موبایل ها چگونه ردیابی می شوند؟ - تکفارس 
موبایل ها چگونه ردیابی می شوند؟ - تکفارس 

موبایل ها چگونه ردیابی می شوند؟

پدرام علی نیا
۳ بهمن ۱۳۹۴ - 14:17
موبایل ها چگونه ردیابی می شوند؟ - تکفارس 

احتمالا تابحال در واقعیت دیده اید و یا در فیلم‌ها بارها و بارها مشاهده کرده اید که ماموران پلیس می توانند تلفن همراه افراد را ردیابی کنند و مکان آن‌ها را در نقشه مشخص کنند. امروز در این مقاله قصد داریم تا این کار را کمی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و با مراحل آن آشنا شویم. این کار نیازمند دسترسی مستقیم از سوی اپراتور های همراه است. نام این کار “ردیابی مثلثی” است.

برای فهم بهتر این روش بهتر است ابتدا به آنتن های موبایل نگاه کنیم، به این مورد توجه کنید که این آنتن‌ها هم شبیه به مثلث است.

635889687890080992
هر سمت مثلث را یک سکتور می نامند، این سکتورها با حروف یونانی نام گذاری می شوند که شامل آلفا، بتا، گاما است(a, ß, ?). درون هر سکتور آنتن می تواند تشخیص دهد که تلفن همراه مورد نظر چقدر با آنتن فاصله دارد.

635889694934258921
این مورد امکان تشخیص مکان تلفن همراه را نشان می دهد که در چه سکتوری و چه فاصله ای قرار دارد.
در تصویر زیر می توانید این سکتور‌ها را ببینید. در وسط تصویر آنتن تلفن همراه قرار دارد.
حالا بیایید تصور کنیم که تلفن همراه مورد نظر ما در سکتور گاما و در فاصله‌ی رنج شماره ۴ قرار دارد. بر این اساس می توانیم تشخیص دهیم که تلفن در بخش زرد است.

635889699950371721
امیدوارم موضوع اصلی را دریافت کرده باشید!!
حالا بیایید همین حالت را با دو آنتن در نظر بگیریم. اگر تلفنی به دو آنتن متصل باشد که محدوده‌ی تحت پوشش آن‌ها با یکدیگر هم پوشانی داشته باشد، می توانیم با دقت بیشتری ردیابی را انجام دهیم. به این صورت که فرض کنید تلفن همراه مورد نظر به آنتن موبایل آبی در سکتور آلفا متصل شده است در فاصله‌ی ۵ مایلی آن قرار دارد، و همچنین به آنتن نارنجی رنگ در سکتور گاما و در فاصله‌ی ۴ مایلی متصل شدهاست، حال با منطبق کردن این دو بخش می توانیم مکان دقیق تری را روی نقشه از محل تلفن همراه داشته باشیم.

635889707664967047

 

حالا اگر آنتن سوم هم وارد بازی شود می توانیم این کار را ردیابی مثلثی بنامیم زیرا از سه سمت این تلفن همراه قابل به ردیابی خواهد بود و این مورد باعث می شود تا به صورت بسیار دقیق تری محل تلفن همراه را در نقشه مشخص کنیم.

635889709936378632

و به این صورت می توان محل این تلفن را مشخص کرد و با حرکت آن در بین این بخش‌ها مثلا حرکت بین سکتور‌ها و فاصله های متفاوت هر بار می توان محل دقیق را مشخص کرد. این روش در مناطق شهری نتایج خوبی را خواهد داشت زیرا تعداد آنتن های همراه زیاد است و نیازی هم به GPS برای ردیابی نیست اما در مناطقی که فاصله‌ی آنتن‌ها زیاد باشد نتایج دقیقی را نخواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید