شرکت TSMC به‌زودی تولید تراشه ۲ نانومتری را آغاز می‌کند - تکفارس 
شرکت TSMC به‌زودی تولید تراشه ۲ نانومتری را آغاز می‌کند - تکفارس 

شرکت TSMC به‌زودی تولید تراشه ۲ نانومتری را آغاز می‌کند

افشین نوری
۲۰ تیر ۱۴۰۳ - 11:40
تراشه ۲ نانومتری TSMC

شرکت TSMC اعلام کرده است که قصد دارد به‌زودی تولید آزمایشی تراشه ۲ نانومتری خود را آغاز کند.

در حالیکه انتظار می‌رفت تولید تراشه ۲ نانومتری TSMC در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴ شروع شود، حالا می‌بینیم که این پروسه زودتر آغاز شده است.

تراشه ۲ نانومتری در مقایسه با پردازنده‌ ۳ نانومتری ترانزیستورهای بیشتری در خود جای خواهد داد که این موضوع منجر به عملکرد سریع‌تر و بهره‌وری بالاتر خواهد شد.

انتظار می‌رود گوشی‌های آیفون ۱۷ پرو اپل اولین دستگاه‌هایی باشند که از این فناوری استفاده می‌کنند و همانطور که می‌دانید مدل‌های آیفون ۱۵ پرو از تراشه A17 Pro که با استفاده از پروسه ۳ نانومتری TSMC ساخته شده بهره می‌برند.

 سامسونگ هم اخیرا توسعه تراشه ۲ نانومتری خود را شروع کرده است. ظاهرا سامسونگ این پروژه را با اسم رمز Tetis شروع کرده است و قرار است در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به تولید انبوه برسد.

گفته می‌شود این فناوری در ساخت تراشه اگزینوس ۲۶۰۰ که ممکن است در سری گلکسی S26 به کار گرفته شود استفاده خواهد شد.

اگرچه بخش ریخته‌گری سامسونگ برای جذب مشتریان به سوی جدیدترین فرآیندهای ساخت تراشه از جمله فرآیند ۳ و ۴ نانومتری با مشکلاتی روبه‌رو بوده است، این شرکت فعالانه با توسعه فناوری‌های پیشرفته‌تر مانند فرآیند ساخت ۲ نانومتری در حال پیشروی است.

گفتنی است که در ابتدا سامسونگ فناوری GAA را در فرآیند ساخت ۳ نانومتری خود معرفی کرد اما تا به حال تنها پردازنده‌های اگزینوس این شرکت از آن بهره برده‌اند. نسل اول تراشه‌های ۳ نانومتری فناوری GAA در مقایسه با تراشه‌های ۵ نانومتری پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه کاهش مساحت، عملکرد و بهره‌وری انرژی ارائه می‌دهند.

اپل امسال برای اولین بار از تراشه‌های ۳ نانومتری در آیفون‌ها و مک‌بوک‌های خود استفاده کرد، اما گوشی پرچم‌دار گلکسی S24 اولترا سامسونگ از تراشه ۴ نانومتری استفاده می‌کند.

حرکت اپل از فناوری ۵ نانومتری به ۳ نانومتری باعث افزایش ۲۰ درصدی سرعت گرافیکی و ۱۰ درصدی سرعت پردازشی دستگاه‌های اپل شده است.

تولید آزمایشی تراشه ۲ نانومتری TSMC قرار است در کارخانه باوشان در شمال تایوان انجام شود. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکت‌هایی مثل کوالکام و سامسونگ چه زمانی به سراغ این فناوری خواهند رفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید