تشخیص انسان از پشت دیوار با امواج Wi-fi محقق شد - تکفارس 
تشخیص انسان از پشت دیوار با امواج Wi-fi محقق شد - تکفارس 

تشخیص انسان از پشت دیوار با امواج Wi-fi محقق شد

نیما مدرس
۹ آبان ۱۳۹۴ - 00:04
تشخیص انسان از پشت دیوار با امواج Wi-fi محقق شد - تکفارس 

محققین MIT در بخش دانش کامپیوتر و هوش مصنوعی در حال توسعه وسیله ای هستند که می تواند افراد را با کمک امواج wi fi از پشت دیوار تشخیص دهد. این تکنولوژی خارق العاده RF Capture نام دارد که می تواند حرکات دست یک فرد را هنگام تکان دادن آن ها در هوا تشخیص دهد، این دستگاه می تواند تفاوت بین ۱۵ نفر را با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد. MIT این دستگاه را امروز به طور رسمی معرفی کرد.

این تیم چند سال است که بر روی این تکنولوژی کار می کنند، در سال ۲۰۱۳ این تیم از تکنولوژی پرده برداری کرد که می توانست با استفاده از فرکانس امواج رادیویی حرکات انسان را از پشت دیوار تشخیص دهد. در نهایت بعد از دو سال این تیم امروز از اخرین دست آورد خود رونمایی کرده است که می تواند شبح یک انسان ایستاده را از پشت دیوار تشخیص دهد.

طریقه کار این تکنولوژی به شیوه ای است که با ارسال امواج بی سیم از پشت دیوار بر روی بدن یک انسان، می تواند امواج منعکس شده را جذب کند. سپس بعد از جذب این امواج، دستگاه با کمک یک سری الگوریتم ها اعضای مختلف بدن را تشخیص می دهد و با متصل کردن آن ها به یکدیگر تصویری شبح مانند از آن انسان را تشکیل می دهد. محققین این تکنولوژی اعلام کردند در آینده آن ها می توانند با استفاده از این تکنولوژی تپش قلب یا حتی نفس کشیدن انسان را از پشت دیوار تشخیص دهند.

یکی از موانع برای دقیق تر بودن قدرت تشخیص این دستگاه، سر و صدای موجود در محیط است که باعث ایجاد اختلال در امواج می شود، این تکنولوژی برای مقابله با این مشکل، سر و صدا را، با دریافت تصاویر پشت سر هم از انسان و ترکیب این تصاویر برای ساخت یک تصویر دقیق، سرکوب می کند.

Fadel Adi یکی از محقیق اینگونه بیان می کند: “الگوریتمی که ما توسعه دادیم می تواند با تمام تصاویر دریافتی تطبیق پیدا کند و یک مدل کامل از بدن انسان که شامل عضو های اصلی مانند دست ، پا ، سر می شود را از یک دیگر تشخیص دهد و در تصویر نهایی بسازد، این الگوریتم به دقیق بودن تصویر نهایی و ساخت شبح انسان کمک شایانی می کند.”

بحث سر ساخت نرم افزار این تکنولوژی هنوز ادامه دارد و قطعا این تکنولوژی می تواند در جامعه بسیار کاربردی و ارزش مند ظاهر شود، تیم سازنده به یکی از کاربرد های بسیار ارزشمند آن اشاره کرد: “ما در حال کار بر روی این تکنولوژی برای استفاده درون خانه هستیم به طوری که تشخیص دهد اگر فرد بی هوش شود به طور خودکار با ۹۱۱ تماس گرفته شود تا جان این فرد نجات یابد که می تواند کمک بزرگی مخصوصا به سالمندان باشد.” یکی از پرفسور های این تیم Dina Katabi در رابطه با این تکنولوژی می گوید: از دیگر کاربرد های این تکنولوژی تشخیص مکان شما در خانه برای روشن و خاموش کردن چراغ ها در مسیر حرکت شما است.”

برای افراد سودجو این تکنولوژی می تواند وسیله مناسبی برای جاسوسی کردن و وارد شدن به حریم خصوصی دیگران باشد که این خطر باعث نگرانی بعضی افراد شده است. Katabi در صحبتی در دیگر در رابطه با این خطر اینگونه می گوید: “ما می خواهیم مطمئن شویم افراد از این تکنولوژی برای اهداف مخرب استفاده نمی کنند به همین منظور ما بر روی دو موضوع تمرکز کرده ایم، اولین موضوع اینکه افراد بتوانند تنها با دستگاه شخصی خودشان شناسایی شوند و راه شناسایی تمامی دستگاه های دیگر را مصدود کنند دوم اینکه ما در حال تدوین آیین نامه ای هستیم که بگوید این تکنولوژی چه زمانی و در چه مکانی قابل استفاده باشد. حریم خصوصی افراد همیشه برای ما مهم بوده است.”

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.