دانشمندان توانستند به کمک هوش مصنوعی پارس سگ‌ها را ترجمه کنند - تکفارس 
دانشمندان توانستند به کمک هوش مصنوعی پارس سگ‌ها را ترجمه کنند - تکفارس 
دانشمندان توانستند به کمک هوش مصنوعی پارس سگ‌ها را ترجمه کنند - تکفارس 

دانشمندان توانستند به کمک هوش مصنوعی پارس سگ‌ها را ترجمه کنند

محمدامین حیدری
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 20:35
پارس سگ‌ها هوش مصنوعی

دانشمندان به تازگی موفق شده‌اند تا با استفاده از هوش مصنوعی پارس سگ‌ها را ترجمه کنند و جنسیت، احساسات و حتی نژاد آن‌ها را تشخیص دهند.

این پژوهش در وب‌سایت arXiv به ثبت رسیده و همچنین از طریق یک کنفرانس بین‌المللی نیز ارائه شده است. براساس گزارش جدید، دانشمندان در این پژوهش از مدل‌های هوش مصنوعی همچون Wav2Vec2 برای رمزگشایی پارس سگ‌ها استفاده کرده‌اند.

آن‌طور که پیداست، این مدل‌ها می‌توانند یاد بگیرند که با استفاده از صدای پارس سگ، جنسیت، احساسات و حتی نژاد آن را تشخیص دهند. دانشمندان برای بررسی درستی عملکرد مدل‌ها از دو مجموعه داده متفاوت استفاده کرده‌اند. ناگفته نماند که برای آموزش یک مدل از گفتار انسان‌ها استفاده شده است و سپس آن را با پارس سگ‌ها تنظیم کرده‌اند.

پارس سگ‌ها هوش مصنوعی

باتوجه به نتایج پژوهش، مدلی که به آن اشاره کردیم عملکرد بهتری در زمینه تشخیص نژاد و احساسات سگ از خود نشان داد؛ میزان درستی پاسخ‌های آن در ارتباط با تشخیص احساسات، جنسیت و نژاد سگ به ترتیب برابر با ۶۹، ۶۲ و ۵۰ درصد گزارش شده است.

همچنین این مدل که از قبل با استفاده از گفتار انسان‌ها آموزش داده شده بود، در درک و شناسایی زبان سگ‌ها بهتر عمل کرد؛ به خصوص که برای آموزش آن از ۷۴ سگ مختلف استفاده کرده بودند که شامل ۲۱ سگ پودل فرانسوی، ۱۱ سگ اشناوزر و ۴۲ سگ چی‌واوا می‌شوند.

نتایج پژوهش انجام‌شده ثابت می‌کنند که این مدل بهتر از مدلی است که برای آموزش آن تنها از صدای پارس سگ‌ها استفاده شده است. پژوهشگران بر این باورند که می‌توان به کمک الگوهای به‌دست آمده از گفتار انسان‌ها، زبان سگ‌ها را ترجمه کنند؛ آن‌ها همچنین تصمیم دارند تا برای آموزش بهتر مدل‌های هوش مصنوعی خود، از احساسات و نژاد سگ‌های بیشتری استفاده کنند تا تحقیقات خود نیز را گسترش دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید