تراشه اگزینوس ۱۵۸۰ سامسونگ با بهبودهای چشمگیر معرفی شد - تکفارس 
تراشه اگزینوس ۱۵۸۰ سامسونگ با بهبودهای چشمگیر معرفی شد - تکفارس 

تراشه اگزینوس ۱۵۸۰ سامسونگ با بهبودهای چشمگیر معرفی شد

افشین نوری
۳ آبان ۱۴۰۳ - 16:07
اگزینوس 1580

اگزینوس ۱۵۸۰ با بهبودهای چشمگیری معرفی شده و انتظار می‌رود در گوشی گلکسی A56 به کار گرفته شود.

اگزینوس ۱۵۸۰ بر اساس معماری جدیدی ساخته شده و از هسته‌های پردازشی ARMv9 بهره می‌برد. علاوه بر این، قدرت پردازش گرافیکی آن دو برابر شده است. این تراشه با استفاده از فرآیند پیشرفته ۴ نانومتری سامسونگ ساخته شده که منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

واحد پردازش مرکزی این تراشه دارای ساختار سه کلاستر است که شامل یک هسته قدرتمند Cortex-A720 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز، سه هسته A720 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته کم‌مصرف A520 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز می‌شود. این ساختار به اگزینوس ۱۵۸۰ اجازه می‌دهد تا در انجام کارهای سنگین و همزمان، عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد.

گرافیک این تراشه نیز بر پایه معماری RDNA 3 شرکت AMD طراحی شده و تعداد واحدهای پردازشی آن به دو واحد افزایش یافته است. این بهبود باعث شده تا عملکرد گرافیکی اگزینوس ۱۵۸۰ به طور قابل توجهی افزایش یابد. همچنین، حافظه کش L2 گرافیکی نیز افزایش یافته است که به بهبود عملکرد کلی کمک می‌کند.

واحد پردازش عصبی (NPU) اگزینوس ۱۵۸۰ نیز قدرتمندتر شده و توان محاسباتی آن به ۱۴.۷ ترافاپس رسیده است. این مقدار در نسل قبلی فقط ۴.۹ ترافاپس بود. همچنین، ظرفیت حافظه کش واحد پردازش عصبی به ۲ مگابایت افزایش یافته است که به بهبود عملکرد آن در پردازش‌های یادگیری ماشین کمک می‌کند.

اگزینوس ۱۵۸۰ از حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند. همچنین، از فناوری‌های ارتباطی پیشرفته‌ای مانند ۵G، وای‌فای ۶E و بلوتوث ۵.۴ پشتیبانی می‌کند.

اگزینوس ۱۵۸۰ همچنین از دوربین‌های با رزولوشن بسیار بالا تا ۲۰۰ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند و قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K را دارد. این تراشه از نمایشگرهایی با نرخ نوسازی تا ۱۴۴ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود که اگزینوس ۱۵۸۰ در گوشی‌ گلکسی A56 و برخی از تبلت‌های سری گلکسی تب سامسونگ به کار گرفته شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید