آمریکا سریع‌ترین ابررایانه جهان را می‌سازد - تکفارس 
آمریکا سریع‌ترین ابررایانه جهان را می‌سازد - تکفارس 

آمریکا سریع‌ترین ابررایانه جهان را می‌سازد

امین باقری
۷ مرداد ۱۴۰۳ - 20:02
سریعترین ابررایانه جهان

وزارت انرژی ایالات متحده هدف دارد سریع‌ترین ابررایانه جهان به نام Discovery را توسعه دهد که از ابررایانه Frontier فعلی، ۳ تا ۵ برابر سریع‌تر خواهد بود.

رقابت ساخت سریع‌ترین ابررایانه در پی خبر توسعه سریع‌ترین ابررایانه تاریخ توسط وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) تشدید یافته است. وزارت انرژی ایالات متحده به تازگی مناقصه‌ای برای تکمیل تولید ابررایانه جدید Discovery تا پایان سال ۲۰۲۷ یا اوایل سال ۲۰۲۸ منتشر کرده است.

در حال حاضر سریع‌ترین ابررایانه یعنی Frontier در آزمایشگاه ملی اوک ریج قرار دارد که فرضا می‌تواند عملکردی به قدرت ۱.۳ اگزافلاپ داشته باشد. این ابررایانه دارای ۸,۶۹۹,۹۰۴ هسته است و از ماه مه ۲۰۲۲ در رتبه‌بندی Top500 در جایگاه اول است. گفته می‌شود Discovery تا ۶.۵ اگزافلاپ عملکرد فرضی خواهد داشت.

آمریکا سریع‌ترین ابررایانه جهان را می‌سازد - تکفارس 

Discovery وظایف پیشرفته‌ای شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را مدیریت خواهد کرد و در عین حال بهره‌وری انرژی بهتری را ارائه خواهد داد. با این که وزارت انرژی اظهار داشته است که این ابررایانه ۳-۵ برابر قوی‌تر از Frontier خواهد بود، مقدار پیشرفت عملکرد آن هنوز مشخص نیست.

مدیر آزمایشگاه رایانه و علوم رایانه‌ای ORNL، جورجیا توراسی، گفت: Discovery به جامعه علمی این امکان را می‌دهد که جهان واقعی را با جزئیات بیشتری شبیه‌سازی کند. این به ما کمک خواهد کرد تا مسائل چالش‌برانگیزی را مطالعه کنیم که نمی‌توان به راحتی فقط از طریق آزمایش، مشاهده یا نظریه مورد بررسی قرار داد.

این در حالی است که شایعاتی مبنی بر اینکه چین با ابررایانه‌ای که اطلاعات آن فاش نشده است، از Frontier حدود ۳-۴ برابر جلوتر است، وجود دارد. جک دونگارا، از بنیانگذاران لیست Top500، گفت: چینی‌ها ماشین‌هایی دارند که سریع‌تر هستند. همانطور که چند روز پیش توسط وال استریت ژورنال گزارش شد. این ماشین‌ها ابررایانه‌های Sunway و Tianhe-3 هستند که در مورد عملکرد آن‌ها اطلاعات زیادی نداریم زیرا چین می‌خواهد آن را مخفی نگه دارد. با این حال، انتظار می‌رود که ماشین Sunway حدود ۳۹ میلیون هسته داشته باشد، که چهار برابر تعداد هسته‌های موجود در Frontier می‌باشد.

با وجود کمبود اطلاعات در مورد عملکرد آن، وزارت انرژی ایالات متحده برنامه‌های خود را برای پس گرفتن مقام اول با Discovery آماده کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید