ال‌جی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی را معرفی کرد - تکفارس 
ال‌جی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی را معرفی کرد - تکفارس 

ال‌جی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی را معرفی کرد

فرزاد اسرافیلی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 10:37
اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز ال‌جی

شرکت ال‌جی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی را با نام EXAONE 3.0 معرفی کرده است.

ال‌جی به طور رسمی از اولین مدل هوش مصنوعی منبع باز کره‌ای با نام، EXAONE 3.0 رونمایی کرد. این رویداد گامی مهم برای کره جنوبی در صنعت هوش مصنوعی محسوب می‌شود که در حال حاضر تحت سلطه غول‌های فناوری آمریکایی، چین و خاورمیانه است.

EXAONE 3.0 تنها از دو زبان انگلیسی و کره‌ای پشتیبانی می‌کند و بر اساس معماری Transformer با پارامترهای ۷.۸ میلیارد و ۸ تریلیون توکن آموزشی است.

ال جی در بیانیه‌ای اعلام کرد این مدل هوش مصنوعی برای اهداف تحقیقاتی ایجاد شده است و در حال حاضر برای استفاده گسترده در دسترس قرار دارد. سطح زبان انگلیسی این هوش مصنوعی در سطح جهانی ارزیابی شده و در واقعیت نیز از سایر مدل‌ها از قبیل Llama 3.0 عملکرد بهتری ثبت کرده است. EXAONE 3.0 همچنین در محاسبات ریاضی و کدگذاری عملکردئ قوی از خود نشان داده به طوری که نسبت به مدل قبلی زمان استنتاج را تا ۵۶ درصد و استفاده از حافظه را تا ۳۵ درصد کاهش داده است.

مدل هوش مصنوعی EXAONE 3.0 بر روی ۶۰ میلیون مورد از داده‌های حرفه‌ای مربوط به کدها، ریاضیات و شیمی آموزش داده شده و ال‌جی در تلاش است تا پایان سال میلادی این عدد را به ۱۰۰ میلیون افزایش دهد. آنها همچنین درصدد هستند میزان مصرف انرژی این مدل را کاهش دهند و همچنین فضای کمتری را اشغال کند. به لطف این تلاش‌ها آنها توانستند اندازه مدل را تا ۹۷٪ نسبت به نسخه قبلی یعنی EXAONE 1.0 کاهش دهند و حتی عملکرد آن را نیز بهبود بخشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید