کاشت دومین تراشه مغزی نورالینک با موفقیت انجام شد - تکفارس 
کاشت دومین تراشه مغزی نورالینک با موفقیت انجام شد - تکفارس 

کاشت دومین تراشه مغزی نورالینک با موفقیت انجام شد

افشین نوری
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 09:59
کاشت دومین تراشه مغزی نورالینک

ایلان ماسک اعلام کرد که کاشت دومین تراشه مغزی نورالینک با موفقیت روی یک بیمار فلج نخاعی انجام شده است.

این بیمار به گفته ماسک در یک غواصی فلج شده بود و حالا نورالینک یک تراشه مغزی با چندین هزار الکترود در داخل مغز او کار گذاشته که می‌تواند از طریق فکر کردن کارهایی را انجام دهد.

ماسک این عمل را موفقیت‌آمیز توصیف کرده است و ابراز امیدواری کرده است که در آینده نزدیک بیماران زیادی این تراشه مغزی را دریافت کنند.

اولین عمل مربوط به کاشت تراشه مغزی نورالینک اخیرا با موفقیت انجام شده بود که این عمل با استفاده از جراحی رباتیک انجام گردید.

شرکت نورالینک قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی تراشه خود را روی بیماران بیشتری که مبتلا به آسیب مغزی هستند استفاده کند.

ماسک گفته است که هدف نورالینک توانمند کردن افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی و تعامل نزدیک‌تر بین هوش انسانی و هوش دیجیتال است.

نورالینک اخیرا برای اولین بار موفق به کاشت تراشه مغزی خود در درون مغز یک انسان شده بود. این تراشه درواقع برای بهبود فعالیت مغزی بیمارانی که از فلج حرکتی و قطع نخاع رنج می‌برند طراحی شده است.

اولین عمل ایمپلنت مغزی در اوایل ماه مارس بر روی نولان آرباگ ۲۹ ساله انجام شد. وی هشت سال پیش در اثر یک حادثه غواصی غم انگیز از گردن به پایین فلج شده بود. در ویدیویی منتشر شده قابلیت‌های تراشه مغزی نورالینک نشان داده شده است. در این ویدیو آرباگ توانسته است نشانگر ماوس را با افکار خود به کنترل درآورد. وی حتی توانست با بازیکن دیگر به بازی ویدیویی بپردازد.

نورالینک ویدیویی از مصاحبه با آرباگ را در حساب رسمی ایکس به اشتراک گذاشته است. در این مصاحبه آرباگ اعلام کرد انگیزه او به عنوان اولین دریافت کننده تراشه مغزی نورالینک این بود که به بیماران فلج در آینده کمک کند. آرباگ عمل جراحی کاشت مغزی را “فوق العاده آسان” توصیف کرد و اعلام کرد که در فرآیند یادگیری باید حرکات ذهنی را از حرکات فیزیکی به منظور کنترل مکان نما در رایانه شخصی متمایز می‌کرد.

تراشه مغزی نورالینک روشی برای ارتباط کامپیوترها با مغز انسان‌ها فراهم می‌کند و همه فعالیت‌های این تراشه قابل کنترل و رصد است. این تراشه در واقع یک نوع رابط کاربری مغزی‌کامپیوتری است که الکترودهای بسیار ریزی را در داخل مغز ما قرار می‌دهد تا ارتباطی بین مغز و کامپیوتر ایجاد کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید