دانشمندان چینی تراشه‌ جدیدی با الهام از سیستم بینایی انسان ساختند - تکفارس 
دانشمندان چینی تراشه‌ جدیدی با الهام از سیستم بینایی انسان ساختند - تکفارس 
دانشمندان چینی تراشه‌ جدیدی با الهام از سیستم بینایی انسان ساختند - تکفارس 

دانشمندان چینی تراشه‌ جدیدی با الهام از سیستم بینایی انسان ساختند

فرزاد اسرافیلی
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 11:21
تراشه چینی سیستم بینایی انسان

محققان چینی به تازگی تراشه جدیدی را ساخته‌اند که از سیستم بینایی انسان الهام گرفته است و مانع بزرگ پیش روی هوش مصنوعی را برطرف می‌سازد.

دانشمندان چینی با ساخت تراشه‌ای به نام Tianmoc پیشرفت قابل توجهی در عرصه فناوری کسب کرده‌اند. این تراشه جدید که توسط دانشگاه Tsinghua رونمایی شده است سیستم بینایی انسان را برای ارائه عملکرد برتر در محیط‌های پیچیده تقلید می‌کند.

Tianmoc با مانع بزرگ پیش‌روی هوش مصنوعی یعنی ادراک بصری مقابله می‌کند. چیپ‌های سنتی در رابطه با تغییرات یا تداخل نور ناگهانی به مشکل می‌خورند که مانع از تداوم حرکت خودروهای خودران و سایر کاربردها می‌شود.

Tianmoc با الهام از مغز انسان، اطلاعات بصری را به اشکال “ابتدایی” تقسیم می‌کند و سپس با تقلید از درک انسان آن‌ها را باهم ترکیب می‌کنند. این رویکرد “دو مسیری” از روش‌های سنتی پیشی گرفته و ثبات سیستم را تضمین می‌کند.

تراشه Tianmoc علاوه بر کاربردی که در بخش خودروهای خودران و ربات‌ها دارد این پتانسیل را دارد که گوشی‌های هوشمند را متحول کند و با کاهش هزینه‌های تولید، قابلیت‌های جدیدی را به آن‌ها اضافه کند.

این تحقیق بر اساس موفقیت قبلی تیم با Tianjic، که یک تراشه الهام گرفته از مغز دیگر است انجام گرفت است. آنها تصور در نظر دارند Tianmoc و مدل‌های قبل از آن یک “اکوسیستم هوشی شبیه به مغز” جامع ایجاد کنند که بتواند راه را برای هوش جامع مصنوعی هموار کند. هوش جامع مصنوعی به نوعی از هوش مصنوعی اطلاق می‌شود که مانند انسان‌ها یاد می‌گیرد و قدرت استدلال دارند.

Tianmoc گامی مهم به سوی آینده‌ای روشن است که در آن فناوری هوش مصنوعی اصلی و الهام گرفته از مغز، با پتانسیل حل مشکلات پیچیده و کاربردهای پیشگامانه جولان می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید