کریستال‌های گوگرد خالص برای اولین بار در مریخ کشف شد
کریستال‌های گوگرد خالص برای اولین بار در مریخ کشف شد

کریستال‌های گوگرد خالص برای اولین بار در مریخ کشف شد

فرزاد اسرافیلی
۳۱ تیر ۱۴۰۳ - 13:42
کریستال‌های گوگرد خالص در مریخ

کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) ناسا به طور تصادفی هنگام عبور از یک صخره در مریخ، کریستال‌های گوگرد خالص را در این سیاره سرخ کشف کرد.

بنا به گفته دانشمندان ناسا پس از اینکه کاوشگر گنجکاوی ناسا به طور ناخواسته از روی یک صخره عبور می‌کرد، خوشه‌ای از کریستال‌های زرد رنگ حاوی گوگرد خالص را کشف کرد. این اولین بار است که گوگرد خالص در مریخ کشف می‌شود و ظاهرا در آن منطقه مقدار بالایی از این گوگردها موجود هستند. قبلاً مواد معدنی حاوی گوگرد در سیاره سرخ مشاهده شده بود اما خود عنصر گوگرد به تنهایی در آنجا دیده نشده بود. ازینرو این کشف تعجب دانشمندان را در پی داشته است. به گفته ناسا شکل‌گیری گوگرد در شرایط محدودی انجام می‌گیرد و دانشمندان این شرایط را برای مریخ تصور نکرده بودند.

کریستال‌های گوگرد خالص در مریخ

کاوشگر کنجکاوی در ۳۰ مه هنگام عبور از منطقه‌ای به نام کانال Gediz Vallis، سنگ‌ را کشف کرد. سنگ‌های مشابهی نیز در اطراف آن کانال دیده شدند. تصور می‌شود داخل این کانال از مدت‌ها پیش آب و جریان‌های واریزه جاری است. اشوین واساوادا، دانشمند پروژه کنجکاوی در این باره گفت:

 پیدا کردن زمینی از سنگ‌های ساخته شده از گوگرد خالص مانند یافتن یک آبادی در کویر است.  اصلا انتظار نمی‌رود گوگرد خالص در آن منطقه یافت شود. بنابراین اکنون باید به تبیین و علت این موضوع بپردازیم. کشف چیزهای عجیب و غیرمنتظره دقیقاً بخش هیجان انگیز کاوش سیارات است.

تیم تحقیقاتی پس از مشاهده کریستال‌های زرد رنگ، دوربینی را بر روی بازوی روباتیک این کاوشگر وصل کردند تا از نزدیک آن‌ها را موشکافی کننند. کاوشگر از سنگ دیگری که در مجاورت بود نمونه برداری کرد، زیرا سنگی که بر اثر عبور کاوشگر شکسته شده بود برای حفاری بسیار شکننده بودند. کاوشگر کنجکاوی مجهز به ابزارهایی است که امکان تجزیه و تحلیل ترکیب سنگ‌ها و خاک را فراهم می‌کند. در مرحله بعد طیف سنج اشعه ایکس ذرات آلفا (APXS) وجود عنصر گوگرد را در آن سنگ تایید کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید