OpenAI از نسخه ارزان‌تر ChatGPT رونمایی کرد - تکفارس
OpenAI از نسخه ارزان‌تر ChatGPT رونمایی کرد - تکفارس

شرکت OpenAI از هوش مصنوعی کوچکتر و ارزان‌تر GPT-4o mini رونمایی کرد

امین باقری
۲۹ تیر ۱۴۰۳ - 15:51
نسخه کوچکتر و ارزان‌تر ChatGPT

شرکت OpenAI از نسخه‌ کوچکتر و ارزان‌تر مدل زبانی پرچمدار خود که به ChatGPT قدرت می‌بخشد، رونمایی کرد. این مدل جدید که GPT-4o mini نام دارد، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که با ۶۰ درصد هزینه کمتر نسبت به GPT-3.5 توربو، کوچکترین مدل OpenAI تا به امروز، برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهند.

اما نکته مهم این است که از امروز GPT-4o mini برای کاربران بدون اشتراک، جایگزین GPT-3.5 توربو می‌شود. این به این معنی است که تجربه اصلی شما با ChatGPT به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

OpenAI ادعا کرد که GPT-4o mini به امتیاز ۸۲ درصد در یک معیار صنعتی به نام MMLU دست یافته است که شامل ۱۶,۰۰۰ سوال چندگزینه‌ای در ۵۷ موضوع علمی می‌شود. این امتیاز کمی کمتر از GPT-4o است که امتیاز ۸۸.۷ درصد را کسب کرده، اما نسبت به GPT-3.5 Turbo که فقط ۷۰ درصد امتیاز گرفت، در جایگاه بالاتری قرار دارد. کارشناسان هوش مصنوعی هشدار داده‌اند که نمی‌توان به این نوع معیارها برای اندازه‌گیری توانایی سیستم‌های هوش مصنوعی اعتماد کرد، اما در حال حاضر، این تنها راه اندازه‌گیری عملکرد مدل‌های زبانی بزرگ می‌باشد.

نسخه‌های کوچکتر مدل‌های زبانی پرچمدار در توسعه برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، به توسعه‌دهندگان انعطاف پذیری بیشتری ارائه می‌دهند. به هر حال، هر کسی به بزرگترین و قدرتمندترین مدل‌ها نیاز ندارد و یا توانایی مالی دسترسی به آن‌ها را ندارد. در ماه می، گوگل مدل کوچکتر خود به نام جمینی فلش ۱.۵ را معرفی کرد که برای سرعت و کارایی بیشتر بهینه شده است. دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی مانند آنتروپیک نیز نسخه‌های کوچکتری از مدل‌های کامل خود دارند.

در حال حاضر GPT-4o mini می‌تواند متن و تصاویر را دریافت و یا خلق کند، اما این مدل در نهایت قادر خواهد بود انواع دیگری از محتوا مانند صدا و ویدئو را نیز پردازش کند. و با اینکه GPT-3.5 توربو از ChatGPT کنار گذاشته می‌شود، توسعه‌دهندگان هنوز می‌توانند از طریق API به آن دسترسی داشته باشند تا به توسعه برنامه و ارائه خدمات بپردازند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید