کاوشگر فضایی وویجر ۱ پس از ماه‌ها نقص فنی احیا شد - تکفارس 
کاوشگر فضایی وویجر ۱ پس از ماه‌ها نقص فنی احیا شد - تکفارس 
کاوشگر فضایی وویجر ۱ پس از ماه‌ها نقص فنی احیا شد - تکفارس 

کاوشگر فضایی وویجر ۱ پس از ماه‌ها نقص فنی احیا شد

فرزاد اسرافیلی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 09:24
کاوشگر فضایی وویجر 1

مهندسان ناسا موفق شدند کاوشگر فضایی ۴۷ ساله وویجر ۱ را که به مدت ۷ ماه دچار مشکلات فنی شده بود، دوباره احیا کنند.

کاوشگر فضایی ۴۷ ساله ناسا وویجر ۱ که دورترین کاوشگر از زمین محسوب می‌شود، پس از ۷ ماه مشکلات فنی، فعالیت خود را از سر گرفت. در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، این کاوشگر داده‌های غیرقابل خوانا را به زمین کرد و مهندسان ناسا را ​​بر آن داشت تا به رفع مشکل بپردازند.

تیم ناسا پس از ماه‌ها تلاش سرانجام تشخیص داد که مشکل ناشی از خرابی حافظه در رایانه زیرسیستم داده‌های پرواز (FDS) کاوشگر بوده است. به لطف تلاش‌های مهندسان، دو ابزار علمی Voyager 1 توانستند دوباره داده‌ها را ارسال کنند. و در حال حاضز هر چهار ابزار به درستی کار می‌کنند و داده‌های دقیق را به زمین منتقل می‌کنند.

وویجر ۱ اولین بار در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد و یکی از دورترین اجرام از زمین می‌باشد که توسط بشر ساخته شده است. این گاوشگر به کاوش در فضای بین ستاره‌ای می‌پردازد و اطلاعات ارزشمندی را در مورد این محیط ناشناخته جمع آوری و ارسال می‌کند. احیای این کاوشگر پس از رفع مشکلات فنی گواهی بر انعطاف پذیری و نبوغ مهندسان ناسا بوده و همچنین ارزشمندی داده‌های که جمع آوری می‌کند را ثابت می‌کند.

انتظار می‌رود وویجر ۱ چندسال دیگر به فعالیت خود ادامه دهد و داده‌ها را به زمین ارسال کند. دانشمندان با استفاده از این داده‌ها قادر خواهند بود ماهیت محیط بین ستاره‌ای و همچنین تکامل منظومه شمسی را بهتر درک کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید