هشدار: هک کابل HDMI با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر شد - تکفارس 
هشدار: هک کابل HDMI با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر شد - تکفارس 

هشدار: هک کابل HDMI با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر شد

فرزاد اسرافیلی
۹ مرداد ۱۴۰۳ - 10:25
هک کابل HDMI با استفاده از هوش مصنوعی

گروهی از محققان در اروگوئه کشف کردند هکرها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی کابل HDMI رایانه شخصی را هک و شنود کرده و اطلاعات کاربران را به سرقت ببرند.

به گزارش خبرگزاری نیوساینتیست، محققان دانشگاه ریپابلیک اروگوئه اعلام کردند هکرها می‌توانند با ربودن تشعشعات الکترومغناطیسی نشت شده از کابل HDMI رایانه شخصی و با استفاده از هوش مصنوعی از صفحه نمایش کاربران جاسوسی کنند

هکرها می‌توانند با استفاده از آنتن‌ها در فضای بیرون سیگنال‌های کابل HDMI را رهگیری کرده و سپس به داده‌های حساس کاربران مانند اطلاعات بانکی یا پیام‌های رمزگذاری شده دسترسی داشته باشند. فدریکو لاروکا و تیمش در دانشگاه اروگوئه موفق به توسعه مدلی از هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند از سیگنال‌های نشت‌شده حتی از فاصله چند متری سیگنال‌هایی تازه تولید کند.

محققان مدل هوش مصنوعی تهیه کرده‌اند تا هنگام مقایسه سیگنال‌های اصلی و رهگیری شده، الگوها را شناسایی کند. این تیم تحقیقاتی دریافت که با این روش تنها ۳۰ درصد از کاراکترها اشتباه خوانده شده‌اند و بنابرین نرخ خطا پایین می‌باشد. ازینرو هکرها هنوز هم قادر به خواندن بیشتر متن هستند. روش تیم تحقیقاتی ۷۰ درصد دقیق‌تر از حملات پیشرفته قبلی بود.

این نوع حملات سایبری بیشتر در محیط‌های دولتی یا صنعتی اتفاق می‌افتد. بنابراین، در این نوع محیط‌ها بایستی اقدامات احتیاطی لازم برای ایمن نگه داشتن سیگنال‌های صورت گیرد.

لاروکا درباره این نوع حمله سایبری گفت:

دولت‌ها باید نگران این موضوع باشند، به اعتقاد بنده کاربران عادی نباید زیاد نگران باشند. اما اگر واقعاً به هر دلیلی به امنیت سایبری خود اهمیت قائل هستید، این نوع حمله می‌تواند برایتان دردسرساز باشد.

در قیاس با سایر روش‌ها استفاده از این روش جهت انجام حملات سایبری آسان‌تر می‌باشد و هکرها تنها با استفاده از نشتی کابل‌های ویدئویی، می‌توانند تصویر صفحه نمایش کاربر را بازسازی کنند.با این وجود علیرغم پیچیده بودن انتقال داده‌ها در HDMI، اما دسترسی هکرها به داده‌های حساس با استفاده از هوش مصنوعی غیرممکن نشده است. هنوز نیازی به دور انداختن کابل HDMI نیست و می‌توان با اعمال تمهیداتی از این کار جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید