دایمنسیتی ۹۴۰۰ اولین تراشه ۳ نانومتری دنیا معرفی شد - تکفارس 
دایمنسیتی ۹۴۰۰ اولین تراشه ۳ نانومتری دنیا معرفی شد - تکفارس 

دایمنسیتی ۹۴۰۰ اولین تراشه ۳ نانومتری دنیا معرفی شد

افشین نوری
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 10:23
دایمنسیتی 9400

مدیاتک از تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ به عنوان اولین پردازنده ۳ نانومتری دنیا رونمایی کرد. این تراشه دارای فرکانس ۳.۶۳ گیگاهرتز است.

دایمنسیتی ۹۴۰۰ با بهره‌گیری از فناوری ۳ نانومتری TSMC با نام N3E ساخته شده است و دارای عملکرد و بهره‌وری فوق‌العاده‌ای است.

این تراشه دارای معماری ۱+۳+۴ است. هسته اصلی آن با نام Cortex-X925 دارای فرکانس ۳.۶۳ گیگاهرتز است و در کنار آن سه هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وجود دارد.

به گفته مدیاتک، دایمنستی ۹۴۰۰ دارای افزایش عملکرد ۱۵ درصدی IPC (دستورالعمل در هر چرخه) , افزایش ۳۵ درصدی عملکرد تک هسته‌ای و بهبود ۲۸ درصدی عملکرد چند هسته‌ای است.

دایمنسیتی 9400

پردازنده گرافیکی آن با نام Immortalis-G925 که اوایل امسال معرفی شد، دارای فرکانس ۱۶۱۲ مگاهرتز است که ۴۱ درصد بهبود در پردازش گرافیکی، ۴۰ درصد عملکرد سریعتر در رهگیری پرتو و ۴۴ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به ارمغان می‌آورد.

هوش مصنوعی این پردازنده توسط واحد NPU 890 انجام می‌شود که ۳۵ درصد انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی خود مصرف می‌کند. در زمینه قابلیت‌های هوش مصنوعی، تراشه دایمنستی ۹۴۰۰ قابلیت ویرایش تصاویر برای ارائه عکس‌های واضح، زوم ۱۰۰ برابری با جزئیات دقیق و کارآیی عالی در فیلم‌برداری ۴K @ 60 fps دارد.

دایمنسیتی ۹۴۰۰ اولین تراشه دنیا است که از رم ۱۰.۷ گیگابیت بر ثانیه‌ای LPDDR5X پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای ۱۰۰ درصد افزایش در حاافظه کش L2 و ۵۰ درصد افزایش در حافظه کش L3 است.

انتظار می‌رود به‌زودی گوشی پرچمدار اوپو Find X8 و سری ویوو X200 از این تراشه بهره ببرند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید