اینتل پردازنده‌های Lunar Lake را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل پردازنده‌های Lunar Lake را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل پردازنده‌های Lunar Lake را معرفی کرد - تکفارس 

اینتل پردازنده‌های Lunar Lake را معرفی کرد

افشین نوری
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 10:13
Lunar Lake

اینتل سرانجام از پردازنده‌های جدید Lunar Lake برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها رونمایی کرد.

این پردازنده‌ها دارای چهار هسته Lion Cove برای انجام کارهای سنگین و چهار هسته Skymont برای انجام کارهای سبک هستند.

هسته‌های کم‌مصرف Skymont این قابلیت را دارند که می‌توانند شارژدهی لپ‌تاپ‌ها را افزایش دهند. هسته‌های Lion Cove نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های Lunar Lake دارای گرافیک یکپارچه Xe2 هستند که در مقایسه با Meteor Lake حدود ۵۰ درصد بهبود عملکرد دارد.

واحد پردازش عصبی پردازنده‌های Lunar Lake نیز برای انجام کارهای هوش مصنوعی دارای عملکرد حداکثر ۴۸ ترافلاپس است که امکان اجرای قابلیت‌های کوپایلت پلاس مایکروسافت را فراهم خواهد کرد.

سایر قابلیت‌های پردازنده‌های Lunar Lake اینتل شامل پشتیبانی از وای‌فای ۷، بلوتوث ۵.۴ و تاندربولت ۴ می‌شود.

گفتنی است در این پردازنده‌ها امکان افزایش رم از طریق درگاه SO-DIMM وجود ندارد و در عوض دارای رم مجتمع ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی هستند.

اینتل قرار است پردازنده‌های Arrow Lake را هم در سال جاری معرفی کند و حالا به نظر می‌رسد که آ‌ن‌ها را با نام Core Ultra 200 عرضه خواهد کرد.

در واقع پردازنده‌های Arrow Lake دومین نسل از سری جدید پردازنده‌های Core Ultra اینتل خواهد بود و جایگزین Meteor Lake خواهد شد.

گفته می‌شود پردازنده‌های Arrow Lake به عنوان نسل ۱۵ تراشه‌های اینتل، از ۲۴ هسته‌‌ی مرکزی (۸P+16E) و ۴ هسته‌ی گرافیکی Xe تشکیل خواهند شد و نکته‌ی جالب در مورد آن‌ها، استفاده‌ از تعداد هسته‌ی یکسان در بین تمامی آن‌هاست.

پردازنده‌های Arrow Lake عملکرد بهتری نسبت به Meteor Lake خواهند داشت و از معماری جدید Lion Cove برای هسته‌های P  بهره خواهند برد. طبق اطلاعات فاش شده، این سری دارای افزایش دو رقمی در IPC خواهد بود و همچنین از معماری جدیدی برای هسته‌های E استفاده خواهد کرد.

سری Arrow Lake ظاهرا از LGA 2551 بهره خواهد برد و پبش‌بینی می‌شود که نیمه دوم ۲۰۲۴ عرضه شود. اینتل پس از عرضه به‌موقع پردازنده‌های اولترا کور “Meteor Lake”، نشان داد که میتواند به نقشه راه خود عمل کند، اکنون تیم اینتل نیاز دارد تا مطمئن شود پردازنده نسل بعدی Lunar Lake نیز بتواند در عرصه رقابت خوب ظاهر شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید