کشف دورترین کهکشان توسط تلسکوپ جیمز وب - تکفارس 
کشف دورترین کهکشان توسط تلسکوپ جیمز وب - تکفارس 

کشف دورترین کهکشان توسط تلسکوپ جیمز وب

فرزاد اسرافیلی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 10:16
کشف دورترین کهکشان

بنا به گزارشات، تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به کشف دورترین کهکشان شده است که ۲۹۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا همچنان یکی پس از دیگری به موفقیت‌های خود ادامه می‌دهد. بنا به اعلام آژانس فضایی ناسا، تلسکوپ جیمز وب به تازگی موفق شده است دورترین کهکشان شناخته شده را کشف کند. این کهکشان، JADES-GS-z14-0 نام دارد و تنها ۲۹۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) شکل گرفته است. کهکشان مذکور ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در تضاد با تصورات دانشمندان است.

اندازه JADES-GS-z14-0 بسیار بزرگ بوده به طوریکه ۱۶۰۰ سال نوری وسعت دارد. این کهکشان همچنین روشنایی بسیار زیادی از خود ساطع می‌کند و با توجه به اینکه بلافاصله پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است، دارای مقدار غیرعادی نور ستاره است. این باعث شده است که محققانی مانند استفانو کارنیانی و کوین هاین لاین در پی کشف چگونگی تشکیل چنین کهکشانی درخشان، عظیم و بزرگ در کمتر از ۳۰۰ میلیون سال قدم بگذارند.

طول موج‌های نور ساطع شده از JADES-GS-z14-0 نشان دهنده وجود گازهای یونیزه شده قوی است که احتمالاً از هیدروژن و اکسیژن فراوان حاصل شده است. این مورد نیز عجیب است، زیرا اکسیژن معمولاً در مراحل اولیه تشکیل کهکشان وجود ندارد. این امر نشان می‌دهد نسل‌های متعددی از ستارگان بسیار پرجرم پیش از رصد کهکشان، وجود داشته‌اند.

در رابطه با کشفیات فضایی دور به دلیل سرعت نور، زمان گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین این بدان معناست که این کهکشان چندین نسل از ستارگان پرجرم را در کمتر از ۲۹۰ میلیون سال تولید کرده است. ستارگان “فقط” حدود ده میلیون سال طول می‌کشد تا شکل بگیرند، اما ممکن است ۲۰ میلیارد سال طول بکشد تا از بین بروند. طول عمر ستارگان بسیار پرجرم معمولاً پایین‌تر است. بنابراین این یافته دقیقاً درک ما از کیهان را بازنویسی نمی‌کند، اما مطمئناً ماهیت شکل گیری ستاره در اوایل تشکیل کیهان را زیر سؤال می‌برد.

محققان در این رابطه به ناسا گفتند:

همه این مشاهدات به ما ثابت می‌کند که JADES-GS-z14-0 با سایر کهکشان‌ها تفاوت دارد. مدل‌های نظری و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای پیش بینی کرده‌اند که سایر کهکشان‌ها در اوایل جهان وجود داشته‌اند. این احتمال وجود دارد که اخترشناسان در دهه آینده با استفاده از تلسکوپ وب بسیاری از این کهکشان‌های درخشان را که احتمالاً به دوران قبل تعلق دارند را کشف کنند.

تلسکوپ وب به بازتعریف درک ما از کیهان عادت دارد. قبل از این این تلسکوپ ستاره‌هایی را نشان داد که در صورت فلکی سنبله تشکیل یافته‌اند، برای اولین بار آب را پیدا کرد که به دور یک دنباله‌دار می‌چرخد و دی‌اکسید کربن را در یک سیاره فراخورشیدی دور کشف کرد، که برای اولین بار بود. همه اینها در کمتر از دو سال کشف شده‌اند. ازینرو احتمال دارد این تلسکوپ وب در آینده یافته‌های زیادی را کشف کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید