اپل به نقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا متهم شد - تکفارس 
اپل به نقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا متهم شد - تکفارس 

اپل به نقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا متهم شد

فرزاد اسرافیلی
۵ تیر ۱۴۰۳ - 18:19
نقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا اپل را به نقض قوانین بازارهای دیجیتال این اتحادیه بدلیل سیاست‌های ضد رقابتی متهم کرده است.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا موسوم به DMA در ماه می سال ۲۰۲۳ اجرایی شد. شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله آلفابت، اپل، آمازون، گوگل، بایت‌انس، متا و مایکروسافت شامل این قوانین شدند. کمیسیون اتحادیه اروپا اپل را به عنوان “دربان” در چندین سرویس پلتفرم اصلی از جمله سیستم عامل (iOS و iPadOS)، پلتفرم پیام رسانی (iMessage) و واسطه (اپ استور) تعیین کرد. اتحادیه اروپا اکنون اپل را به دلیل سیاست‌های ضد هدایتی خود در قبال سایر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، به نقض DMA متهم کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که اپل به طور کامل سیاست‌های هدایتی را رعایت نمی‌کند و این کار مانع از دسترسی توسعه دهندگان به مشتریان iOS خارج از اپ استور می‌شود. اتحادیه اروپا از اپل می‌خواهد که به توسعه دهندگان اجازه دهد بدون مالیات اضافی، مشتریان را به بازارهای جایگزین خارج از اپ استور هدایت کنند.

 مارگارت وستاگر، رئیس واحد ضدانحصار کمیسیون اروپا در این باره گفت:

نگرانی ما این است که اپل مدل کسب و کار جدید خود را طوری طراحی کرده است که توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها و کاربران نتوانند از فرصت‌هایی که DMA برای آن‌ها فراهم کرده است بهره‌مند شوند. در متن DMA آمده است که دربان‌ها موظف هستند اجازه مستقر شدن فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین در پلتفرم‌هایشان را صادر کنند و کاربران نیز از وجود این فروشگاه‌ها در پلتفرم مطلع شوند تا بتوانند انتخاب آزادانه‌ای داشته باشند.

اپل در اوایل سال جاری iOS و iPadOS را در فروشگاه‌های شخص ثالث در اتحادیه اروپا فعال کرد، اما کوپرتینو همچنان برای برنامه‌هایی که بیش از ۱ میلیون بار دانلود می‌شوند برای هر دانلود ۰.۵۰ یورو به عنوان هزینه فناوری و ۳ درصد هزینه اضافی بابت استفاده از پردازشگر پرداخت اپل از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند.

اپل تا مارس ۲۰۲۵ فرصت دارد تا از DMA پیروی کند.در غیر اینصورت، شامل ۱۰ درصد جریمه بر درآمد جهانی خواهد شد که بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار ( معادل ۳۵.۴ میلیارد یورو) خواهد بود. در صورت نقض مکرر، جریمه از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید