پای مارک زاکربرگ به تبلیغ مواد مخدر باز شد - تکفارس 
پای مارک زاکربرگ به تبلیغ مواد مخدر باز شد - تکفارس 

پای مارک زاکربرگ به تبلیغ مواد مخدر باز شد

افشین نوری
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - 17:07
پای مارک زاکربرگ به تبلیغ مواد مخدر باز شد

تبلیغات مواد مخدر در اینستاگرام و فیسبوک تبدیل به دردسر بزرگی برای مارک زاکربرگ مدیرعامل این دو شبکه اجتماعی شده است.

نمایندگان آمریکا از مارک زاکربرگ خواسته‌اند تا برای توضیح درباره این موضوع در کنگره حاضر شود و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد.

گزارشی که به تازگی توسط پروژه شفافیت فناوری (TTP) منتشر شده است تبلیغ صدها مواد مخدر از انواع مختلف را در اینستاگرام و فیسبوک نشان می‌دهد.

نمایندگان آمریکا می‌گویند که زاکربرگ به مسولیت‌‌های اجتماعی خود در قبال جامعه و کاربران عمل نکرده است.

نکته جالب اینکه هر دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک این تبلیعات را تائید کرده‌اند و از راه نمایش آن‌ها کسب درآمد کرده‌اند.

درهرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم مارک زاکربرگ چه پاسخی به این سوالات خواهد داشت و باید توضیح بدهد که چرا تبلیغات مواد مخدر در اینستاگرام و فیسبوک منتشر شده‌اند.

اخیرا گزارش سازمان پروژه شفافیت فناوری نشان می‌داد که اینستاگرام امکان پیدا کردن مواد مخدر را برای افراد زیر ۱۳ سال راحت‌تر کرده است. این سازمان با انجام تحقیقی سعی کرده تا با ایحاد یک‌سری اکانت‌های جعلی، میزان محافظت اینستاگرام از نوجوانان در برابر گرایش آن‌ها به سمت مواد روان‌گردان و مخدر را تست کند.

هرچند اینستاگرام هشتگ‌های مرتبط به مواد مخدر را ممنوع کرده است، اما سازمان Tech Transparency Project متوجه شده است که با تغییر جزئی در هشتگ‌ها به‌راحتی می‌توان محدودیت‌های اینستاگرام را دور زد. برای مثال، به جای هشتگ mdma که استفاده از آن ممنوع است، با جستجوی هشتگ mdmamolly به فروشندگان مواد مخدر دسترسی پیدا کرد.

درواقع می‌توان گفت که الگوریتم جستجوی اینستاگرام به‌گونه‌ای است که از طریق آن به‌راحتی می‌توان هشتگ‌های ممنوع را جستجو و پیدا کرد. موضوع بدتر اینکه، زمانی که یک نفر اکانت مرتبط با یک فروشنده مواد را فالو می‌کند الگوریتم اینستاگرام، به فرد مذکور پیشنهاد فالو کردن پروفایل‌های مشابه را می‌دهد.

سازمان پروژه شفافیت فناوری طی بررسی‌های اخیر خود متوجه شده است که علیرغم ممنوعیت خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان‌ها در اینستاگرام، فروشندگان این مواد به‌طور آزادانه در این پلتفرم فعالیت می‌کنند. به گفته این سازمان، اینستاگرام اقدام موثری برای مقابله با این موضوع نکرده است و علیرغم اینکه ۵۰ مورد را برای بررسی به اینستاگرام ارسال کرده است، کارشناسان اینستاگرام گفته‌اند که ۷۲ درصد این موارد قوانین پلتفرم را نقض نکرده‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید