کینه سیاه | نقد و بررسی عنوان She wants me dead - تکفارس 
کینه سیاه | نقد و بررسی عنوان She wants me dead - تکفارس 

کینه سیاه | نقد و بررسی عنوان She wants me dead

مازیار همتی
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 21:15
کینه سیاه | نقد و بررسی عنوان She wants me dead - تکفارس 

سالانه هزاران عنوان چه به صورت رایگان و چه پولی وارد دنیا بازی‌ های موبایل می‌ شوند. این عناوین به قدری زیاد هستند که می‌توان به جرئت گفت تمامی سلیقه‌ ها را در بر می‌گرند و این امر باعث می‌ شود که روزانه افراد بیشتری به گوشی‌ های هوشمند بروند. عصبانیت می‌ تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در هنگام عصبانیت اگر خشم خود را کنترل نکنید، می‌ توانید دست به هر کاری که فکرش را نکنید دست بزنید. حال فکرش را بکنید شما یک گربه را آنقدر عصبی کرده‌ اید که دیگر حتی دوست ندارد چشمش به چشم شما بیافتد. سیاهی و خشم تمام وجود دوست سابق شما را گرفته و می‌ خواهد شما را نابود کند. سیاهی کل دنیا شما را فرا گرفته و قادر به انجام هیچ کاری به جز فرار نیستید. این شما هستید که باید از دست او جان سالم به در ببرید. در طول راه خود باید مراقب تله‌هایی که بر سر راه شما قرار داده است باشید. she wants me dead ساخته دست سازندگان کمپانی Hello There AB است و توانست در همان ساعات اولیه انتشار خود به موفقیت‌ های بسیاری برسد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این بازی بپردازیم …

در SWMD (همان she wants me dead) با داستان پیچیده ای رو به رو نمی شوید و از همان اول کار و دقایق ابتدایی بازی، از قصد، هدف و کلیتش آگاهی می یابید. داستان بازی درباره گربه‌ای به نام لولا (Lola) است که می‌خواهد از صاحبش انتقام بگیرد. حال قطعاً از خود می‌ پرسید دلیل این انتقام چیست؟ صاحب لولا که اسمش مکس (Max) است به او بی توجهی می‌کند و گاهاً آزارش می‌دهد. لولا می‌خواهد انتقام این بی توجهی و آزار را بگیرد. برای شروع کار خودش از خانه فرار کرده و پشت سر خودش ردی بر جای می‌ گذارد تا مکس بتواند او را پیدا کند. اما به این راحتی ها هم که فکر می‌کنید نخواهد بود و در طول مسیر مکس برای او تله‌ هایی را درست می‌ کند تا از مکس به صورت سخت انقام بگیرد. حال باید متوجه شده باشید که چرا در ابتدا مقاله گفتیم با داستان سیاهی رو به رو هستیم. مکس باید از دست لولا فرار کند و از طرفی راه برگشتی ندارد. اگر برگردد انتقام لورا ادامه پیدا می‌کند و اگر هم بخواهد این راه را ادمه دهد باید با موانعی که او بر سر راهش قرار داده مبارزه کند.

maxresdefault-1

تصویری از لولا دوست سابق مکس

بازی همانند اکثر عناوین سبک ماجراجویی، از گیم پلی خوب و سرگرم کننده ای برخوردار است. به این صورت که شما با حرکت کردن به سمت جلو با حقایق بیشتری رو به رو می‌ شوید. در بازی هر چه مراحل بیشتری  طی کنید درجه سختی آن هم بیشتر می‌ شود. مکس باید از روی موانعی که لورا سر راهش گذاشته عبور کند. در هر مرحله چندین چکپوینت (Checkpoint) برای شما قرار داده شده که با رسیدن به آن‌ها ۲ عدد جان اضافه برای ادامه مسیر خود دریافت می‌ کنید. همچنین لازم به ذکر است در هر مرحله که یک چکپوینت را پشت سر می‌ گذارید درجه سختی راه پیش روی شما هم بالا می‌ رود. بگذارید ساده بگویم، برای مثال در مرحله اول بازی ۳ چکپوینت قرار داده شده است و بعد از رد کردن چکپوینت اول دیگر فقط با تیغه و بمب‌های ساده رو به رو نیستید. موانع پیش روی شما پیشرفته تر شده و تله‌ های بیشتری بر سر راه شما قرار می‌گیرد.

گیم پلی بازی بر روی اندروید (Android) و آی او اس (iOS) به یک صورت است و در حرکت به سمت جلو و پریدن خلاصه می‌ شود و همین کار سختی بازی را دو چندان می‌ کند. پس اگر شما بیشتر از حد معمول به موانع نزدیک شوید دیگر راه برگشتی ندارید و باید خیلی ماهر باشید تا از آن‌ ها جان سالم به در ببرید. اگر سازندگان بازی امکان برگشت به عقب هم طراحی می‌ کردند کمی از سختی مراحل کسر می‌ شد. سازندگان برای این که سختی مراحل بازی کمتر به چشم بیاید سیستمی را طراحی کرده اند به این صورت که با هر بار از دست دادن جان خود در بعضی از مکان‌ ها مقداری پول به کیف بازیکن اضافه شود.

همچنین در SWMD ما شاهد سیستم شخصی سازی هم هستیم. بعد از پشت سر گذاشتن چند مرحله یک بخش جدید فعال می‌ شود که شما با رجوع کردن به آن می‌ توانید لوازمی همچون بال، ماسک، کفش و… برای شخصیت اصلی بازی تهیه کنید. خوشبختانه تنوع وسایل درون این بخش به قدری زیاد است که تمامی سلیقه ‌ها در بر می‌ گیرد. همچنین شما می‌ توانید علامت چک پوینت‌ ها را به بادکنک تغییر دهید. بعد از مرگ مکس مکانی که اون کشته شده است در نقشه علامت زده می‌ شود تا بازی‌ باز حواسش را بیشتر بر روی آن مانع بگذار، سازندگان اجازه تغییر علامت مرگ هم به بازی‌ باز داده است و شما می‌ توانید آن را به یک شمشیر فرو رفته در زمین تغییر دهید. از سیستم پرداخت درون برنامه‌ ای SWMD هم نباید غافل شد. اگر در طول مراحل نیاز به وسایل یا جان اضافه داشته باشید و برای این کار پول کافی ندارید، می‌ توانید از این سیستم کمک بگیرید. البته لازم به ذکر است که این سیستم برای افرادی که درون ایران زندگی می‌ کنند کاربرد ندارد و زیاد نمی‌ توانند از آن استفاده نمایند.

j

نمایی کوچک از سیستم شخصی سازی SWMD

روند مراحل SWMD زیر نور ماه و چراغ‌ هایی که به سمت چپ و راست حرکت می‌ کنند صورت می گیرد. گیمرهای رایانه شخصی بی شک برای اولین با که تصاویر SWMD را مشاهده می‌ کنند با خود می‌ گویند که مراحل این بازی چقدر شبیه به بعضی از بخش های عنوان محبوب inside است. وقتی که برای اولین بار وارد دنیای SWMD می شوید، حس سردگمی و ترس کل فکر شما را فرا می‌گیرد. دلیل این اتفاق طراحی نوع مراحل و سیاهی بیش از حد آن‌ ها است. تله‌ ها به بهترین صورت و بسیار خلاقانه طراحی شده اند. در مراحل پایانی بازی تله ها به قدری پیچیده و پیشرفته می‌ شوند که در بعضی از مواقع عرق بر روی پیشانی شما می‌ نشیند که مبادا توسط آن‌ ها از بین بروید. طراحی لباس و لوازم جانبی به خوبی انجام شده است و سازندگان در طراحی آن‌ ها تمام جوانب را در نظر گرفته اند. سیاهی مراحل خیلی زیاد است و اگر سازندگان در طراحی آن ها کمی از رنگ‌ های دیگر هم استفاده می‌ کردند، بازی دارای تنوع بیشتری برای بازی باز بود. عنوان SWMD مراحلش بدون موسیقی هیچ جذابیتی ندارند و یکی از دلایلی که این عنوان را مورد استقبال بازی بازان قرار داده موسیقی زیبا آن است. در SWMD بازی باز هر بار که جان خود را از می‌دهد، موسیقی بازی تعویض شده و هیجانی‌ تر می‌شود و این یکی از نکات مثبت در زمینه موسیقی بازی است.

در پایان، می‌توان گفت she wants me dead برای دوستداران سبک ماجراجویی و ترسناک و بازی‌ هایی که موسیقی محور هستند، می‌تواند عنوان جالبی باشد. گیم پلی جذاب و ترسناک یکی از اصلی ترین نکاتی است که دوستداران این سبک‌ را به خودش جذب می کند. گرافیک نسبتاً قابل قبول و تنوع وسایل در بخش شخصی سازی جذابیت این عنوان را دو چندان می‌کند. توصیه می‌کنم کمی به عناوین مستقل هم اهمیت دهید و حتی برای یک بار هم که شده این بازی‌ ها را تجربه کنید. این عمر باعث می‌شود انگیزه بازی سازان برای ساخت عناوین بزرگ‌ تر زیاد شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.