حکم دادگاه فدرال آمریکا: گوگل انحصارطلب است - تکفارس 
حکم دادگاه فدرال آمریکا: گوگل انحصارطلب است - تکفارس 

حکم دادگاه فدرال آمریکا: گوگل انحصارطلب است

افشین نوری
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 09:40
گوگل انحصارطلب

دادگاه فدرال آمریکا در رابطه با پرونده شکایت ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا از گوگل، رای نهایی خود را صادر کرده و گوگل را انحصارطلب شناحته است.

طبق نظر قاضی دادگاه فدرال، گوگل در رابطه با موتور جستجوی خود رفتار انحصارگرایانه داشته است و با شرکت‌هایی مثل اپل قراردادهای غیرمنصفانه امضا کرده که مانع از رقابت سالم شده است.

گوگل قصد دارد به این حکم اعتراض کند و درخواست تجدیدنظر بدهد. با این حال، این رای می‌تواند موفقیت بزرگی برای وزارت دادگستری آمریکا باشد.

در بخشی از این پرونده به قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری گوگل با اپل در سال ۲۰۲۰ اشاره شده است که گوگل در آن قرارداد از اپل خواسته تا موتور جستجویش به عنوان موتور پیش‌فرض در دستگاه‌های اپل نصب شود.

درهرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه درخواست تجدیدنظر گوگل در رابطه با این پرونده چه خواهد شد. گوگل و سایر غول های فناوری در سال‌های اخیر با تحقیقات ضد انحصارگرایی زیادی روبرد بوده‌اند.اخیرا گزارش شده بود که کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن در حال تحقیقات از گوگل در یک پرونده آنتی تراست است.

تمرکز این تحقیقات روی این موضوع است که آیا گوگل با پرداخت پول به سازندگان گوشی اندرویدی قوانین آنتی تراست را نقض کرده است تا از این طریق بتواند از نصب موتورهای جستجوی رقبا جلوگیری کند.

کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن در حال بررسی اقدامات گوگل در زمینه نصب موتور جستجوی گوگل و کروم روی دستگاه‌های اندرویدی است.

این اولین بار نیست که گوگل در زمینه نقض قوانین ضدانحصارگرایی مورد پیگرد قرار می‌گیرد. برای مثال در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را درباره اتهام مشابهی انجام داده بود و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در این شکایت ادعا شده که گوگل با سایر شرکت‌ها قراردادهایی امضا کرده است تا موتور جستجوی خود را بالاتر از گزینه‌های رقیب قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید