دانشمندان یک حفره مرموز در مریخ کشف کردند - تکفارس 
دانشمندان یک حفره مرموز در مریخ کشف کردند - تکفارس 
دانشمندان یک حفره مرموز در مریخ کشف کردند - تکفارس 

دانشمندان یک حفره مرموز در مریخ کشف کردند

فرزاد اسرافیلی
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 10:24
حفره مرموز در مریخ

دانشمندان موفق به کشف حفره مرموز در مریخ شده‌اند که می‌توان منشا زندگی بشر در این سیاره باشد.

گفته می‌شود طوفان‌های گرد و غبار و نوسانات دما در مریخ رایج هستند. با توجه به جذاب بودن کاوش سیاره مریخ برای بشر، قطعا وجود گودالی مرموز در کنار آتشفشان باستانی در مریخ باعث ایجاد هیجان در بین فضانوردان شده است.

این گودال که توسط دوربین های‌رایز (HiRISE) در فضاپیمای مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا گرفته شده است، در کنار آتشفشان منقرض شده Arsia Mons قرار دارد و تنها چند متر عرض دارد. این گودال در آگوست ۲۰۲۲ کشف شد.

اغلب اوقات، گدازه‌ای که از آتشفشان خارج می‌شود، باعث تشکیل لوله‌های زیرزمینی بزرگی می‌شود که حرکت مواد داغ را تسهیل می‌کند. اگرچه این‌ موراد در دهانه‌های مختلف در طرف آتشفشان‌ها رایج هستند، اما ظاهراً این یافته شبیه به حفره عمودی می‌باشد. اگر این مورد تأیید شود، ممکن است به یک غار یا یک سامانه غار منجر شود. اگر مریخ همانند ماه یا زمین باشد، این لوله‌های گدازه‌ای خالی که نورگیر نامیده می‌شوند، می‌توانند به پناهگاهی برای سکونت‌گاه‌های انسان در این سیاره تبدیل شوند.

در تصویر یکی از گودال‌ها شاهد یک دیواره جانبی هستیم. وجود این دیوار نشان می‌دهد این حفره استوانه‌ای شکل است و ممکن است به غار منتهی نشود. حفره‌هایی از این دست «حفره‌های گودال» نامیده می‌شوند و در آتشفشان‌های هاوایی بسیار رایج هستند. در زمین، عمق آنها از شش تا ۱۸۶ متر است، در حالی که گودال Arsia Mons در تصویر ۱۷۸ متر عمق دارد. گودال‌هایی مانند این باعث جلب توجه دانشمندان می‌شود زیرا ممکن است سرنخ‌هایی درباره حیات گذشته در مریخ ارائه دهند و همچنین دانشمندان قادر خواهند بود تشخصی دهند آیا حیات میکروبی هنوز در این سیاره وجود دارد یا خیر.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید