند، سعی در تبلیغ محصول خود دارند. این مسئله به خودی خود بد نیست و تبلیغات و بازاریابی هم بخش مهمی به شمار می رود، ولی نه به هر قیمتی.

photo_2016-12-17_22-12-03

متاسفانه برخی از مردم ما هم نمایشگاه را به چشم یک پیک نیک خانوادگی می بینند و مخصوصاً این دوره که نمایشگاه به طور عمده در روزهای تعطیل برگزار می شد، باز هم شاهد آن بودیم که برخی افراد صرفاً برای تفریح و بدون کوچک ترین تمایلی به استفاده بردن از این فضای مطلوب فراهم شده، به نمایشگاه آمده بودند و صرفاً باعث ازدحام هرچه بیشتر نمایشگاه شده بودند. عده ای هم که صرفاً برای جمع آوری کاتالوگ ها و آیتم های رایگان به نمایشگاه می آیند و شاهد آن هستیم که با کیسه ای پر از کاتالوگ و آیتم هایی از این قبیل، به خانه بر می گردند! البته از حق نگذریم فرهنگ حقیقی نمایشگاه سال به سال بیشتر در کشور ما جا می افتد و همین امسال هم در قیاس با سال های پیش، شاهد پیشرفت هایی در این زمینه بوده ایم ولی هنوز هم می توانیم پیشرفت کنیم و حداقل در مقابل شرکت های خارجی، به گونه ای مهمان داری کنیم که در آینده شاهد بیشتر شدن تعداد آن ها باشیم، نه کمتر شدن شان!

در مجموع باید گفت که با وجود تمامی کم و کاستی ها و ضعف ها، هنوز هم برگزاری الکامپ را می توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود که در آینده هم این روند ادامه داشته باشد و کم و کاستی ها هم در آینده برطرف شوند. اگر ضعف و مشکلی هم هست، نه می توان آن ها را صرفاً به پای برگزار کنندگان نوشت و نه شرکت کنندگان، هر دو گروه می توانند بهتر عمل کنند و همان طور که نسبت به سال های پیش هم پیشرفت داشته ایم، باز هم می توانیم پیشرفت کنیم و باعث شویم تا نام نمایشگاه های بین المللی و مهم مان نظیر همین الکامپ، بیشتر بر سر زبان ها بیفتد تا بیشتر بتوانیم نزد تولید کنندگان خارجی اعتبار کسب کنیم. اگر هنوز به نمایشگاه الکامپ نرفته اید، فقط فردا را فرصت دارید!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید