مهم‌ترین نکات برای انتخاب پنل ال ای دی - تکفارس 
مهم‌ترین نکات برای انتخاب پنل ال ای دی - تکفارس 

مهم‌ترین نکات برای انتخاب پنل ال ای دی

تکفارس
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - 21:55
مهم‌ترین نکات برای انتخاب پنل ال ای دی - تکفارس 

پنل ال ای دی امروزه از محبوب‌ترین و مهم‌ترین چراغ‌ها در نورپردازی یکپارچه فضاهایی است که نیاز به نور یکدست دارند. فضاهایی نظیر دفتر اداری، لابی، بیمارستان، بانک، کتابخانه و یا فروشگاه‌های بزرگ از جمله فضاهایی هستند که نیاز به نور یکدست و باکیفیت دارند و پنل ال ای دی با نور باکیفیت خود می‌تواند انتظارات از نورپردازی اصولی در این فضاها را برآورده کند. پنل ال ای دی به صورتی عمل می‌کند که نور آن از پشت طلق شیری رنگ به اسم دیفیوزر تابیده و بنابراین فاقد خیرگی و آزار برای چشم است. از همین رو است که این چراغ مناسب فضاهای مختلفی است که نیاز به نور بدون خیرگی دارند. چراغی است که به صورت دایره و مربع و مستطیل در توان‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود. نور این چراغ به صورت غیر مستقیم از پشت پوششی شیری رنگ که اصطلاحا آن را دیفیوزر یا طلق می‌نامند، تابیده می‌شود و به همین دلیل نور ساطع شده، هم پخش شده و هم کمتر باعث آسیب به چشم می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که پیش از خرید پنل ال ای دی باید به آن‌ها توجه داشته‌باشید پرداخته‌ایم:

  1. توان پنل ال ای دی باید متناسب کاربری فضای شما باشد

معمولا مهم‌ترین معیار برای سنجش اولیه نور خروجی هر چراغ، توان مصرفی آن است. البته که برای سنجش نور به صورت اصولی باید به لومن خروجی چراغ دقت کرد اما طبیعتا نور یک پنل ۶۰ وات از یک پنل ۱۵ وات بیشتر است. برای انتخاب پنل ال ای دی باید دقت کنید توان مصرفی پنل شما به میزانی باشد که فضای شما نه تاریک شود و نه بیش از اندازه روشن.

  1. راندمان پنل ال ای دی، تعیین‌کننده نور خروجی و مصرف برق شماست.

راندمان پنل ال ای دی یعنی چراغ به ازای مصرف هر وات برق چه میزان از نور را ساطع می‌کند. طبیعتا هرچه راندمان پنل ال ای دی بیشتر باشد، به ازای مصرف کمتر برق، نور بیشتری را به بیرون ساطع می‌کند. نکته مهم این است که باید توجه داشت راندمانی که توسط تولیدکننده پنل ال ای دی اعلام شده، مربوط به نور خروجی از چراغ است و یا نور خروجی از چیپ. در صورتی که راندمان مربوط به نور خروجی از چیپ باشد، باید این نکته را در نظر گرفت که نور پس از خروج  از دیفیوزر چراغ افت می‌کند و راندمان آن در نهایت کاهش می‌یابد.

  1. زاویه تابش پنل سقفی در پخش نور چراغ مهم است.

زاویه تابش پنل ال ای دی سقفی بیانگر شعاع تابشی است که نور پنل آن را روشن می‌کند. طبیعتا هرچه زاویه تابش پنل بیشتر باشد، نور آن پخش تر تابیده و فضای بیشتری را روشن می‌کند؛ البته باید به این نکته توجه نمود که بیشتر شدن شعاع تابش، شدت تابش را کمتر می‌کند. به صورت کلی از آن‌جایی که کاربرد اصلی پنل ال ای دی پخش نور یکدست است بهتر است که زاویه تابش آن بیشتر از ۹۰ درجه باشد تا فضای گسترده‌تری را بدون ایجاد خیرگی روشن نماید.

  1. فضای مفید موجود در سطح پنل سقفی برای خروجی نور.

بدنه پنل ال ای دی تشکیل شده از قاب و رفلکتور و دیفیوزر است. در قسمت جلوی پنل یعنی بخشی که پس از نصب دیده می‌شود، می‌توان قاب دور دیفیوزر و خود دیفیوزر را مشاهده نمود. هرچه ضخامت قاب دور پنل بیشتر باشد یعنی فضای مفیدی که نور از آن می‌تابد کمتر بوده و نور دچار افت بیشتری خواهد شد. بنابراین یکی از نکات مهم در انتخاب پنل ال ای دی این است که مثلا در یک پنل ال ای دی ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر، چه محیطی از این فضای ۶۰ در ۶۰ محل عبور نور می‌باشد. هرچه نور محیط بیشتری برای خروج داشته‌باشد، به عبارت دیگر هرچه ضخامت قاب دور دیفیوزر چراغ پنلی کمتر باشد، نورپردازی زیباتر و نور پخش‌تری خواهید داشت.

  1. جانمایی پنل ال ای دی برای افزایش اثربخشی نور

طبیعتا در هر پروژه‌ای که نیاز به نورپردازی با استفاده از پنل ال ای دی وجود دارد، هدف اصلی، تامین نور یکدست با پخش نور کافی در فضاست. به همین جهت باید پیش از خرید پنل ال ای دی مورد نیاز فضای خود، ابتدا جانمایی پنل‌ها را به صورتی در نظر بگیرید که بین آن‌ها نقاط تاریک و روشن زیادی شکل نگیرد و نور به صورت یکدست به همه مناطق بتابد.

منبع:اکووات/ecowat

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید