این ربات شبیه کرم می تواند اجسامی ده برابر وزن خود را جابجا کند - تکفارس 
این ربات شبیه کرم می تواند اجسامی ده برابر وزن خود را جابجا کند - تکفارس 

این ربات شبیه کرم می تواند اجسامی ده برابر وزن خود را جابجا کند

علی سیف الهی
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 12:00
این ربات شبیه کرم می تواند اجسامی ده برابر وزن خود را جابجا کند - تکفارس 

نظرتان درباره ی ساخت ربات هایی بسیار کوچک و به اندازه ی کرم های معمولی چیست؟ به تازگی گروهی از محققان توانسته اند رباتی این چنینی را بسازند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

ساخت ربات های نرم بسیار سخت است و اصلا راحت نیست، چون این گونه ربات ها بر خلاف دیگر ربات های موجود، به اجزای متفاوتی وابسته اند و نیاز دارند. حتی ساخت ابزار های حرکتی برای این گونه ربات ها بسیار سخت استف چه برسد به دیگر بخش های این گونه ربات ها. یک تیم از محققان دانشکده ی فیزیک دانشگاه ورشو توانسته اند یک ربات نرم ۱۵ میلیمتری را به تولید برسانند که برای حرکت تنها به نور احتیاج دارد. این میکروبوت از کریستال مایع (LCE) ساخته شده است، ماده ای هوشمند که زمانی که به نور مرئی برخورد می کند، تغییر ظاهر می دهد. زیر یک منبع نور، بدنه ی این ربات شبیه یک کرم معمولی می شود و با حرکتی موجی شبیه دیگر کرم ها، به جلو حرکت می کند.

این محققان گفته اند که این کرم روبات می تواند از شیب ها و سر بلندی ها بالا رود، به درون فضاهای کوچک داخل شود و اجسامی ده برابر وزن خود را حمل کرده و جا به جا کند. یک روبات کوچک همانند این ربات، می تواند در محیط های پر خطر و پر چالش به محققان در زمینه ی تحقیقات علمی کمک بسیاری کند. و حتی این احتمال می رود که فردی بتواند راهی را برای اتصال دوربین و یا میکروفون به این ربات کوچک پیدا کند و از آن استفاده کند. اما اگر اندازه ی این ربات برای کاربرد های خاص کمی کوچک باشد، محققان می توانند با یادگیری روشی که این محققان برای ساخت این ربات استفاده کرده اند، روباتی را در اندازه ای بزرگتر درست کرده و استفاده کنند.

نظر شما درباره ی این ربات کوچک چیست؟ آیا شما وجو این چنین روبات هایی را نقض حریم خصوصی می دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.