ناسا ستاره مصنوعی به فضا می‌فرستد - تکفارس 
ناسا ستاره مصنوعی به فضا می‌فرستد - تکفارس 

ناسا ستاره مصنوعی به فضا می‌فرستد

فرزاد اسرافیلی
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 11:22
ناسا ستاره مصنوعی

ناسا قصد دارد در ماموریت مهم خود به نام Landolt یک ستاره مصنوعی را بسازد و آن‌ را به فضا پرتاب کند.

هدف ماموریت Landolt علاوه بر بهبود سنجش روشنایی ستاره‌ها، افزایش درک ما از انبساط جهان است. محققان امیدوارند به بینش‌هایی در مورد انرژی تاریک، یکی از مهم ترین اسرار امروزی در نجوم، دست یابند.

در ماموریت Landolt از دستگاهی به اندازه یک توستر که مجهز به هشت لیزر است استفاده خواهد شد. این دستگاه با هدایت پرتوهای لیزر به سمت ابزارهای روی زمین، نور ستاره‌ها و سایر اجرام آسمانی مانند ابرنواخترها را شبیه سازی خواهد کرد.

هدف از ماموریت ۱۹.۵ میلیون دلاری Landolt، کمک به دانشمندان برای دستیابی به سنجش دقیق‌تر از ستاره‌های آسمانی است. محققان اعتقاد دارند داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌تواند به مطالعه انرژی تاریک کمک کند. لازم به ذکر است انرژی تاریک، نیرویی اسرارآمیزی است که باعث انبساط شتابان جهان می‌شود.

بنا به گفته یوید سیاردی، معاون مدیر موسسه علوم سیاره فراخورشیدی ناسا، ابزارهای کنونی تنها قادر به سنجش درخشندگی واقعی ستارگان تا چند درصد هستند. هدف ماموریت Landolt افزایش بیش از ده برابری این دقت است که درک ما را از ستارگان و سیاراتی که به دور آن‌ها می‌چرخند افزایش می‌دهد.

این ماموریت به افتخار ستاره شناس فقید آرلو لاندولت به خاطر آثار گسترده‌اش از درخشش ستارگان که از سال ۱۹۷۳ سنگ بنای نجوم بوده است، نام گذاری شده است.

ستاره مصنوعی ایجاد شده توسط ماموریت Landolt در نقش یک نقطه مرجع عمل خواهد کرد. با مقایسه روشنایی آن با میزان روشنایی ستارگان دور، دانشمندان می‌توانند فهرست‌های جدید و دقیق‌تری از درخشندگی ستاره‌ها را ایجاد کنند. این ستاره مصنوعی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبوده و تنها از طریق تلسکوپ می‌توان آن را مشاهده کرد.

فضاپیمای حامل این ستاره مصنوعی قرار است در سال ۲۰۲۹ به فضا پرتاب شود. این فضاپیما در ارتفاع ۳۵۷۷۰ کیلومتری ثابت بر زمین به دور زمین می‌چرخد.

ماموریت Landolt با ارائه اندازه گیری‌های دقیق‌تر از روشنایی ستارگان به درک ما از شرایط احتمالی لازم برای زندگی در سایر سیارات کمک می‌کند. این تلاش پیشگامانه نشان دهنده گام مهم به جلو در تلاش برای کشف اسرار جهان است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید