برای اولین بار یک ربات هوش مصنوعی موفق به انجام عمل دندانپزشکی شد - تکفارس 
برای اولین بار یک ربات هوش مصنوعی موفق به انجام عمل دندانپزشکی شد - تکفارس 

برای اولین بار یک ربات هوش مصنوعی موفق به انجام عمل دندانپزشکی شد

امین باقری
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 14:33
ربات هوش مصنوعی عمل دندانپزشکی

برای اولین بار، یک ربات خودکار که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود، موفق به انجام عمل دندانپزشکی روی یک انسان شده است و این کار را هشت برابر سریعتر از یک دندانپزشک انسان انجام داده است.

این سیستم که توسط شرکت Perceptive واقع در بوستون توسعه داده شده است، از یک اسکنر دستی سه‌بعدی برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی دقیق از حفره دهانی شامل دندان‌ها، لثه‌ها و اعصاب، با استفاده از توموگرافی انسجام نوری (OCT) استفاده می‌کند. با وجود این روش، دیگر نیازی به اشعه ایکس نمی‌باشد، زیرا OCT تنها از پرتوهای نوری برای ایجاد مدل‌های حجمی با وضوح بالا استفاده می‌کند.

ربات هوش مصنوعی عمل دندانپزشکی

پس از ایجاد مدل سه‌بعدی، دندانپزشک و بیمار روند درمان را بررسی کرده و سپس ربات عمل را بر عهده می‌گیرد. تخصص اولیه ربات در آماده‌سازی یک دندان برای یک تاج دندانی است که معمولا حدود دو ساعت طول می‌کشد و نیاز به دو بار مراجعه به دندانپزشک دارد. ربات این کار را در ۱۵ دقیقه انجام می‌دهد.

این شرکت مدعی است که این ربات می‌تواند حتی در دشوارترین شرایط با اطمینان کار کند و تاکنون در تمام آزمایش‌های انسانی موفق بوده است. با این حال، این ربات هنوز توسط FDA (سازمان غذا و دارو) آمریکا تأیید نشده است و زمان‌بندی معرفی آن مشخص نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید