OpenAI از هوش مصنوعی o1 با قابلیت استدلال رونمایی کرد - تکفارس 
OpenAI از هوش مصنوعی o1 با قابلیت استدلال رونمایی کرد - تکفارس 

OpenAI از هوش مصنوعی o1 با قابلیت استدلال رونمایی کرد

فرزاد اسرافیلی
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - 20:00
هوش مصنوعی o1

شرکت OpenAI از مدل هوش مصنوعی جدید خود به نام o1 رونمایی کرده است که قادر به استدلال و حل مسائل پیچیده است.

این مدل که قبلاً با نام رمز Strawberry (توت فرنگی) شناخته می‌شد، قادر به انجام وظایف پیچیده‌تر در علوم، برنامه نویسی و ریاضیات در مقایسه با مدل‌های قبلی هوش مصنوعی است. OpenAI علاوه بر مدل پایه o1 که o1-preview نام دارد، از نسخه مقرون به صرفه‌تر o1-mini نیز رونمایی کرده است. این مدل‌ها به گونه‌ای آموزش داده شده‌اند که قبل از پاسخ دادن، زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد وظایف می‌کنند و بدین ترتیب امکان بهبود استراتژی‌های خود و تشخیص خطاها فراهم می‌شود.

در آزمایشات انجام شده، مدل هوش مصنوعی o1 با دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های فیزیک، شیمی و زیست شناسی به رقابت پرداحت و توانست در ریاضیات و برنامه‌نویسی نمرات بالایی کسب کرد. در آزمون مقدماتی المپیاد بین المللی ریاضی، o1  توانست ۸۳ درصد از مسائل را به درستی حل کند، در حالی که مدل قبلی GPT-4o تنها ۱۳ درصد از مسائل را حل کرده بود. با وجود اینکه مدل o1 هنوز قابلیت‌های زیادی از قبیل وب گردی و آپلود فایل را ندارد، اما دارا بودن ویژگی استدلال و حل مسائل پیچیده گامی رو به جلو در عرصه هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

OpenAI مدل هوش مصنوعی o1 را با محدودیت ۳۰ پیام در هفته برای o1-preview و ۵۰ پیام برای o1-mini در دسترس کاربران ChatGPT Plus و Team قرار داده است. این شرکت قصد دارد در آینده دسترسی همه کاربران ChatGPT به o1-mini را فراهم کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید