نقد و بررسی Xiaomi Mi Note 2 - تکفارس 
نقد و بررسی Xiaomi Mi Note 2 - تکفارس 

نقد و بررسی Xiaomi Mi Note 2

امید بصیری
۲۷ آذر ۱۳۹۵ - 19:00
نقد و بررسی Xiaomi Mi Note 2 - تکفارس 

معرفی

gsmarena_013-1

نوت(اشاره گلکسی نوت ۷ و فاجعه ای که برای آن پیش آمد) مرده است اما نه تا وقتی که نوت(اشاره به شیائومی می نوت ۲) زنده باشد! تنها در صورتی که در یک غار بوده باشید ممکن است از فاجعه ای که برای گلکسی نوت ۷ اتفاق افتاده باشد خبر نداشته باشید، اما شیائومی نیز برای خود یک گوشی از سری نوت دارد تا دوست داران دنیای فبلت ها را به اشتیاق بیاورد_ شیائومی می نوت ۲.

این گوشی رده بالا ی چینی بدون شک با رقیب کره ای و سامسونگی خود مقایسه خواهد شد و نمی توان از پسوند یکسان نوت و صفحه نمایش دو لبه آن حذر کرد. البته این موارد برای مدت محدودی است که صرفاً در محصولات سامسونگ مورد استفاده قرار نمی گیرند اما هنوز هم هیجان و اشتیاق را در کاربران برای خرید خود به وجود می آورند.

جدا از لبه ها و خمیدگی ها، شیائومی می نوت ۲ یک پرچم دار واقعی در پاییز سال ۲۰۱۶ است که با پردازنده ی اسنپ دراگون ۸۲۱ عرضه می شود. این گوشی در چندین مدل عرضه می شود که ارزان ترین ـن ها با ۴ گیگابایت حافظه ی رم/۶۴ گیگابایت حافظه ی داخلی می باشد و مدل های دیگر نظیر ۶ گیگابایت حافظه ی رم/۶۴ گیگابایت حافظه ی داخلی نیز وجود دارند. ۶۴ گیگابایت حافظه ی داخلی به نظر کافی می رسد و نبود درگاه میکرو یو اس بی به نظر ضعف بزرگی در برابر گوشی های دیگر نیست.

در سوی دیگر اما می توانیم به دوربین این گوشی ایراد وارد کنیم. بر روی کاغذ اگرچه دوربین ۲۲.۵ مگاپیکسلی با دیافراگم اف ۲.۰ چیزی بین فوق العاده و خیلی خوب به نظر می رسد اما پیکسل های کوچک ۱ میکرومتری کمی مشکل ساز به نظر می رسند. البته در موارد دیگر عملکرد دوربین این گوشی بی نظیر است. این دوربین قادر است تا ویدئو هایی با کیفیت ۴K ضبط کند و حالت تشخیص اتوماتیک صورت را نیز دارا است. هم چنین دوربین جلوی این گوشی که مخصوص تماس های ویدئویی و عکس برداری سلفی است نیز با کیفیتی ۸ مگاپیکسلی عملکرد کاملآً مناسبی دارد.

اشاره کردیم که یک سنسور مادون قرمز نیز در این گوشی وجود دارد؟ چیزی که برای آخرین بار بر روی نسل ۴ گلکسی نوت ها دیده بودیم و پس از آن متاسفانه در هیچ کدام از دیگر محصولات سامسونگ مشاهده نکردیم.

ویژگی های اصلی شیائومی می نوت ۲

صفحه نمایش دو لبه ی ۵.۷ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ و پنل اولد با دقت تصویر ۳۸۶ پی پی آی/ppi

پردازنده ی مرکزی اسنپ دراگون ۸۲۱ با چهار هسته ی پردازشی(۲×۲.۳۵GHz + 2×2.2GHz)، همراه با پردازنده ی گرافیکی آدرنو ۵۳۰

دوربین ۲۲.۵ مگاپیکسلی با دریچه ی دیافراگم اف ۲.۰ با قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۲۱۶۰P و سی فریم بر ثانیه

دوربین مخصوص تماس های ویدئوی و عکس برداری سلفی با کیفیت ۸.۰ مگاپیکسلی و قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰P و سی فریم بر ثانیه

رابط کاربری Mi 8 بر پایه ی اندروید ۶.۰.۱

۶۴ گیگابایت حافظه ی داخلی و ۴ گیگ حافظه ی رم، نسخه ی ۱۲۸ گیگابایت حافظه ی داخلی و ۶ گیگابایت رم نیز موجود است

پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان، پشتیبانی از شبکه ی ارتباطی ۴G LTE، وای فای از نوع a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه ی ۴.۲، ان اف سی(NFC)، جی پس اس(GPS)، مادون قرمز

میکروفون دو تایی برای حذف نویز اضافی

باتری ۴۰۷۰ میلی آمپری غیر قابل تعویض، با قابلیت شارژ سریع(Fast Charging)

حسگر اثر انگشت

اصلی ترین نقاط ضعف

نداشتن گواهی ضد آب

رزولوشن Full HD ممکن است در برابر گوشی های روز کمی ضعیف باشد

نداشتن جدی  ترین نسخه از سیستم عامل اندروید(اندروید ۷ یا نوقا)

ما دوست داریم تا پرچم داران دنیای گوشی های هوشمند همگی در برابر نفوذ آب مقاوم باشند و این جایی است که می نوت ۲ ما را نا امید کرد. البته شیائومی تا کنون در هیچ کدام از گوشی های خود از این قابلیت بهره نبرده است پس این دفعه نیز نباید انتظار همچین چیزی را می داشتیم. ما زیاد درباره ی این که گوشی با نسخه ی ۶ سیستم عامل اندروید عرضه می شود نیز زیاد خوشبین نبودیم، اما حداقل این را می دانیم که شیائومی برای ارائه ی سریع به روز رسانی برای گوشی های خود شهره است.

ما منتظر عرضه ی این به روز رسانی نمی مانیم تا می نوت ۲ را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پس بگذارید تا نقد و بررسی این گوشی هوشمند را با جعبه گشایی و آزمایش سخت افزار گوشی شروع کنیم. در ادامه با تکفارس همراه باشید!

جعبه گشایی شیائومی می نوت۲

gsmarena_002

بر خلاف شیائومی می میکس و آن جعبه ی سیاه رنگ اش، شیائومی می نوت ۲ در جعبه ی ای سفید رنگ عرضه می شود. همانند اکثر گوشی های شیائومی شما نمی توانید داخل باندل این گوشی هدستی بیاید. البته می توانید با پرداخت مبلغ کمی یک جفت Piston earbuds تهیه کنید اما به هر حال درون جعبه ی گوشی خبری از هدست نیست.

چیزی که درون جعبه ی این گوشی خواهید یافت یک شارژر مخصوص شارژ سریع از نسخه ی ۳.۰ و یک پورت تبدیل یو اس بی A به یو اس بی C خواهید یافت. هیچ گونه پورت اتصال یو اس بی C به یو اس بی C درون جعبه ی این گوشی وجود ندارد.

در نهایت نیز این گوشی با قاب سیلیکونی عرضه می شود که تفاوت زیادی با قاب چرمی شیائومی می میکس دارد.

شیائومی می نوت ۲ در ۳۶۰ درجه

ابعاد این گوشی ۱۵۶.۲ * ۷۷.۳ * ۷.۶ میلی متر است. گلکسی نوت ۷ قادر بود تا سایز صفحه نمایش یکسانی را در ابعاد کوچک تر جا بدهد. البته نمی توانید نوت ۷ را بخرید! می توانید اپل آیفون ۷ پلاس را تهیه کنید که البته ابعاد بزرگ ترین نسبت به می نوت ۲ دارد. در همین حین گلکسی اس ۷ اج بهترین عملکرد را در مقایسه با هر دو ارائه می دهد.

در بحث وزن نیز می نوت ۲ وزنی ۹ گرم بیشتر از گلکسی اس ۷ اج دارد اما هنوز هم ۲۲ گرم از آیفون ۷ پلاس سبک تر است. می میکس البته از همه ی این گوشی ها سنگین تر بوده و وزنی ۲۰۹ گرمی دارد.

بررسی سخت افزار

حتما خودتان تا به حال متوجه شده اید و البته ما نیز چندین بار به آن اشاره کرده ایم که می نوت ۲ شباهت بسیاری زیادی به گلکسی نوت ۷ دارد. صفحه نمایش غول آسای دو لبه، حتی دکمه ی خانه. این طور به نظر می رسد که می نوت ۲ یکی از نسخه ی های اولیه ی گلکسی نوت ۷ بوده است و حال در قالب یک گوشی از خانواده ی شیائومی عرضه می شود.

منظور ما را اشتباه متوجه نشوید، قرار نیست یکی از این دو کمپانی را به خاطر کپی کردن گوشی ها سرزنش کنیم، ما فقط به این دو گوشی نگاه می کنیم و شباهت عجیب آن ها به یک دیگر را می بینیم. یا بهتر بگوییم به می نوت ۲ نگاه می کنیم اما از سوی دیگر فقط می توانیم به عکس های گلکسی نوت ۷ نه چندان خوش بخت نگاه کنیم! البته ما به گلکسی اس ۷ اج برای مقایسه در بخش لبه ی هر دو گوشی دسترسی داریم اما ظاهر گوشی می نوت ۲ بسیار شبیه به گلکسی نوت ۷ است.

ستاره ی نمایش اما صفحه نمایش دو لبه است. اگرچه این صفحه نمایش کاملاً در متن خبر ها قرار گرفته است اما به هیچ وجه به اندازه ی صفحه نمایش گلکسی اس ۷ اج خمیده نیست. صفحه نمایش می نوت ۲ گودی های بیشتری به نسبت پرچم داران سامسونگ در خود می بیند. در هر صورت این المان بسیار جذاب است و حتی اگر تاثیر کلی ای نیز بر روی کارایی محصول نداشته باشد اما باز هم جنبه ی لوکسی به آن اضافه می کند.1

در حالی که هنوز به اطراف این صفحه نمایش نگاه می کنیم بگذارید این نکته را نیز اضافه کنیم که شیائومی کار بسیار دشواری برای طراحی و استفاده از دکمه های فیزیکی و همچنین سنسور اثر انگشت داشته است. در این باره فکر کنید; می ۵ دکمه ی خانه ی مناسبی دارد(که البته همان هم قابل بحث است)، ۵s آن را با قسمتی مختص سنسور اثر انگشت که البته غیر قابل کلیک کردن نیز است عوض می کند و ۵s Plus نیز دکمه های مختلفی بر روی قسمت پایینی صفحه نمایش قرار داده و سنسور اثرانگشت را به پشت گوشی منتقل می کند.

همه ی این تغییر و تحول ها سرانجام ما را به می نوت ۲ و دکمه ی مکانیکی خانه/سنسور اثر انگشت آن می رساند_که شباهت بسیاری به می ۵ دارد. اما فکر نکنید که این کار صرفا برای باقی نگه داشتن یک سری رسم و رسوم مربوط به گوشی های سری می استفاده شده است. می نوت اورجینال یک سری دکمه ی خازنی در جلوی خود داشتند و همه ی آن ها را با سنسور اثر انگشت ترکیب کردند. این تغییرات جدید بر روی می نوت ۲ صرفا برای شبیه کردن آن به نسخه ی اصلی خود انجام شده است.

در بالای صفحه نمایش نیز همان داستان همیشگی برقرار است. میکروفون کاهش نویز، سنسور تخمین نور محیط و دوربین جلویی گوشی که مخصوص عکس برداری سلفی است. ال ای دی/LED مخصوص قسمت نوتیفیکیشن ها نیز در سمت چپ گوشی قرار دارد.

به قسمت پشتی گوشی برویم که احتمالا از آن خوشتان بیاید. شیشه ی قسمت پشتی گوشی که خاص برای جلوگیری از ثبت اثر انگشت طراحی شده است عملکرد بسیار فوق العاده ای دارد.

در حالی که ما تمایل زیادی به انجام تست های خش برداری قسمت پشتی گوشی نداریم اما باید این نکته را ذکر کنیم که قسمت پشتی می نوت ۲ که از شیشه ساخته شده است به نسبت قسمت پشت می میکس که از سرامیک تشکیل شده آسیب پذیری بیشتری نسبت به خط و خش دارد.

طراحی قسمتی پشتی گوشی بسیار ساده و زیبا است. به غیر از دوربین و فلاش ال ای دی/LED چیز دیگری در این قسمت وجود ندارد.

شیائومی می نوت ۲ به نسبت گلکسی اس ۷ اج باریک تر به نظر می رسد که البته حقیقت هم دارد. شیائومی می نوت ۲ ۰.۱ میلی متر باریک تر از گلکسی اس ۷ اج است اما در واقعیت بیشتر از این مقدار به نظر می رسد.

حالت متقارن آلمینیومی فریم دور گوشی نیز کمک زیادی می کند. اگر این گوشی را از بغل به شما نشان دهند کار بسیار سختی خواهید داشت که بگویید کدام سمت قسمت جلویی این گوشی است. سامسونگ میز کار مشابهی را با گلکسی نوت ۷ کرد در حالی که لبه های گلکسی اس ۷ اج انحنای بیشتری نسبت به پشت گوشی داشتند.

دکمه ی پاور و دکمه های کم و زیاد کردن صدا هر دو در قسمت راست گوشی قرار دارند. ممکن است که برخی بگویند که این طراحی اشکال دارد و هر کدام باید محل مخصوص خود را می داشتند. البته اکثراً اهمیت زیادی به این بخش نمی دهند. اسلات ورود سیم کارت گوشی نیز در قسمت چپ قرار دارد. این نکته را باید ذکر کنیم که می نوت ۲،۲ سیم کارت نانو را پشتیبانی می کند اما خبری از حافظه ی جانبی برای افزایش حافظه ی داخلی نیست.

در قسمت پایین گوشی شما پورت یو اس بی تایپ سی را پیدا می کنید. در سمت راست این پورت و هم چنین سمت چپ آن بلند گوهای دستگاه را پیدا می کنید. باید بگوییم که در این گوشی خبری از اسپیکر های استریو در هیچ نوعی از آن ها نیست.

صفحه نمایش ۵.۷ اینچی OLED رویایی نیستgsmarena_014

شیائومی می نوت ۲ با یک صفحه نمایش دولبه ی خمیده با رزولوشن ۱۹۲۰ *۱۰۸۰ عرضه می شود. این رزولوشن باعث ایجاد تراکم پیکسلی ۳۸۶ ppi می شود اما با وجود پیکسل های الماسی این تراکم پیکسلی زیاد قابل قبول به نظر نمی رسد.

می نوت ۲ از یک صفحه نمایش OLED که توسط ال جی ساخته شده است استفاده می کند. این پنل ها تفاوت اساسی ای با پنل های مورد استفاده در گوشی های سامسونگ که تعداد پیکسل های سبز دو برابر تعداد پیکسل های قرمز و آبی است دارد. در این نوع صفحه نمایش ها ساب پیکسل های آبی دو برابر دیگر ساب پیکسل ها هستند. در هر دو مورد اما نوع چیدمان پیکسل ها یکسان است. هر دو از چینش الماسی استفاده می کنند.

در حالی که مسئله ی Sharpness تصویر با اضافه کردن تعداد بیشتر پیکسل ها رفع شده است(صفحه نمایش های QHD) اما شیائومی در این گوشی از صفحه نمایش Full HD استفاده کرده است. ما برای پیدا کردن یک صفحه نمایش Full HD با این اندازه ی صفحه به سراغ نوت ۳ برویم(!) و هم چنان که حدس می زدیم هر دوی صفحه نمایش ها عمل کرد خوبی در Sharpness و رندرینگ تصاویر داشتند. البته عملکرد آن ها به هیچ وجه در حد بهترین گوشی های بازار نبود. مسئله ی اصلی اما این است که گلکسی نوت ۳ مال سه سال قبل است و می نوت ۲ به تازگی وارد بازار شده است! همین مسئله باعث می شود که بفهمیم صفحه نمایش این گوشی یک قدم کاملاً رو به عقب برای شیائومی است.

صفحه نمایش می نوت ۲ از نمایی نزدیک

در مسئله ی روشنایی صفحه نمایش نیز می نوت ۲ عملکرد خارق العاده ای ندارد. با نهایت روشنایی ۳۴۱ نیت، می نوت ۲ حدود ۱۰۰ واحد روشنایی کم تری نسبت به OnePlus 3T ای که اخیراً برای شما مرورش کردیم دارد. صفحه نمایش گلکسی اس ۷ اج در حالت معمولی روشن تر از می نوت ۲ است اما وقتی که به حالت اتوماتیک تغییر پیدا می کند عملکردی حتی بسیار خیره کننده تر از می نوت ۲ نشان می دهد.

در مسئله ی کنتراست باید بگوییم که صفحه نمایش می نوت ۲ از پنل OLED استفاده می کند. در زیر می توانید آماری از مقایسه روشنایی صفحه نمایش این گوشی با دیگر پرچم داران حال حاضر بازار ببینید.

Display test۱۰۰% brightness
Black, cd/m۲White, cd/m۲Contrast ratio
Xiaomi Mi Note 2۰.۰۰۵۳۴۱۶۸۲۰۰
Xiaomi Mi Mix۰.۴۵۵۸۹۱۳۰۹
Apple iPhone 7 Plus۰.۴۱۵۷۳۱۳۹۸
OnePlus 3T۰۴۴۷
Huawei Mate 9۰.۴۱۶۶۵۱۶۲۲
LG V20۰.۴۳۴۷۵۱۰۹۷
LG V20 Max auto۰.۵۹۶۲۸۱۰۶۴
Samsung Galaxy S7 edge۰.۰۰۳۹۲
Samsung Galaxy S7 edge max auto۰.۰۰۶۱۰
Sony Xperia XZ۰.۳۷۵۰۲۱۳۴۹
Sony Xperia XZ (max auto)۰.۴۶۶۰۸۱۳۳۶

تولید رنگ ها در حالت استاندارد با میانگین DeltaE برابر با ۲.۷ بسیار دقیق است، اما باید این نکته را ذکر کنیم که خود شما باید این حالت را برای صفحه نمایش تنظیم کنید.

کنتراست تصویر در زیر نور آفتاب نیز به نسبت یک صفحه نمایش OLED کمی پایین است. در زمانی که صفحه نمایش های LCD معمولی در تست های ما نمره ای نزدیک به ۴ میگیرند و صفحه نمایش های OLED نمره ی خارق العاده ای نزدیک به ۴.۵ ، نمره ی ۳.۲۲۸ می نوت ۲ اتفاق شگفت انگیزی نیست. در زیر می توانید آماری از برترین ها در این زمینه و همچنین جایگاه شیائومی می نوت ۲ را نظاره گر باشید.

  • Samsung Galaxy S6 edge+
    ۴.۶۱۵
  • Samsung Galaxy S7 edge
    ۴.۴۳۹
  • OnePlus 3
    ۴.۴۲۴
  • Samsung Galaxy S7
    ۴.۳۷۶
  • HTC One A9
    ۴.۲۷۴
  • Samsung Galaxy Note7
    ۴.۲۴۷
  • Samsung Galaxy A3
    ۴.۲۴۱
  • OnePlus 3T
    ۴.۲۳۲
  • Google Pixel XL
    ۴.۱۶۴
  • ZTE Axon 7
    ۴.۱۵۴
  • Samsung Galaxy S6 edge
    ۴.۱۲۴
  • Samsung Galaxy Note5
    ۴.۰۹
  • Huawei Nexus 6P
    ۴.۰۱۹
  • OnePlus X
    ۳.۹۸۳
  • Vivo Xplay5 Elite
    ۳.۹۸۳
  • Oppo R7s
    ۳.۹۶۴
  • Apple iPhone 7
    ۳.۹۶۴
  • Huawei P9 Plus
    ۳.۹۵۶
  • Samsung Galaxy A7 (2016)
    ۳.۹۱۸
  • Xiaomi Mi Note 2
    ۳.۲۲۸

اتصالات

شیائومی می نوت از خطوط ۲۲ بانده LTE، خطوط چهار بانده ی GSM و هم چنین خطوط ۳G پشتیبانی می کند. با اضافه کردن خطوط CDMA تعداد باند های پشتیبانی شده به بیش از ۳۷ خط و تمامی تکنولوژی ها و فرکانس های ممکن می رسد. البته این آمار ها مربوط به نسخه ی بین الملل این گوشی می شوند چرا که نسخه ی چین این گوشی تنها ۱۹ باند مختلق را پشتیبانی خواهد کرد.

لازم به ذکر نیز نیست که این گوشی دو سیم کارته است و در حالی که یک سیم کارت به اینترنت ۴G متصل است دیگری تنها قادر خواهد بود تا به اینترنت ۲G یا ۳G متصل باشد.البته می توانید هر دو سیم کارت را در حالت اینترنت ۳G تنظیم کنید.

بقیه ابزار ارتباطی این گوشی شامل یک باند وای فای دو کاناله با پشتیبانی از a/b/g/n/ac و هم چنین Wi-Fi Direct است. این گوشی همچنین از بلوتوث نسخه ی ۴.۲،NFC،GPS، همراه با GLONASS و Beidou پشتیبانی می کند.

همانند اکثر دیگر پرچم داران در این گوشی نیز خبری از پشتیبانی از رادیو FM نیست اما در عوض یک درگاه مادون قرمز بر روی این گوشی وجود دارد.

شیائومی می نوت ۲ با یک عدد پورت USB type_C عرضه می شود. انتقال محتوای چند رسانه ای طریق کابل یو اس بی برای این گوشی امکان پذیر است. این پورت همچنین از USB On the go نیز پشتیبانی می کند تا بتوان از طریق آن درایو های مختلف، انواع کیبرد یا هارد های یو اس بی دار را به آن متصل کرد.

طول عمر باتری می نوت۲

شیائومی می نوت ۲ با یک باتری حجیم ۴۰۷۰ میلی آمپر بر ساعتی تغذیه می شود که باید گفت بسیار سخاوتمندانه است. باتری گلکسی اس ۷ اج حدود ۱۰ درصد ظرفیت کمتر دارد در حالی که شیائومی می میکس باتری ای ۴۴۰۰ میلی آمپری دارد..

نتایج به دست آمده از تست های مختلف انجام گرفته بر روی این گوشی حاکی از عملکرد خوب آن است. اگرچه از چیزی که ما انتظار داشتیم کمی پایین تر بود اما ۹:۲۱ ساعت مرورگری اینترنت عملکرد بسیار خوبی است. همانند معمول، پنل های OLED در پخش ویدئو عملکرد بسیار بهتری از رقبا دارند؛ حدود ۱۵ ساعت طول کشید تا این گوشی به حداقل میزان شارژ خود برسد. در تست تماس ۳G شیائومی می نوت ۲ حدود ۲۸ ساعت دوام آورد که عملکرد بسیار خوبی است.

جمع کردن این سه عدد و همچنین حالت بدون عملکرد گوشی عدد ۸۲ ساعت طول عمر باتری را به دست میدهد. این عدد حدود ۵ ساعت از شیائومی می میکس و حدود ۶ ساعت از گلکسی اس ۷ اج کمتر است، اما به هر حال الگو های استفاده از گوشی ها با یکدیگر تفاوت دارند.

رابط کاربری

gsmarena_003

شیائومی می نوت ۲ همراه با اندروید مارشمالو و نسخه از ۸ از رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI عرضه می شود. تغییرات بسیار کمی بین نسخه های مختلف سیستم عامل شیائومی در گوشی های مختلف این شرکت وجود دارد، فرقی ندارد که شما یک پرچم دار از این شرکت بخرید و یا یک گوی میان رده، شباهت بسیار زیادی بین نسخه های مختلف این رابط کاربری در بین گوشی های مختلف این شرکت وجود دارد.

صفحه ی Lockscreen استاندارد خوبی دارد(زمان، نوتیفیکیشن ها، و برخی از میان بر ها را نشان می دهد) اما زمانی که از حسگر اثر انگشت بر روی این گوشی استفاده کنید دیگر به ندرت این صفحه را خواهید دید. ما قبلا هم به این نکته اشاره کردیم که شیائومی می نوت ۲ برخلاف دیگر گوشی های این شرکت که از حسگر اثر انگشت بر پشت خود استفاده می کنند، دارای حسگر اثر انگشت بر روی دکمه ی خانه است و برای کارکردن این دکمه نیز باید آن را برخلاف دیگر حسگر ها فشار دهید.

MIUI همانند اکثر رابط های کاربری که محصول شرکت های چینی هستند ظاهر بسیار ساده ای دارد، برنامه هایی که نیاز دارید و ویجت های مورد نیاز. یک منوی مخصوص نیز برای برنامه هایی که بیشترین استفاده را از آن ها می کنید وجود دارد. این گوشی از تمامی تم های موجود در بازار استفاده می کند، شما می توانید تم های بیشتری نیز از اینترنت برای گوشی خود دانلود کنید.

اسپیکر های قدرت مند

شیائومی می نوت ۲ نمره ی خوبی در تست loudspeaker دریافت کرده، شبیه به گوشی OnePlus 3T  و در بین دو گوشی می ۵s که نمره ی متوسط دریافت کرده و می میکس که نمره ی خیلی خوب گرفته است. گوشی های Pixel XL و هواوی Mate 9 نیز بهترین های این عرصه هستند.

Speakerphone testVoice, dBPink noise/ Music, dBRinging phone, dBOverall score
HTC 10 (Theater mode)۶۱.۹۶۶.۰۶۲.۱Below Average
Sony Xperia XZ۶۱.۶۶۵.۵۶۷.۶Below Average
Xiaomi Mi 5s Plus۶۵.۰۶۸.۲۷۰.۸Average
HTC 10 (Music mode)۶۳.۱۶۶.۷۷۴.۳Average
Xiaomi Mi Note 2۶۳.۴۶۸.۶۷۶.۴Good
OnePlus 3T۶۱.۰۶۹.۳۷۸.۳Good
Samsung Galaxy S7 edge۷۰.۰۶۹.۱۷۱.۸Good
Apple iPhone 7 Plus۶۸.۳۷۲.۲۷۲.۹Good
Xiaomi Mi Mix۶۴.۲۷۲.۸۸۶.۰Very Good
Huawei Nexus 6P۷۴.۷۷۷.۸۷۲.۱Very Good
Google Pixel XL۷۳.۴۷۲.۱۸۴.۱Excellent
Huawei Mate 9۸۳.۱۷۴.۵۸۵.۰Excellent

پیکسل های بسیار کوچک در تعداد بسیار زیاد/۲۲.۵ میلیون پیکسل ۱ میکرونی

gsmarena_003-1

دوربین اصلی شیائومی می نوت ۲ از یک لنز ۲۲.۵ مگاپیکسلی استفاده می کند که ساخت سونی می باشد. این لنز از سری لنزهای IMX318 با قابلیت Phase Detection و دریچه ی دیافراگم F/2.0 بهره می برد. این گوشی از لرزش گیر اپتیکال تصویر بهره نمی برد اما یک dedicated gyro دقیقا در سمت راست دوربین گوشی وجود دارد. یک عدد فلاش LED دوتایی نیز همیشه حاضر است تا میزان نور محیط را دگرگون کند.

در حالی که دوربین ۲۲/۵ مگاپیکسلی بر روی کاغذ ممکن است بسیار عالی به نظر برسد، اما تمامی این پیکسل ها از پیکسل های بسیار کوچک یک میکرونی تشکیل شده اند. سونی در پرچم داران خودش نیز از سنسور مشابهی استفاده می کند اما تفاوت اینجا است که در آن پیکسل ها از نوع ۱/۲.۳ هستند. گرچه در گوشی های سونی نیز کیفیت بسیار خوبی از دوربین ها سراغ نداریم.

البته باید این نکته را ذکر کنیم که شیائومی می نوت ۲ تنها گوشی این شرکت نیست که از این نوع پیکسل ها استفاده می کند، می میکس نیز گوشی دیگری است که از پیکسل های ۱ میکرونی استفاده می کند اما با این تفاوت که ۱۶ میلیون از این پیکسل ها دارد. ما متعجبیم که چرا هیچ کدام از گوشی های می میکس و یا می نوت ۲ از لنز های دوتایی استفاده شده در گوشی می ۵ پلاس بهره نمی برند.

gsmarena_085

به هر حال بگذارید به نقد و بررسی می نوت ۲ بپردازیم. در بخش نرم افزاری نیز گوشی بسیار شبیه به دیگر گوشی های این شرکت و در واقع شبیه MIUI این شرکت است. ظاهر کاربری ساده است، اما نه لزوماً غیر جذاب. حالت های HDR و Flash Mode در این بخش وجود دارند و ما حقیقتاً به خاطر وجود گزینه های مختلف در بخش دوربین متشکر شیائومی هستیم.

در زیر نور آفتاب شیائومی می نوت ۲ قادر است تا تصاویر با جزئیاتی را ثبت کند البته اگر با دقت به عکس ها نگاه کنید می توانید نویزهایی در تصویر ببینید که زیاد مسئله ی مهمی نیست.در زمان هایی که کنتراست تصویر بسیار بالا می رود احتمال زیادی وجود دارد که بخش از های لایت های تصویر را از دست بدهید. ساده است که پیکسل های کوچک استفاده شده در این گوشی زیاد به درد این مسائل نمی خورند.

در مکان هایی که نور محیط کم است شیائومی می نوت ۲ عملکرد بسیار بهتری از می میکس دارد، که البته هر دو نیز در این بخش آن چنان عملکرد فوق العاده ای به نسبت دیگر پرچم داران شرکت های دیگر ندارند. با پیکسلهایی به این کوچکی که برای دریافت نور دست و پا میزنند، عکس هایی با میزان رنگ خوب بهترین چیزی است که می توانید انتظارش را داشته باشید!

دوربین مخصوص عکس برداری سلفی

شیائومی می نوت ۲ با یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دریچه ی دیافراگم f/2.0 عرضه می شود که عکس هایی با فرمت ۱۶/۹ ثبت می کند. ما کاری با پیش فرض های شیائومی نداریم اما بهتر نبود که گزینه ی دیگری مثل ۴/۳ نیز در بخش تنظیمات وجود داشت تا کاربران آزادی عمل بیشتری داشته باشند؟ با دانستن این نکته که عکس های ۱۶/۹ رزولوشن ۸ مگاپیکسلی دارند، ما تصمیم گرفتیم تا تعدادی عکس ۳/۴ با رزولوشن ۵ مگاپیکسلی بگیریم. در زیر می توانید یکی دو مورد از آن ها را مشاهده کنید.

gsmarena_011

دوربین مخصوص عکس برداری سلفی شیائومی می نوت ۲ قادر است تا عکس های با جزئیاتی بگیرد.

ضبط تصویر

هیچ پرچم داری بدون پشتیبانی از فیلم برداری ۴K یک پرچم دار واقعی نیست، و شیائومی می نوت ۲ نیز از این قائده مستثنا نیست. این دوربین همچنین می تواند فیلم های Full HD 1080P نیز ثبت کند اما فقط در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه(در هیچ کدام از دو حالت قابلیت فیلم برداری ۶۰ فریم بر ثانیه وجود ندارد).همانطوری که برای حالت ۷۲۰P نیز قابلیت ثبت تصاویر ۱۲۰fps وجود ندارد.

فیلم برداری ۴K با این گوشی بیت ریت ۴۲Mbp را در اختیار شما قرار می دهد در حالی که هنگام فیلم برداری با حالت های ۱۰۸۰P و ۷۲۰P تنها ۲۰Mbps وجود دارد. در هر سه حالت نیز بیت ریت صورت ضبط شده ۹۶Kbps است.ویدئو های ۴K ثبت شده با شیائومی می نوت ۲ جزئیات خوبی دارند اما در هر حال مقداری نویز باقی می گذارند. اما رنگ ها همچنان با کیفیت هستند که البته بسته به شرایط محیط ممکن است تغییر کنند.

جمع بندی

ما با انتظارات بالایی به نقد و بررسی شیائومی می نوت ۲ پرداختیم. جایگاه خالی ای که با کنار رفتن گلکسی نوت ۷ در این تابستان برای دیگر گوشی ها ایجاد شد، می توانست این فرصت را به می نوت ۲ بدهد که خود را به عنوان یک محصول درجه یک معرفی کند. اما همانطور که نگران بودیم شیائومی نتوانست طبق انتظارات ما عمل کند و این فرصت را از دست داد.

البته اشتباه برداشت نکنید! شیائومی می نوت ۲ یک گوشی هوشمند بسیار خوب است اما هیچ چیز شگفت انگیزی درباره ی آن وجود ندارد. این گوشی پردازنده ی قدرتمندی دارد، اسپیکر های قدرتمندی دارد، کیفیت صدای تولیدی آن خوب است و دوربین سلفی آن نیز قابل اعتنا است.

نقاط اساسی نقد و بررسی می نوت۲

gsmarena_004-1

بدنه ی قوی و مناسب، صفحه ی شیشه ای در پشت در برابر جذب اثر انگشت نسبتا ضعیف است

صفحه نمایش دو لبه ی گوشی که از پنل OLED استفاده می کند چیز خارق العاده ای در خود ندارد; نسبت ppi پایین صفحه نمایش، روشنایی میانگین پایین تر از حد نرمال و عدم حالت Auto Mode از دیگر بخش های مورد بررسی قرار گرفته ی این صفحه نمایش هستند

پشتیبانی از شبکه های ارتباطی متنوع(۳۷ شبکه ی مختلف) و مادون قرمز برای کنترل ابزار داخل منزل

باتری قابل اعتنا_ نمره ی ۹۲ ساعت طول عمر باتری، نتایج فوق العاده در تست مدت زمان شارژدهی به هنگام پخش آهنگ و یا فیلم

پردازنده ی اسنپ دراگون ۸۲۱ که پردازنده ی رده بالایی است

کیفیت صدای بسیار خوب

بلندی صدای خوب اسپیکر

دوربین خوب ۲۲/۵ مگاپیکسلی که در نور روز عملکرد خوبی دارد اما به نسبت دیگر پرچم داران یکی دو قدم عقب تر است

رابط کاربری ساده و دوست داشتین MIUI شیائومی

فیلم برداری با کیفیت ۲۱۶۰P و ۳۰ فریم بر ثانیه

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی که عملکرد خوبی دارد

در زیر می توانید مشخصات کلی این گوشی را مشاهده کنید:

NETWORKTechnologyGSM / HSPA / LTE
LAUNCHAnnounced۲۰۱۶, October
StatusAvailable. Released 2016, November
BODYDimensions۱۵۶.۲ x 77.3 x 7.6 mm (6.15 x 3.04 x 0.30 in)
Weight۱۶۶ g (5.86 oz)
SIMDual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)
DISPLAYTypeAMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
Size۵.۷ inches (~74.2% screen-to-body ratio)
Resolution۱۰۸۰ x 1920 pixels (~386 ppi pixel density)
MultitouchYes
ProtectionTo be confirmed
– MIUI 8.0
PLATFORMOSAndroid OS, v6.0 (Marshmallow)
ChipsetQualcomm MSM8996 Snapdragon 821
CPUQuad-core (2×2.35 GHz Kryo & 2×1.6 GHz Kryo)
GPUAdreno 530
MEMORYCard slotNo
Internal۶۴ GB, 4 GB RAM or 128 GB, 6 GB RAM
CAMERAPrimary۲۲.۵ MP, f/2.0, EIS (gyro), phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash,
Features۱/۲.۶″ sensor size, 1 µm pixel size, geo-tagging, touch focus, face detection, HDR, panorama
Video۲۱۶۰p@30fps, 1080p@30fps,
Secondary۸ MP, f/2.0, autofocus
SOUNDAlert typesVibration; MP3, WAV ringtones
LoudspeakerYes
۳.۵mm jackYes
– ۲۴-bit/192kHz audio
– Active noise cancellation with dedicated mic
COMMSWLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
Bluetoothv4.2, A2DP, LE
GPSYes, with A-GPS, GLONASS, BDS
NFCYes
Infrared portYes
RadioNo
USBType-C 1.0 reversible connector
FEATURESSensorsFingerprint (front-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer
MessagingSMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM
BrowserHTML5
JavaNo
– Fast battery charging: 83% in 30 min (Quick Charge 3.0)
– XviD/MP4/H.265 player
– MP3/WAV/eAAC+/Flac player
– Photo/video editor
– Document viewer
BATTERYNon-removable Li-Ion 4070 mAh battery
MISCColorsBlack, Gold, Silver
Price group۸/۱۰
TESTSPerformanceBasemark OS II: 2814 / Basemark OS II 2.0: 2381
Basemark X: 36506
DisplayContrast ratio: 66800 (nominal), 3.228 (sunlight)
CameraPhoto / Video
LoudspeakerVoice 63dB / Noise 68dB / Ring 76dB
Audio qualityNoise-94.4dB / Crosstalk -91.7dB
Battery life

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید