راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 
راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید

امین باقری
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 08:42
خرید پرینتر

در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید پرینتر و نکات مهم در هنگام خرید آن را جهت راهنمایی شما ذکر کنیم. اگر پرینتر شما ناگهان خراب شود و دیگر قابل تعمیر نباشد، معمولا نیاز دارید آن را به سرعت جایگزین کنید. چراکه به هر حال، بسیاری از مردم، نه در خانواده، نه در دفتر کار خانگی یا دفاتر کوچک، بدون یک دستگاه خروجی نمی‌توانند کار کنند. همچنین عجله و خرید اولین پرینتری که پیدا می‌کنید، هرچند قیمت آن جذاب باشد، ایده خوبی نیست.

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید

بهتر است قبل از خرید، چند سوال از خودتان در مورد پرینتر آینده خود بپرسید. هرچه پاسخ‌های شما دقیق‌تر باشد، دستگاه خروجی انتخاب شده، بیشتر مناسب نیازهای شما خواهد بود.

این کار ارزشش را دارد، به خصوص وقتی در نظر بگیرید که یک پرینتر با دقت انتخاب شده معمولا برای چندین سال بدون مشکل برای شما کار خواهد کرد.

تمرکز اینجا بیشتر بر روی کیفیت خروجی نیست. به هر حال، امروزه دیگر چیزی به نام پرینتر واقعا بد وجود ندارد. دستگاه‌های چاپی در تمام کلاس‌های پرینتر به قدری پیشرفته شده‌اند که دیگر خبری از چاپ بد نیست. خرید نامناسب بیشتر به خاطر انتخاب نادرست تکنولوژی چاپ، نبود قابلیت‌های لازم یا هزینه‌های جانبی بیش از حد رخ می‌دهد.

پرینتر نیاز دارید یا دستگاه چندکاره؟

اولین تصمیم قبل از خرید یک پرینتر ساده است:

آیا فقط می‌خواهید چاپ کنید یا خرید جدید شما باید بتواند کپی و اسکن نیز انجام دهد؟

در حالت اول، یک پرینتر خالص (تک‌کاره) کافی خواهد بود. اما در حالت دوم، باید بر روی یک دستگاه چندکاره تمرکز کنید. سپس از خود بپرسید که آیا نیاز به فکس دارید یا خیر. این به شما کمک می‌کند تا به سرعت برخی از گزینه‌ها را حذف کنید.

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 
مدل‌های ترکیبی بسیار ارزان مانند پرینتر Deskjet 2820e از شرکت HP معمولا فقط دارای یک پنل کنترلی ابتدایی با نمایشگرهای کوچک هستند این نوع دستگاه‌ها اغلب ناکارآمد هستند زیرا باید بیشتر عملکردها را با دکمه‌هایی بدون برچسب انجام دهید

توجه داشته باشید: هر چه یک دستگاه چندکاره قابلیت‌های بیشتری داشته باشد، اندازه آن نیز بزرگتر می‌شود. تقریبا تمام مدل‌هایی که قابلیت فکس دارند، به یک تغذیه‌کننده خودکار اسناد (ADF) نیز مجهز هستند که باعث افزایش ارتفاع دستگاه می‌شود. اگر فضای کافی در محل نصب دارید، می‌توانید مدلی با ADF اما بدون فکس را نیز در نظر بگیرید.

اگر قصد خرید یک دستگاه چندکاره دارید، پنل کنترلی آن یک نکته مهم است. اهمیت این بخش اغلب به اشتباه نادیده گرفته می‌شود، زیرا این پنل وظایف متعددی فراتر از کپی‌کردن را آسان‌تر می‌کند، مانند اتصال به شبکه وای‌فای یا عیب‌یابی مشکلات.

در مقابل، دستگاهی با نمایشگر بسیار کوچک یا دکمه‌های ساده اغلب باعث می‌شود کار با آن زمان‌ بر و دشوار شود. به مرور زمان، معمولا ترجیح می‌دهید برخی از فعالیت‌های نظارتی و کنترلی را از طریق یک اپلیکیشن روی دستگاه موبایل یا با استفاده از درایور یا ابزار کمکی روی کامپیوتر انجام دهید.

از سوی دیگر، نمایشگرهای بزرگ لمسی باعث افزایش قیمت دستگاه می‌شوند. به همین دلیل، دستگاه‌های چندکاره سطح مبتدی فقط دارای نمایشگرهای متنی هستند که معمولا چیزی بیشتر از تعداد کپی‌ها را نشان نمی‌دهند.

کدام بهتر است: تکنولوژی چاپ جوهرافشان یا لیزری؟

اینکه پرینتر با تکنولوژی جوهرافشان یا لیزری برای شما مناسب‌تر است، بستگی به هدف اصلی استفاده دارد.

پرینتر محل کار شما که عمدتا برای چاپ فاکتورها روی کاغذ شرکتی یا متن‌ها طراحی شده است، نیازی به نمایش رنگ‌های روشن ندارد اما باید توانایی چاپ متون به شکلی کاملا واضح و خوانا را داشته باشد. در این صورت، یک پرینتر لیزری سیاه و سفید انتخاب مناسبی است. دستگاه‌های تک‌کاره کوچک از حدود ۱۰۰ دلار شروع می‌شوند، مانند پرینتر لیزری Pantum.

پرینتر سیاه و سفید برای استفاده خانوادگی مناسب نیست، زیرا نیازها می‌توانند بسیار متنوع باشند. پس چاپ رنگی در این زمینه ضروری است. به هر حال، این دستگاه باید بتواند نیازهای چاپی تمام اعضای خانواده را برآورده کند. هر دو مدل لیزری رنگی و دستگاه جوهرافشان این قابلیت را دارند. از آنجا که در خانواده اصالت اسناد پرینتر لیزری رنگی احتمالا اهمیتی ندارد، پرینتر جوهرافشان بهترین گزینه است.

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 
اگر رنگ اهمیت ندارد و متن‌ها باید روی کاغذ به صورت کاملا واضح و خوانا چاپ شوند پرینترهای سیاه و سفید خالص مانند Brother HL-L2400DWE که در بالا نشان داده شده است ایده‌آل هستند قیمت این دستگاه‌ها به عنوان پرینترهای جمع‌وجور محل کار از حدود ۱۰۰ دلار شروع می‌شوند

وقتی تا این مرحله از فرآیند تصمیم‌گیری پیش رفته‌اید، باید به میزان استفاده از پرینتر نیز فکر کنید. این سوال آسانی نیست، به خصوص اگر تمرکز شما روی چاپ‌های شخصی باشد.

اگر انتظار دارید یا می‌دانید که پرینتر چندین بار در هفته استفاده خواهد شد و باید چندین کپی تولید کند، این نشان‌دهنده استفاده بیشتر است.

هرچه کاربران بیشتری وجود داشته باشند، تعداد صفحات چاپ‌ شده نیز بیشتر خواهد شد و این استفاده از دستگاه را افزایش می‌دهد. پرینترهای ابتدایی و ارزان در این شرایط به‌ سرعت تحت فشار قرار می‌گیرند. بهترین گزینه، انتخاب یک مدل جوهرافشان میان‌ رده است.

در مورد دستگاه‌های چندکاره، قیمت یک راهنمای تقریبی است: یک مدل کارتریج همه‌جانبه می‌تواند بیش از ۱۰۰ دلار هزینه داشته باشد. اگر به دنبال یک پرینتر چندکاره با سیستم مخزن هستید، انتظار داشته باشید که قیمت آن حدودا دو برابر باشد.

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 
در حالی که پرینترهای لیزری در چاپ متون بهترین عملکرد را دارند دستگاه‌های جوهرافشان در برخورد با مواد چاپی مختلف بی‌رقیب و انعطاف‌پذیر هستند علاوه بر این تنها پرینترهای جوهرافشان می‌توانند عکس‌ها را بدون حاشیه چاپ کنند

از برخی لحاظ، تکنولوژی جوهرافشان به وضوح بر چاپ لیزری برتری دارد: تنها یک دستگاه جوهرافشان می‌تواند با بیش از چهار رنگ استاندارد چاپ کند، آبی، قرمز، زرد و مشکی. در دستگاه‌های همه‌کاره، معمولا کارتریج مشکی را در دو نسخه پیدا می‌کنید، یکی به عنوان مشکی مخصوص متن و دیگری به عنوان مشکی مخصوص عکس. اولی کیفیت چاپ متن را افزایش می‌دهد، در حالی که دومی به نفع چاپ تصاویر است.

علاوه بر این، فقط پرینترهای جوهرافشان قادرند عکس‌ها را بدون حاشیه چاپ کنند. پرینتر لیزری همیشه یک حاشیه سفید باقی می‌گذارد.

پرینترهای جوهرافشان همچنین در استفاده از مواد جلوتر هستند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند با کاغذهای عکسی که با چندین لایه پوشش مشابه چاپ‌های کلاسیک عکس طراحی شده‌اند کار کنند. وقتی این کاغذها چاپ می‌شوند، نه تنها شبیه به عکس به نظر می‌رسند، بلکه حس لمسی مشابهی نیز دارند.

چگونه می‌توان هزینه‌های جانبی را محاسبه کرد؟

وقتی صحبت از هزینه می‌شود، تنها قیمت دستگاه کافی نیست، زیرا هر بار چاپ نیز هزینه‌ای دارد. بنابراین، بهتر است قبل از خرید، هزینه‌های جانبی مربوط به جوهر یا تونر را بدانید.

با کمی تحقیق، می‌توانید حداقل به‌طور تقریبی هزینه هر صفحه را محاسبه کنید. دلیلش این است که تولیدکنندگان باید برای کارتریج‌های جوهر و تونر محدوده چاپی در صفحات A4 را مشخص کنند. در هر دو مورد، این محدوده‌ها طبق استانداردهای ISO تعیین می‌شوند.

اگر حالا مدلی خاص از پرینتر را انتخاب کرده‌اید، زمانی را صرف پیدا کردن کارتریج‌های جایگزین یا تونرهای مناسب کنید. برای محاسبه سریع هزینه هر صفحه متن، کافی است قیمت (به سنت) کارتریج مشکی را بر تعداد صفحات تقسیم کنید. برای دستگاه‌های ارزان‌ قیمت، هزینه هر صفحه سیاه و سفید باید بین ۱ تا ۳ سنت باشد.

برای محاسبه هزینه صفحه رنگی، باید مجموع قیمت کارتریج‌های تمام رنگ‌ها (آبی، قرمز، زرد و رنگ‌های اضافی در پرینترهای جوهرافشان) را جمع بزنید. سپس این مبلغ را بر تعداد صفحات تقسیم کنید. البته، محدوده چاپ هر رنگ ممکن است متفاوت باشد. بنابراین باید هزینه هر رنگ را جداگانه محاسبه کرده و در نهایت نتایج را برای به‌دست آوردن هزینه کلی صفحه رنگی جمع کنید.

اگر نتیجه محاسبه کمتر از ۱۰ سنت باشد، هزینه چاپ صفحه رنگی پایین است. هر عدد بالاتر از این حد معمولا گران محسوب می‌شود.

سایر نکات قابل توجه

اگر می‌خواهید هزینه صفحه رنگی را به شیوه‌ای عملی‌تر محاسبه کنید، نتایج صفحات سیاه و سفید و رنگی را با هم جمع بزنید. حتی در صفحه رنگی که برای اندازه‌گیری جوهر ISO استفاده می‌شود، یک بخش متنی وجود دارد که بیشتر پرینترها از جوهر مشکی برای آن استفاده می‌کنند.

همچنین باید این عقیده شایع را رد کنیم که هزینه هر صفحه در پرینترهای لیزری همیشه ارزان‌تر از پرینترهای جوهرافشان است. علاوه بر کارتریج‌های تونر، بسته به مدل دستگاه، قطعات مصرفی دیگری مانند واحدهای توسعه‌دهنده یا نوارهای انتقال نیز ممکن است اضافه شوند. این قطعات (مانند مخزن جوهرهای اضافی) به‌ مراتب گران‌تر از قطعات قابل تعویض در پرینترهای جوهرافشان هستند. به علاوه، نباید هزینه‌های برق را فراموش کرد که در دستگاه‌های لیزری بسیار بالاتر از مدل‌های جوهرافشان خواهد بود.

آیا تهیه اشتراک جوهر ارزش دارد؟

اگر به‌طور منظم چاپ و کپی می‌کنید ولی نمی‌خواهید با مشکلات مربوط به ظرفیت کارتریج و تعویض آن‌ها درگیر شوید، می‌توانید مدل اشتراک جوهر را انتخاب کنید. این نوع تامین مجدد به‌خصوص اگر به دنبال یک پرینتر ارزان‌قیمت هستید و نیاز چاپی کمی دارید، توصیه می‌شود.

با این ترکیب، می‌توانید به‌خوبی مشکل کارتریج‌های کوچک با ظرفیت کم و هزینه‌های جانبی بالا را جبران کنید.

شرکت HP در ارائه اشتراک جوهر با سرویس Instant Ink پیشرو است. اکنون چندین تولیدکننده پرینتر خدمات مشابهی ارائه می‌دهند. برادر (Brother) آن را Refresh می‌نامد، کانن (Canon) Pixma Print Plan و اپسون (Epson) ReadyPrint.

وجه مشترک این سرویس‌ها: آن‌ها اشتراک را بر اساس تعداد معینی از صفحات چاپ‌شده ارائه می‌دهند. صفحات استفاده‌ نشده می‌توانند به ماه بعد منتقل شوند و صفحات اضافی با هزینه بیشتر چاپ می‌شوند.

برخی از طرح‌ها در میزان سهمیه و تعرفه‌ها متفاوت هستند. همچنین معمولا فقط به سری‌های خاصی از پرینترها اعمال می‌شوند. بنابراین، قبل از خرید باید بررسی کنید که آیا دستگاه مورد نظر شما تحت پشتیبانی این خدمات قرار دارد یا خیر.

کدام تجهیزات در دراز مدت ارزش دارند؟

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 
پرینترهای لیزری به‌ویژه مانند سری HP Laserjet M234xx در پیکربندی‌های مختلفی موجود هستند که در نام محصول با حروف مشخص شده‌اند اگر به اتصال WLAN نیاز دارید به دنبال یک حرف w کوچک باشید

برخی از قابلیت‌ها به‌ویژه در طول زمان به صرفه‌جویی می‌انجامند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به واحد چاپ دو رو خودکار اشاره کرد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد با هر سند چند صفحه‌ای در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کنید. این امر هم به نفع شما و هم به نفع محیط زیست است. با دستگاه‌های چندکاره، اطمینان حاصل کنید که عملکرد دو رو خودکار برای کپی‌ کردن نیز قابل استفاده است.

اگر معمولا با چند فرمت چاپ یا نوع کاغذ سر و کار دارید، تهیه یک منبع کاغذ دوم می‌تواند یک سرمایه‌گذاری‌ باشد که پس از مدتی واقعا از آن قدردانی خواهید کرد. حتی پرینترهای پرکار نیز می‌توانند با یک سینی اضافی، تامین کلی را افزایش دهند و نیاز به بارگذاری مکرر کاغذ را کاهش دهند.

پرینترها همیشه در مکان ایده‌آل قرار ندارند. به همین دلیل، اتصال وای‌فای مهم است. این قابلیت معمولا به‌طور خودکار با بیشتر مدل‌های جوهرافشان خانگی یا دفتر خانگی ارائه می‌شود.

این موضوع در مورد پرینترهای لیزری متفاوت است. از آنجا که این پرینترها معمولا برای محیط‌های اداری طراحی شده‌اند، مدل‌های گوناگونی موجود هستند. اتصال وای‌فای معمولا با یک w در نام محصول مشخص می‌شود، مانند HP Laserjet M234dwe.

چه نکاتی را باید درباره سرعت چاپ بدانیم؟

راهنمای خرید پرینتر و نکاتی که باید بدانید - تکفارس 
حتی در پرینترهای مخزن جوهر همه مدل‌ها در پردازش کارهای چاپ سریع نیستند هرچند که ممکن است منبع بالای جوهر این تصور را ایجاد کند به‌ ویژه در دستگاه‌های کوچک و ابتدایی برای استفاده خانگی مانند اپسون Ecotank ET-2821 سرعت چاپ رنگی تنها نصف سرعت چاپ سیاه و سفید است

برای هر مدل پرینتر، مشخصات سرعت چاپ به صفحات A4 در دقیقه در داده‌های فنی ذکر شده است.

مهم است که به دقت این اطلاعات را بررسی کنید: برای مقایسه مقادیر سرعت دستگاه‌های مختلف، به زمان‌های اندازه‌گیری شده بر اساس استاندارد ISO/IEC24734 توجه کنید. این استاندارد یک مجموعه مستندات ثابت و وضوح استاندارد برای تست‌های سرعت را تعیین می‌کند. از سوی دیگر، باید مراقب مشخصاتی با عبارت “up to” باشید. به‌طور معمول، این‌ها مشخصات عملکرد برای پایین‌ترین سطح وضوح (حالت طراحی) هستند.

اگر به سرعت چاپ بالا نیاز دارید، پرینتر لیزری معمولا انتخاب مناسبی است. حتی مدل‌های ارزان‌ قیمت می‌توانند تا ۱۸ صفحه سیاه و سفید ISO در دقیقه چاپ کنند. اگر این عدد برای چاپ رنگی نیز به همین اندازه بالا باشد، پرینتر رنگی لیزری دارای واحد چاپ یک‌بار گذر است.

در مورد پرینترهای جوهرافشان، در اکثر موارد، سرعت چاپ صفحات سیاه و سفید و رنگی به دلیل تکنولوژی استفاده شده متفاوت است. در اینجا قانون کلی این است: اگر سرعت چاپ رنگی نسبت به عملکرد سیاه و سفید نصف شود یا اگر به‌طور قابل توجهی کمتر از ۱۰ صفحه در دقیقه در چاپ سیاه و سفید باشد، انتظار داشته باشید که تمام چاپ‌های رنگی مدت زمان بسیار زیادی طول بکشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید