بررسی شایعاتی پیرامون X Phone - تکفارس 
بررسی شایعاتی پیرامون X Phone - تکفارس 

بررسی شایعاتی پیرامون X Phone

علیرضا
۵ فروردین ۱۳۹۲ - 08:15
بررسی شایعاتی پیرامون X Phone - تکفارس 

بررسی شایعاتی پیرامون X Phone

حالا که  گلکسی S 4  سامسونگ هم معرفی شده است تنها تلفن اندرویدی مهمی که در پشت پرده شایعات به زندگی خود ادامه می دهد، X Phone است. اما بر اساس شایعات جدید فعلا باید دست نگه داشت! از شنیده ها این طور به نظر می رسد که X Phone ممکن است تنها یک تلفن نباشد بلکه یک برنامه و یک برند باشد. چیزی شبیه به برند Xperia برای Sony یا برند Galaxy برای سامسونگ و Optimus برای ال جی و غیره! قصد داریم تا شایعات جدید را برای شما بازگو کنیم و تحلیل یکی از وب سایت های مرجع را نیز در این باره بررسی کنیم.

google-x-phone

شایعه:  X Phone تنها یک تلفن خاص نیست، بله برندی است برای رقابت با برند های مطرح بازار همچون برند گلکسی از کمپانی سامسونگ

  پاسخ:  این موضوع کاملا منطقی به نظر می رسد. تمام شرکت ها در تلاش اند تا کاری را که سامسونگ با برند گلکسی کرده تکرار کنند. برعکس، این غافلگیر کننده خواهد بود که موتورولا برای دوران جدیدش در حال کار بر روی یک برند جدید و تازه نفس نباشد. به نظر برند Razr دیگر خسته می آید و وقت آن رسیده تا جای خودش را به برندی تازه نفس و جدید بدهد.

  شایعه:  اولین X Phone قرار است حوالی خرداد ماه عرضه  شود.

  پاسخ:  این خبر نیز خبر تازه ای نیست زیرا با توجه به برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان گوگل در اردیبهشت ماه، که زمان و مکان مناسبی برای رونمایی از برند یا محصولی تحت نام ایکس فون به حساب می آید، شروع عرضه محصول در یک ماه بعد منطقی است (تقریبا نکسوس ها هم به همین صورت عرضه می شوند).

  شایعه:  موتورولا قرار است تضمین دهد که سیستم عامل تلفن های برند ایکس فون “حداقل” تا یک نسخه اصلی بعد از نسخه اولیه، آپدیت رسمی دریافت کنند. یعنی به عنوان مثال اگر با اندروید ۵ عرضه شدند، حداقل یک نسخه اصلی بعد از آن را هم دریافت کنند (این را با به روز رسانی های کوچک اعشاری اشتباه نگیرید.)

  پاسخ:  گوگل همیشه از گارانتی دادن برای دریافت آپدیت های جدید صحبت می کند. چندی قبل هم قرار بر این بود تا سازندگان اسمارت فون ها را مجبور کند که تا ۱۸ ماه بعد از عرضه محصولاتشان آن ها را اپدیت کنند. اگر موتورولا منابع خود را به این پروژه اختصاص دهد و ایکس فون را به برند یا محصول اصلی خود تبدیل کند، ارائه سیستم عامل سال آینده برای تلفن امسال کار مشکلی نخواهد بود. مشاهده کنید که سامسونگ هنوز هم مشغول ارائه آپدیت برای گلکسی اس ۲ یا گلکسی نوت می باشد.

  شایعه:  تلفن های برند X Phone در یک فروشگاه آنلاین به فروش می رسند و امکان سفارش آنها از طریق فروشگاه های اوپراتور ها نیز وجود دارد.

  پاسخ:  می شود این فرض را کرد که آن فروشگاه آنلاین فروشگاه  Google Play خواهد بود. یا حتی شاید گوگل تصمیم دارد برای اینکه ممکن است این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه به روابطش با دیگر کمپانی ها شود فروشگاهی اختصاصی برای موتورولا راه اندازی نماید. اما به هر حال پشتیبانی گوگل از عرضه محصولات موتورولا فروشگاه گوگل پلی کاملا منطقی می باشد.

  شایعه:  مشتریان می توانند مشخصات دستگاهی را که سفارش می دهند، انتخاب کنند! آنها می توانند رنگ تلفن و برخی مشخصات سخت افزاری مثل میزان رم و حافظه داخلی را انتخاب کنند. موتورولا تضمین می دهد که محصول انتخاب شده توسط مشتریان، در عرض یک هفته به دست آنها برسد.

  برداشت:  این دیگر چیزی نیست که سایر شرکت ها ارائه کنند و شاید بتوان گفت بزرگ ترین و جنجالی ترین شایه این متن هم همین موضوع باشد. امروزه می توان رنگ یا میزان حافظه داخلی را از میان انتخاب های خود کمپانی برگزید، ولی انتخاب میزان رم و یا سایر مشخصات سخت افزاری، مورد جدیدی است که تا به حال توسط هیچ کدام از کمپای ها ارائه نشده است. این شایعه به آن معنا ست که تا حدی می توانیم ساخت تلفن مورد نظر خودمان را به موتورولا سفارش دهیم. باید دید این مورد تا کجا ها می تواند پیش برود. هر چند به نظر شخصی خودم این قضیه باعث می شود که امکان ساپورت سریع نرم افزاری از موتورولا و گوگل تا حدودی گرفته شود.

  شایعه:  کاربران می توانند قبل از دریافت محصول، عکس های دلخواه خود، زنگ های دلخواه خود، فهرست تماس های دلخواه خود، و اپلیکیشن های دلخواه خود را بر روی دستگاه قرار دهند تا یک تلفن حاضر و آماده استفاده را دریافت کنند!

  برداشت:  این خیلی شبیه برنامه  Get Started  اچ تی سی است. انگار یک نفر از علاقه فعلی خودش به عنوان یک شایعه استفاده نموده است! هر چند این مورد بسیار محتمل تر و منطقی تر از شایعه قبلی به نظر می رسد و کاملا طبیعی است که چنین ویژگی در پروژه ایکس فون حاظر باشد.

  شایعه:  اولین X Phone از پردازنده ۸ هسته ای برخوردار است که یکی از هسته های آن به طور کامل به سیستم زبان انسانی موتورولا اختصاص دارد.

  برداشت:  هم اکنون چندین شرکت بر روی پردازنده های ۸ هسته ای کار می کنند، بنابراین چنین موردی غافلگیر کننده نیست. البته فقط سامسونگ تا به حال آنها را به تولید رسانده که البته دلیلی هم ندارد بخواهد آن را به موتورولا بدهد! از طرف دیگر، کمپانی کوالکام ویژگی جدید voice activation را بر روی چیپ جدیدشان یعنی اسنپدراگون ۸۰۰ قرار داده است که کاربر را قادر می کند با دستورات صوتی، تلفن را کنترل کند مثلا آن را روشن کند! پس این چیپ به کار موتورولا خواهد آمد ولی اسنپدراگون ۸۰۰ اصلا ۸ هسته ای نیست و همچنان ۴ هسته ای می باشد. شاید منبع خبر در اینجا اشتباه کرده باشد.

  شایعه:  موتورولا و گوگل به شدت قیمت محصول را پایین می آورند تا بتوانند تعداد زیادی از مشتریان برند های دیگر را جذب محصولات خود کنند.

  برداشت:  گوگل همین الان هم در مورد محصولات نکسوسی خود از جمله نکسوس ۴، نکسوس ۷ و نکسوس ۱۰ این کار را انجام  داده است و بی راه نیست اگر انتظار ادامه آن را در محصولات موتورولا داشته باشیم. البته چنین موردی، نیازمند آمادگی زیاد برای سیل سفارشات خواهد بود تا ماجراهای اتمام موجودی برند نکسوس و اشتباهات گوگل و ال جی تکرار نشوند. در پایان به عنوان یک آرزوی شخصی امیدواریم این شایعه که زیاد هم بی راه نیست قطعا اتفاق بیفتد! ما که خیری از نکسوس ۴ ندیدیم و آن را با قیمت های سرسام آور در بازار خودمان مشاهده کردیم، امیدواریم حداقل این اتفاق برای محصولات ایکس فون نیفتد.

Tinhte_Motorola_Xt912a-13

  در نهایت باید گفت که  به نظر می رسد  تلفن راز آلود موتورولا  که چند روز قبل عکس ها و ویدیوی آن لو رفت، یکی از اولین تلفن هایی باشد که موتورولا در قالب برند ایکس فون عرضه می کند (اگر قرار به برند باشد و گرنه چون کد محصول شبیه خانواده Razr ها بود آن محصول خود ایکس فون نیست) و البته آن عکس ها مربوط به نمونه اولیه بوده و دستگاه اصلی طراحی متفاوت خواهد داشت. اما یک منبع دیگر نیز می گوید گوگل دنبال این نیست که بر روی سخت افزار ایکس فون مانور بدهد و حتی گوگل بر روی ویژگی های سخت افزاری یا امکانات خاص نرم افزاری (مثل سامسونگ) هم متمرکز نشده است. در عوض صرفا گوگل می خواهند یک تلفن “بسیار به صرفه” را به کاربران ارایه کنند که بتواند به تعدادی از تکنولوژی های پوشیدنی گوگل که در ادامه سال عرضه می شوند، متصل شود. چیزهایی مثل عینک و ساعت گوگل که گفته می شود در دست ساخت است.

البته وقتی سخن از عبارت “بسیار به صرفه” می شود منظورمان تلفنی با قیمت خرده فروشی ۱۹۹ دلار یا کمتر است، نه با قرارداد اوپراتور بلکه آزاد. گوگل و موتورولا تلفن های هوشمند جدیدشان را بدون قرارداد اوپراتور با قیمتی به فروش خواهند گذاشت که با قیمت تحت قرارداد پرچمدارهای سایر شرکت ها برابری می کند. بنابر این شما می توانید نسخه آنلاک و Sim Free یک اسمارت فون را به قیمت نسخه های قراردادی دیگر اسمارت فون ها داشته باشید.

 این گونه شایعات تا اردیبهشت ماه و مراسم توسعه دهندگان گوگل همچنان ادامه خواهند داشت ولی باید به انتظار نشست و دید که این دو شرکت، چه تمهیداتی را برای هجوم به مواضع شرکت های جا افتاده در این بازار بی رحم تکنولوژی همچون سامسونگ و اپل بر می گزینند.

 این خبر که سری X Phone از قیمت ارزان برخوردار خواهد بود، نکته مثبتی است (همانطور که در بالا هم اشاره نمودم). به روزرسانی تا حداقل یک نسخه اصلی سیستم عامل بعد از نسخه اولیه هم هرچند مانند محصولات نکسوسی نیست اما قطعا خیال کاربران را از یک نسخه کامل و اصلی راحت می کند.. ولی در عین حال، از هر طرف که نگاه کنیم این برند باید ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری قابل توجهی نیز داشته باشد که خبرهای پیشین به آن اشاره کرده بودند. به عبارتی می توان گفت که فقط یک محصول با ویژگی های معمولی اما قیمت بسیار به صرفه، نمی تواند راه حل نهایی برای موتورولا باشد و شاید، دو یا چند محصول به طور همزمان معرفی شوند تا حتی به نوعی این محصولات جوابی و پاسخی بر شایعه “انتخاب مشخصات دستگاه توسط خریدار” نیز باشند. به این صورت که مثلا ۳ ایکس فون با ۳ پردازنده و حافظه رم و حافظه های ذخیره سازی مختلف اما با یک ظاهر و شکل عرضه شوند تا خریداران از بین آن ها انتخاب کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.