همان همیشگی | نقد و بررسی iOS 9 - تکفارس 
همان همیشگی | نقد و بررسی iOS 9 - تکفارس 

همان همیشگی | نقد و بررسی iOS 9

پدرام علی نیا
۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - 10:00
همان همیشگی | نقد و بررسی iOS 9 - تکفارس 

سیستم عامل iOS 9 مدت زمانیست که منتشر شده و بسیار بهتر از نسخه ی قبلی خود ظاهر شده است. با توجه به ویژگی‌های جدید این سیستم عامل باعث شده تا استفاده از آیفون و آیپد ساده تر شود.

سیری هوشمندتر شده است، نقشه های اپل پیشرفت کرده اند و منو نوتیفیکشن‌ها دوباره بصورت منطقی‌تری چیده شده است. بهتر از همه اینکه، هر دستگاهی که با iOS 8 کار می‌کند، می‌تواند با iOS 9 هم کار کند.

آیپد‌ها بیشترین نفع را از این بروزرسانی سیستم عامل برده اند. عملکرد چند وظیفگی بهتر شده است، بخصوص برای آیپد ایر ۲.

درحالیکه iOS 9 بعضی ویژگی‌های کلیدی اندروید را ندارد، اما هنوز هم برای کارکردن بسیار دوست داشتنی است.

سازگاری iOS 9 و حجم دانلود

iOS 9 تنها یک نسخه‌ی رنگ لعاب داده شده از iOS 7 نیست، بلکه یک سیستم عامل سریع و پرقدرت است که قابلیت اجرای نرم افزارها را به راحتی و با روانی بیشتری دارد. همه چیز برای تجربه ای روان تر آماده است.

ios-9-compatibility-iphone-ipad-650-80

در مقایسه با iOS 8 در زمان عرضه، تعداد کرش‌های اپلیکیشن ها و نیاز به hard reset کردن‌ها بسیار کمتر است. هیچ صفحه سفید مرگی دیده نشده، تنها گهگاه نقص هایی در طراحی دیده می‌شود.

حتی بهتر از آن، iOS 9 با دستگاه‌های قدیمی تر مانند آیفون ۴اس و آیپد ۲ به خوبی کار می‌کند. اپل هیچ دستگاه قدیمی را از لیست دستگاه‌های سازگار برای مهاجرت به نسل بعد جا نگذاشته است. همچنین یک آسودگی خاطر دیگر وجود دارد، و آن هم این است که این بروزرسانی رایگان ۱.۴ گیگابایت حجم دارد و دیگر نیازی به ۴.۷ گیگابایت فضا برای نصب نیست، و این برای دارندگان دستگاه های دارای حجم کم ۱۶ گیگابایت نیز مناسب است.

سیری و جستجو

مهم ترین تغییر iOS 9 سیری و جستجوگر spotlight است. با کشیدن انگشت از سمت چپ به راست و ظاهر شدن منو سمت چپ، لیستی کامل و قدرتمند از پیشنهادات سیری را نشان می‌دهد که با آخرین اپلیکیشن ها و مخاطبین شما پر شده است.

این منو به شما دسترسی سریعی به آخرین ۴ مخاطب و آخرین ۴ اپلیکیشن مورد استفادتان، می‌دهد. همچنین یک کلید نمایش بیشتر و نمایش کمتر هم برای نمایش ۸ مورد بیشتر هم وجود دارد. متاسفانه، این امکان که بتوان اپلیکیشنی را از این لیست بیرون کرد وجود ندارد، پس مراقب باشید!!

ios-9-siri-650-80

نقشه های اپل هم مورد توجه قرار گرفته اند. شرتکات های Nearby به شما امکان یافتن سریع مکان هایی مانند پارکینگ، رستوران، جایگاه سوخت و حتی کافی شاپ ها را می‌دهد، که همه‌ی آن‌ها به یک منو با بازدید های کاملی از آن محل در Yelp‌، می‌روند. به رسم همیشگی اپل هیچ امکانی برای شخصی سازی و یا تنظیم این مورد وجود ندارد که چه شرتکات هایی سریع تر نمایش داده شوند.

iOS 9 به منو جستجو سیری که حاوی سرفصل اخبار از منابعی مانند New York Times و CNN و … بود خاتمه داده است. بطور غریبی ۴ سرفصل خبر در این منو وجود دارد اما اگر کلید نمایش بیشتر را لمس کنید می‌توانید ۵ سرفصل را ببینید!! بخشی که احتمال می‌رود درآینده بروزرسانی شود و تغییراتی درآن صورت گیرد، شاید!!

نمایش اخبار در این سیستم عامل مانند آنچه در اپلیکیشن شبه Flipboard سامسونگ دیده‌ایم زرق و برق دار نیست. اپل همچنان به استفاده از حالت مجله‌ای برای اخبار موجود در اپلیکیشن News خود ادامه داده است.

ios-9-review-photos-650-80

نگهداشتن دکمه‌ی Home آیفون و یا آیپد برای دادن دستورات معمول به سیری، شما را با پاسخ های هوشمندانه تری روبرو می‌کند. بعنوان مثال با دادن دستور ” تصاویر تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۵ را نمایش بده” توسط سیری به سرعت اجرا شد و این تصاویر نمایش داده شدند.

اما هنوز هم گوگل نو بطور کلی از سیری پیشرفته تر است، اما این مورد در مقایسه با آخرین نسخه های گوگل نو انجام می‌شود. اپل توانسته تا سیری را حدود ۴۰% سریع تر و ۴۰% دقیق تر از قبل کند. و این مورد کاملا محسوس است.

نوتیفیکیشن‌ها ، اپلیکیشن‌های اخیر و پیش نمایش تصاویرios-9-review-recent-design-200-100

تغییرات کوچک در منو iOS 9 مشکلات بزرگی را حل کرده است، یکی از مواردی که بنظر اپل باید از اندروید قرض میگرفته!

از این به بعد نوتیفیکیشن‌ها با توجه به زمان ایجاد شدنشان دسته بندی می‌شوند، و دیگر با لیستی از پیغام های دسته بندی شده بر اساس اپلیکیشن روبرو نیستیم.

اپل منو اپلیکیشن های اخیر را دوباره طراحی کرده است، منویی که با دوبار فشار دادن کلید Home ظاهر می‌شود. حالا این منو دارای کاور‌های روان بزرگتر بجای نمای zoom out شده‌ی قبلیست.

تغییر مهم تر در این منو وجود یک شرتکات برای Continuity است( اپلیکیشنی که امکان ادامه ی کار را در دستگاه اپلی دیگری که در نزدیک شماست می‌دهد) و همچنین شرتکاتی برای اپلیکیشن های وابسته به مکان( اگر در یکی از فروشگاه های Starbucks!! باشید و اپ مربوطه را داشته باشید).

در گذشته این آیکون ها در گوشه ی سمت چپ صفحه قفل وجود داشتند، که این بدین معناست که برای دسترسی به آن‌ها باید یکبار صفحه دستگاهتان را قفل کرده و دوباره کلیدی را بزنید تا صفحه روشن شود و بتوانید به این آیکون ها دسترسی پیدا کنید. اما در حال حاضر در دو نقطه قابل دسترس است چه صفحه دستگاهتان قفل باشد و چه قفل نباشد.

در نهایت، گشت و گذار در اپلیکیشن تصاویر کم خطر تر شده است، زیرا یک اسلاید شو کوچک از محتوا در زیر تصویروجود دارد. این امر به این مورد کمک می‌کند که در حین نشان دادن تصاویری به دوست خود اشتباها تصاویر دیگری بعنوان مثال تصاویر شخصی تان را به او نشان ندهید.

 

نقشه اپل

iOS 9 یک فرصت مناسب برای اپل به منظور ارتقای نقشه های خود است، که میتوان گفت تا حدودی هم موفق بوده است. این مورد را از گزینه بسیار دیر از موعد اضافه شده ی راه های حمل و نقل عمومی، می‌توان فهمید.

مسیرهای اتوبوس، قطار، مترو همه در اینجا وجود دارند. برای تست این مورد مسیریابی از مترو نیو یورک به منهتن صورت گرفته که نقشه اپل توانست به سرعت و بدون نیاز به هیچ نقشه ی دیگری وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد.

ios-9-review-apple-maps-transit-directions-650-80

علاوه بر نیویورک مسیر های حمل و نقل عمومی در شهرهای دیگری مثل بالتیمور، برلین، شیکاگو، لندن، مکزیکو سیتی، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، تورنتو و واشنگتن دی سی هم موجود است. همچنین حدود ۳۰۰ شهر از چین شامل بیجینگ، چنگ دو، شانگهای و … هم مسیرهای حمل و نقل عمومی شان قابل استفاده است.

اما آیا این همه ی مشکلات را رفع می‌کند؟ خیر. مشکل نقشه های اپل نبود مسیرهای حمل و نقل عمومی و یا مسیرهای اکثرا اشتباه نبود، بلکه مشکل این بود که طراحی نقشه اپل حتی امکان رقابت با گوگل مپ را نداشت. نکته ای که هنوز هم پابرجاست.

ios-9-review-apple-maps-problems-650-80

در حالیکه گوگل در حال اضافه کردن جزئیاتی مثل این مورد است که بتوانید تاریخ دقیق روز های اقامت خود در هتل را به مسیر مورد نظر در تعطیلاتتان اضافه کنید. نقشه اپل به شما اجازه نمی‌دهد تا با کشیدن انگشتتان مسیر پیش رو که برایتان در نظر گرفته شده را ببینید!! و شما را سریع به محلی که در مسیر هستید برمی‌گرداند.

با اینکه قابلیت نمایش مکان های نزدیک نقشه اپل خوب و راضی کننده است، اما هنوز هم به طور کلی این نقشه نمی‌تواند کاربران را به مهاجرت کامل به سمت این اپ مجاب کند.حتی با اینکه بخواهیم این مورد را در نظر بگیریم که سیری با پرسیدن مسیر مورد نظر این اپ را اجرا می‌کند و مسیریابی آغاز می‌شود.

چندوظیفگی

بالاخره قابلیت چند وظیفگی یعنی اجرای همزمان چندین اپلیکیشن به دستگاه های بزرگ تر اپلی آمد: آیپد ایر۲، آیپد ایر، آیپد مینی ۳، آیپد مینی ۲. این مورد شاید بتواند به فروش آهسته تبلت های اپل در میان کاربرانی با هدف اقتصادی کمک کند.

باز کردن منو اجرای چند برنامه بسیار شبیه به عمل کشیدن دست از پایین برای اجرای Command Center است، با باز شدن این منو حدودا یک سوم صفحه به آن اختصاص می‌یابد که می‌وان گفت برای بررسی ایمیل ها یا پاسخ به پیام ها در iMessage کافیست.

ios-9-review-slide-out-ipad-650-80

بااینکه در بخش اصلی هر اپلیکیشنی می‌تواند در حال اجرا باشد، این منو کوچک تنها به ۱۹ اپلیکیشن از پیش تعیین شده توسط اپل محدود شده است. دلیل این امر کاملا واضح است زیرا تنها این اپلیکیشن ها برای کار با این نسبت تصویر غیراستاندارد بهینه شده‌اند، اما هنوز می‌توان گفت که این مورد کمی ناامید کننده است.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که با اینکه وجود اپ هایی مثل Mail، Reminders، Notes و Photos در این منو می‌تواند بسیار کاربردی باشد. اما به سختی می‌توان گفت که در این لیست ۱۹تایی مواردی مثل Tips and Feedback هم وجود دارد، که می‌توانست با اپ هایی کاربردی تر جایگزین شود.

تصویر در تصویر حالت دیگر چندوظیفگیست، که به شما این امکان را می‌دهد تا به ادامه تماشای ویدئو و یا ادامه مکالمه تصویری بپردازید، در حالیکه همزمان از تبلت استفاده می‌کنید.

ios-9-review-picture-in-picture-ipad-650-80

این حالت به محض اینکه کلید home را فشار دهید ویدئو را در گوشه ی صفحه اصلی نمایش می‌دهد، این درحالیست که می‌توانید این پنجره کوچک را به محل های دیگر بکشید و یا اندازه آن را تغییر دهید در حالیکه با اپ های دیگر کار می‌کنید. این حالت برای تمامی ویدئو هایی که در سافاری پخش می‌شوند به خوبی کار می‌کند، اما انتظار اجرای چنین حالتی را در خود اپلیکیشن یوتیوب نداشته باشید.

Split View نزدیک ترین حالت ممکن است به آنچه که ما از چندوظیفگی در سطح یک کامپیوتر انتظار داریم. البته این حالت تنها در آیپد ایر ۲ قابل استفاده است. این حالت آن منو کوچک درکنار را بزرگ تر کرده به شکلی صفحه به دو بخش مساوی تقسیم می‌شود. در هر بخش یک اپلیکیشن بصورت کاملا فعال با پشتیبانی کال چند لمسی در حال اجراست.

تمام این ۳ حالت چندوظیفگی به آیپد کاربرد پذیری بالاتری می‌دهد و اشتباهات اپل در معرفی قابلیت چندوظیفگی در iOS 4 را که تنها نوعی اجرای اپ ها در پس زمینه بود، اصلاح می‌کند.

همه‌ی این ها محدود به آیپد است، حتی در صفحه ۵.۵ اینچی آیفون ۶ پلاس این چندوظیفگی وجود ندارد و هیچ بروزرسانی برای این امر در iOS 9 برای فبلت فعلی اپل نیست. شاید در هنگام عرضه آیفون ۶اس پلاس شاهد آن باشیم.

کیبورد جدید

اینجا هم آیپد جلو از بقیه دارنده‌ی بهترین ویژگی هاست، اما هنوز هم تغییرات مهمی در کیبورد QuickType آیفون رخ داده که آن را در iOS 9 بسیار کاربردی تر و بهتر کرده است.

اول اینکه هم اکنون به لطف فونت جدید San Francisco تشخیص تفاوت حروف بزرگ و کوچک کار بسیار ساده تر شده، و دیگر نیازی به نگاه نکردن مکرر به دکمه‌ی شیفت نیست تا متوجه شوید که خاموش است یا روشن.

ios-9-review-new-keyboard-650-80

دوم اینکه اپل انیمیشن پاپ آپ نمایش همه‌ی کلید ها را خاموش کرده است. اما همچنان خودتان می‌توانید این قابلیت را روشن کنید کافیست تا به مسیر Settings> General> Keyboards رفته و تیک گزینه Character Preview را بزنید.

آیپد بیشترین سود را از تغییرات کیبورد برده است. مثلا شرتکات های جدیدی که بالای کیبورد کلمات برای تایپ را به شما پیشنهاد می‌دهند، این ویژگی با توجه به اپ می‌تواند وجود داشته باشد و یا خیر .اما ویژگی بعدی بیشتر مواقع وجود دارد و امکان کپی، برش و چسباندن در بخش سمت چپ برایتان نمایش می‌دهد، بعضی مواقع امکان Undo و Redo هم وجود دارد. بعضی مواقع در سمت راست کلید های بالا پایین به همراه گزینه های Bold کردن متن و italics یا زیر خط ردن آنها هم وجود دارد. همپنین گزینه attach کردن.

ios-9-review-keyboard-shortcuts-650-80

پیشتر این فضا خالی بود و کاربری نداشت اما الان استفاده‌ی مفیدی از آن شده. انتظار می‌رفت که اپل کلید های چپ و راست را قرار دهد اما خب اپل جهت های دیگری را در نظر گرفته است. زمانیکه پایین صفحه نمایش را با دو انگشت لمس کنید کیبورد به ترک پد تبدیل می‌شود.

این قابلیت کیبورد را خاموش کرده و اجازه می‌دهد تا نشانگر را به راحتی حرکت دهید این قابلیت بخصوص در زمان انتخاب بخش هایی از متن برای کپی و چسباندن و … کاربرد دارد.

یادداشت‌ها

اپ یادداشت برداری هیچگاه در حدی نبود که نیاز به بررسی داشته باشد اما در این سری اپل ویژگی های به آن اضافه کرده که جای توجه دارد.

ios-9-review-notes-drawing-app-650-80

امکان اضافه کردن آیکون های چک لیست برای ساخت یک چک لیست مثلا لیست کارهایی که باید انجام دهید، وجود دارد و همچنین اضافه کردن تصاویر آن هم به لطفا گزینه attach. نقشه ها و آدرسURL ها هم قابل اضافه شدن هستند.

دقیقا در کنار آیکون دوربین در کیبورد یک آیکون خط خطی وجود دارد. که البته نشان می‌دهد که می‌توانید با کمک آن با استفاده از انگشتتان روی صفحه بنویسید یا بکشید. تمامی حالت های مختلف قلم و رنگ های آن وجود دارد.

 

اپل تغییرات اساسی را در دو عدد از اپلیکیشن های پیش فرض خود انجام داده است. اپلیکیشن Newsstand به Apple News و یا همان News تغییر یافته است، و به ما ظاهری مجله مانند را می‌دهد. اپلیکیشن Passbook نیز به Wallet تغییر نام یافته و به نوعی در آن توسعه رخ داده تا اینکه ایده اصلی آن تغییر یابد.

Apple News

اگر راستش بخواهید شما باید تمام اخبار دنیای تکنولوژی را مستقیما از تکفارس بخوانید اما اگر می‌خواهید از دیگر اخبار در دنیا مطلع شوید به سراغ اپ News در iOS 9 بیاید. این اپلیکیشن یک نمایش دهنده‌ی اخبار با حالتی ساده است، نمی‌توان این اپلیکیشن را تکان دهنده‌ی دنیای اپ های خبررسان خواند زیرا این اپ همان کاری را انجام می‌دهد که فلیپبورد هم از پس آن بر می‌آید، نمایش اخبار به حالت یک مجله.

ios-9-review-apple-news-app-650-80

این اپ تمام اخبار و محتوای مورد نظر را از منابع مشخص شده جمع آوری می‌کند و تا جای ممکن سعی دارد تا چوشش کاملی داشته باشد چیزی که شاید برای بعضی ها که بدنبال تنوع خبری هستند مهم باشد. این اپ دو برتری مهم دارد نسبت به خواندن خبرها در سافاری، اول اینکه خیای سریع تر از سافاریست و دیگر اینکه اطلاعات شخصی شما را جدای از Apple ID نکه می‌دارد.

Wallet

کاربران آیفون ۶و آیفون۶ پلاس از آخرین اکتبر در آمریکا و از ۱۴ جولای در انگلستان، تلفن خود را در نزدیک بخش NFC پایانه‌های فروش قرار می‌دادند و عمل پرداخت را به انجام می‌رساندند.

iOS 9 سرویس Apple Pay را با اضافه کردن گیفت کارت ها و کارت های Loyalty توسعه داده است، از این رو اپلیکیشنی که این قابلیت ها را دارد از Passbook به Wallet تغییر نام داده است. در حال حاضر کارت‌های Loyalty جزِئی از سیستم عامل iOS 9 نیست و بزودی بعضی فروشگاه‌ها تا اواخر این سال میلادی این قابلیت را عرضه می‌کنند که در این اپ قابل استفاده خواهد بود.

ios-9-review-wallet-apple-pay-650-80

در هر صورت، آیکون این اپ جدید اینجاست و برای دسترسی سریع به آن کافیست تا دوبار کلید home را بزنید البته در زمانیکه صفحه آیفونتان ( تنها در آیفون نه در آیپد)قفل است.

این کار کاملا منطقیست چون نیازی وجود ندارد تا آیکون چنین اپلیکیشنی به راحتی در صفحه اصلی باشد و بهتر است آن را در پوشه‌بندی ها و دور از دید قرار دهیم و این میانبر یک فکر خوب برای دسترسی سریع به این اپ است. بعدها با عرضه‌ی کارت های Loyalty این میانبر کاربردی‌تر هم خواهد شد.

اما انتظار می‌رود تا این میانبر ها گزینه ای برای دسترسی در حالتی که صفحه تلفنتان باز است نیز داشته باشد. زیرا اینکه بخواهید هر بار صفحه تلفنتان را قفل کنید و دوباره کلید Home را بزنید تا بتوانید پس از آن به این میانبر ها دسترسی داشته باشید کمی آزاردهنده است. ساعت اپل پیشتر این عمل را به خوبی انجام می‌دهد آن هم با داشتن یک گزینه مه همیشه در بخش نوتیفیکیشن های این ساعت وجود دارد، امیدواریم این قابلیت را زودتر ببینیم و دیدن آن به iOS 10 نرسد.

download-ios-9-beta-5-650-80

نتیجه گیری

آیا هم اکنون iOS 9 ارزش بروزرسانی را دارد؟

کیبورد برای استفاده ساده تر شده است، پیشنهادات سیری جستجو و حرکت در منو ها را سریع تر کرده است، نوتیفیکیشن ها بصورت منطقی تری بر اساس زمان ایجاد شدنشان مرتب شده اند در آیپد حالت چند وظیفگی وجود دارد.

همه چیز فوق العاده نیست، مثلا نقشه های اپل هنوز به کار شدن بر روی طراحیش نیازمند است، اپ Apple News یک نمونه‌ی کامل از همان اچ خبرخوان قبلیست که مشکلاتش هنوز باقیست. شما هنوز هم نمی‌توانید اپ های بدون استفاده پیش فرض را حذف کنید و سیری هنوز هم تمایل دارد تا سافاری و نقشه های اپل را اجرا کند حتی اگر شما تمایل به اجرای کروم و یا اپ جیمیل داشته باشید. حتی با تمام قابلیت های خوب در آیپد هنوز هم امکان وجود داشتن چندین حساب کاربری نیست مانند آنچه در اندروید دیده ایم.

قطعا iOS 9 یک گام جلوتر و پیشرفته تر از iOS 8 است. اما بیشتر پیشرفت های در پس پرده قرار دارد، اما ما همچنان می‌توانیم تاثیرات مثبت این پیشرفت ها را ببینیم. نظر شما درباره‌ی این سیستم عامل چیست؟

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید