آموزش مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی - تکفارس 
آموزش مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی - تکفارس 

آموزش مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی

فرزاد اسرافیلی
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - 09:36
آموزش مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی

در این مقاله به بررسی نحوه مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی می‌پردازیم. اجرای برخی از اپلیکیشن‌های اندروید نیازمند دسترسی به موقعیت مکانی است. با این وجود ممکن است گاهاً حریم خصوصی شما به خطر بیفتد.

برخی از اپلیکیشن‌های موجود در گوشی اندروید برای انجام عملکردهای مختلف نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی دارند، اما این بدان معنا نیست که باید حریم خصوصی خود را قربانی کنید. در اندروید چندین روش برای مدیریت اپلیکشن‌هایی که ممکن است موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند وجود دارد. در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه متوجه شویم کدام اپلیکیشن‌ها مجوز موقعیت مکانی را دارند؟

اعطای مجوز به اپلیکیشن‌های اندروید کار بسیار ساده‌ای است و گاهاً ممکن است وقتی برنامه‌ای را  برای اولین بار اجرا می‌کنید سریع مجوز دسترسی دهید. خوشبختانه، اندروید در قسمت Settings گزینه‌ای دارد که نشان می‌دهد کدام برنامه‌ها می‌توانند به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند. برای دسترسی به این ویژگی مراحل زیر را طی کنید:

  • به Settings گوشی خود بروید.
  • در قسمت پایین روی Location ضربه بزنید.
  • App location permissions را انتخاب کنید تا فهرستی از اپلیکیشن‌هایی را که بر اساس دسترسی به موقعیت مکانی آنها طبقه بندی شده‌اند نمایش داده شود. در بخش «Not Allowed»، اپلیکیشن‌هایی را که به موقعیت مکانی شما دسترسی ندارند را مشاهد خواهید کرد.

نحوه تغییر مجوزهای دسترسی به موقعیت مکان برای اپلیکیشن‌ها

می‌توانید به راحتی تنظیمات موقعیت مکانی را برای برنامه‌های خود از همان منوی App location permissions تنظیم کنید. فقط کافیست برنامه‌ای را که می‌خواهید مجوزهای مکانی را برای آن تغییر دهید انتخاب کنید و سپس یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید: Allow all the time, Allow only while using the app, Ask every time یا Don’t allow.

توجه داشته باشید که گزینه‌های موجود در منوی App location permissions ممکن است برای اپلیکیشن‌های مختلف متفاوت باشد. موقع اعطای دسترسی به موقعیت مکانی، می‌توانید در صورت لزوم Use precise location را نیز فعال کنید. با این روش برنامه‌هایی مانند Uber و Google Maps در تشخیص دقیق موقعیت مکان شما کمک می‌کند.

چگونه تشخیص دهیم اخیراً کدام اپلیکیشن‌ها درخواست دسترسی به موقعیت مکانی را کرده‌اند؟

اندروید علاوه بر اینکه نشان می‌دهد کدام برنامه‌ها مجوز موقعیت مکانی دارند، زمان دسترسی برنامه به موقعیت مکانی شما را همراه با سایر مجوزهای مهم گوشی هوشمند نیز ثبت می‌کند. برای مشاهده این مورد باید از ویژگی Privacy Dashboard اندروید استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا به Settings بروید و Security & privacy را انتخاب کنید.
  • روی Privacy ضربه بزنید و گزینه Privacy Dashboard را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعد، Location را انتخاب کنید تا به صفحه Location usage منتقل شوید.

در صفحه بعد، برنامه‌هایی که در ۲۴ ساعت گذشته به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته‌اند را با زمان دقیق به شما نمایش داده می‌شود. اندروید به طور پیش‌فرض، استفاده از موقعیت مکانی را برای برنامه‌ها و سرویس‌های سیستم نمایش نمی‌دهد. برای قرار دادن آنها در این جدول زمانی، روی منوی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و Show system را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به Settings > Location مشاهده کنید چه برنامه‌هایی اخیراً به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کرده‌اند.

اگر نمی توانید ویژگی Privacy Dashboard را در گوشی اندرویدی خود پیدا کنید، می‌توانید از برنامه‌ای اختصاصی برای مدیریت مجوزهای برنامه اندروید استفاده کنید که تجربه مشابهی را به ارمغان می‌آورد.

مدیریت مجوزهای موقعیت مکانی در اندروید کار آنچنان پیچیده‌ای نیست. تنها با طی کردن مراحل بالا می‌توانید دسترسی به موقعیت مکانی را برای برنامه‌های شخص ثالث محدود کنید و نگران نقض حریم خصوصی خود نباشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید