مقایسه آیفون ۱۶ پرو در برابر آیفون ۱۵ پرو - تکفارس
مقایسه آیفون ۱۶ پرو در برابر آیفون ۱۵ پرو - تکفارس

آیفون ۱۶ پرو یا آیفون ۱۵ پرو؛ کدام پرچمدار اپل بهتر است؟

امین باقری
۶ آبان ۱۴۰۳ - 08:52
مقایسه آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۶ پرو یا آیفون ۱۵ پرو؟ در این مطلب قصد داریم به مقایسه آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۵ پرو اپل بپردازیم و مشخصات هر یک را بررسی کنیم.

اپل به طور رسمی سری آیفون ۱۶ را معرفی کرده است و اگر می‌خواهید یک مدل پرو بدون حجم زیاد آن داشته باشید، آیفون ۱۶ پرو بهترین گزینه است. به لطف حاشیه‌های باریک‌تر، مدل امسال دارای نمایشگر ۶.۳ اینچی است، در حالی که آیفون ۱۵ پرو نمایشگر ۶.۱ اینچی داشت. علاوه بر نمایشگرهای بزرگ‌تر، یک دکمه جدید برای کنترل دوربین در آیفون ۱۶ پرو وجود دارد که عکاسی و فیلم‌برداری را با تنظیمات دقیق‌تر برای شما آسان‌تر می‌کند. این دکمه مانند یک شاتر اختصاصی است اما با امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر.

آیفون ۱۶ پرو یا آیفون ۱۵ پرو

بهبودهای کلیدی در آیفون ۱۶ پرو با هوش مصنوعی Apple Intelligence ارائه می‌شوند، که در آیفون ۱۵ پرو نیز پشتیبانی می‌شود. شما بدون اینکه نیاز به ارتقاء به مدل جدیدتر داشته باشید، قابلیت‌هایی مانند سیری به‌روزرسانی شده، فیلم‌های حافظه در اپلیکیشن Photos، خلاصه‌ اعلان‌ها و موارد دیگر را دریافت می‌کنید. با این حال، ممکن است تصمیم‌گیری برای ارتقاء گیج‌کننده باشد (و دلایل زیادی برای این کار وجود دارد). ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم. در ادامه به تفاوت‌های اصلی بین دو آیفون پرو کامپکت می‌پردازیم.

مشخصات

آیفون ۱۶ پروآیفون ۱۵ پرو
نمایشگرOLED اندازه ۶.۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز، ۲۰۰۰ نیتOLED اندازه ۶.۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز، ۲۰۰۰ نیت
وزن۱۹۹ گرم۱۸۷ گرم
پردازندهاپل A18 پرواپل A17 پرو
رم/حافظه داخلی۸ گیگابایت رم و حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت/۱ ترابایت۸ گیگابایت رم و حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت/۱ ترابایت
باتری۲۷ ساعت پخش ویدیو۲۳ ساعت پخش ویدیو
دوربین۴۸ مگاپیکسل دوربین فیوژن، ۴۸ مگاپیکسل فوق‌عریض، ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو؛ ۱۲ مگاپیکسل جلو۴۸ مگاپیکسل دوربین عریض، ۱۲ مگاپیکسل فوق‌عریض، ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو؛ ۱۲ مگاپیکسل جلو
رنگ‌هاتیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم بیابانیتیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی، تیتانیوم طبیعی
قیمتشروع از ۹۹۹ دلارشروع از ۹۹۹ دلار

آیفون ۱۶ پرو را انتخاب کنید اگر…

آیفون ۱۶ پرو یا آیفون ۱۵ پرو؛ کدام پرچمدار اپل بهتر است؟

۱. شما به دنبال جمع‌وجورترین (و کارآمدترین) آیفون هستید

اپل با معرفی آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس، خط تولید آیفون‌های پرو را گسترش داده است و هر دو مدل با نمایشگرهای بزرگ‌تر همراه هستند که به لطف داشتن باریک‌ترین حاشیه‌ها در یک محصول اپل ممکن شده است. آیفون ۱۶ پرو همچنان از نمایشگر Super Retina XDR بهره می‌برد، اما با یک محافظ سرامیکی ارتقاء یافته همراه است که ۵۰٪ مقاوم‌تر از نسخه موجود در آیفون ۱۵ پرو می‌باشد. هر دو مدل حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت و روشنایی HDR تا ۱۶۰۰ نیت را ارائه می‌دهند.

اگر نمایشگر ۶.۱ اینچی آیفون ۱۵ پرو برای شما کمی کوچک به نظر می‌رسد، اما علاقه‌ای به نمایشگر ۶.۷ اینچی (که اکنون ۶.۹ اینچ شده) نیز ندارید، افزایش جزئی ۰.۲ اینچی ممکن است همان چیزی باشد که نیاز دارید.

۲. شما به دنبال بهترین دوربین‌ در یک آیفون هستید

آیفون ۱۵ پرو دوربین‌های خود را نسبت به مدل قبلی بهبود بخشید، اما فاقد لنز تله‌فوتو بود که در آیفون ۱۵ پرو مکس موجود بود. اپل این مشکل را در آیفون‌های جدید برطرف کرده است. اکنون هر دو مدل دارای یک مجموعه کامل دوربین شامل دوربین ۴۸ مگاپیکسلی فیوژن، لنز فوق‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی و حسگر تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۵ برابری هستند.

علاوه بر این، آیفون ۱۶ پرو یک دکمه جدید برای کنترل دوربین معرفی کرده است که به عنوان یک دکمه شاتر فیزیکی برای گرفتن عکس و فیلم عمل می‌کند. با یک فشار، دوربین باز می‌شود، با فشار دیگر عکس گرفته می‌شود، و با نگه داشتن ضبط ویدیو شروع می‌شود. فشارهای خفیف‌تر به شما امکان تنظیم سریع لنزها، عمق پرتره و موارد دیگر را می‌دهد. اواخر امسال، اپل با یک به‌روزرسانی، کنترل شاتر دو مرحله‌ای را نیز ارائه خواهد کرد.

آیفون ۱۶ پرو همچنین دارای قابلیت‌های پیشرفته دوربین از جمله حالت‌های جدید شبیه به درجه‌بندی رنگ حرفه‌ای در زمان واقعی می‌باشد. این مدل با چهار میکروفون استودیویی با کیفیت عرضه می‌شود که با قابلیت Audio Mix، خروجی صوتی را بهبود می‌بخشد و صدای پس‌زمینه را از گفتار جدا می‌کند و امکان ویرایش صدا در سه حالت مختلف را مستقیما روی دستگاه فراهم می‌کند. به طور کلی، آیفون ۱۶ پرو با قابلیت‌های پیشرفته حرفه‌ای، ارتقایی قابل توجه نسبت به آیفون ۱۵ پرو برای تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شود.

۳. شما به دنبال عملکرد با دوام و عمر باتری بهتر هستید

آیفون ۱۵ پرو دارای نقاط قوت زیادی بود، اما باتری اغلب نمی‌توانست یک روز کامل را دوام بیاورد و دستگاه گاهی اوقات داغ می‌شد. طبق بیانیه اپل، این مشکلات در آیفون ۱۶ پرو برطرف شده است. این مدل اکنون تا ۲۷ ساعت پخش ویدیو را ارائه می‌دهد که نسبت به ۲۳ ساعت در آیفون ۱۵ پرو افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین پخش ویدیو به صورت استریم دو ساعت بهبود یافته است، که این مدل را به بهترین عمر باتری در یک آیفون پرو تبدیل می‌کند.

قدرت آیفون ۱۶ پرو توسط تراشه A18 پرو که مبتنی بر فرآیند ۳ نانومتری ساخته شده است، تامین می‌شود. این تراشه افزایش ۱۷ درصد در عرض باند کلی سیستم، درصد ۱۵ پردازش سریع‌تر و ۲۰ درصد GPU سریع‌تر نسبت به A17 پرو در آیفون ۱۵ پرو را ارائه می‌دهد. معماری جدید GPU همچنین دو برابر عملکرد ری تریسینگ (ray tracing) نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهد. برای گیمرها، آیفون ۱۶ پرو گزینه‌ای توانمندتر است.

آیفون ۱۵ پرو را انتخاب کنید اگر…

آیفون ۱۶ پرو یا آیفون ۱۵ پرو؛ کدام پرچمدار اپل بهتر است؟

۱. هوش مصنوعی Apple Intelligence را می‌خواهید

پردازنده جدید A18 پرو ممکن است سرعت و کارایی بهتری را ارائه دهد، اما تنها عامل قدرت‌بخش جدید هوش مصنوعی اپل نیست. این هوش مصنوعی در نسخه بتا بر روی آیفون ۱۵ پرو شامل بهبودهای قابل توجهی در کیفیت زندگی است.

به عنوان مثال، خلاصه‌ اعلان‌ها به طور مؤثری پیام‌های دایرکت اینستاگرام و واتساپ از دوستان را سازماندهی می‌کند. شما همچنین می‌توانید به ابزارهای نوشتن و قابلیت‌های Movie Memory AI در آیفون ۱۵ پرو دسترسی پیدا کنید. این قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل در هر دو مدل آیفون ۱۵ پرو و آخرین مدل آیفون موجود است، بنابراین نیازی نیست فقط به خاطر بهبودهای هوش مصنوعی دستگاه خود را ارتقا دهید.

۲. شما به دنبال یک مدل پرو ارزان‌تر هستید

آیفون ۱۶ پرو از نظر قدرت قوی‌تر از آیفون ۱۵ پرو است و شامل به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری زیادی می‌باشد. اما این افزودنی‌های جدید منجر به بزرگ‌تر و سنگین‌تر بودن آن می‌شوند. با نزدیک شدن به زمان عرضه مدل جدید، می‌توانید آیفون ۱۵ پرو را با قیمت کمتری خریداری کنید، به ویژه اگر یک مدل بازسازی شده یا دست دوم بخرید. حتی اگر تنها ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار تخفیف داشته باشد، آیفون ۱۵ پرو هنوز هم در سال ۲۰۲۴ یک گوشی فوق‌العاده به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید