افشای اسناد محرمانه درباره نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل - تکفارس 
افشای اسناد محرمانه درباره نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل - تکفارس 
افشای اسناد محرمانه درباره نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل - تکفارس 

افشای اسناد محرمانه درباره نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل

محمدامین حیدری
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 20:59
اسناد موتور جستجوی گوگل

اخیرا شرکت گوگل به‌طور تصادفی اسناد داخلی مرتبط با نحوه عملکرد موتور جستجوی خود و عوامل موثر در نمایش و رتبه‌بندی نتایج آن را منتشر کرده است.

براساس گزارش وب‌سایت ۹to5Google، این اسناد در روز دوشنبه به بیرون درز پیدا کرده‌اند و سپس رند فیشکین (Rand Fishkin) از شرکت نرم‌افزاری SparkToro آن‌ها را دریافت و منتشر کرده است؛ گفتنی است که او قبلا در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو فعالیت داشته است.

یکی از این اسناد که تحت عنوان ” Google API Content Warehouse” منتشر شده است، شامل مستندات داخلی API است که به کارمندان گوگل توضیح می‌دهد اسناد تولیدکننده نتایج موتور جستجوی این شرکت چگونه کار می‌کنند؛ ناگفته نماند که این سند دارای ۲۵۰۰ صفحه است. همچنین برخی از اسناد منتشرشده به سیستم‌های قدیمی‌تر موتور جستجوی گوگل نیز اشاره دارند اما عمدتا به‌روز هستند.

باتوجه به اطلاعاتی که در دسترس است، گوگل احتمالا این اسناد را به‌طور تصادفی از تاریخ ۲۷ مارس در GitHub منتشر کرده بود و سپس در تاریخ ۷ می آن‌ها را از این پلتفرم حذف کرد؛ اما از آنجایی که این اسناد در آن زمان توسط یک سرویس شخص ثالث فهرست شده بودند، یک نسخه کپی از آن‌ها حتی پس از حذف گوگل باقی مانده است.

اطلاعات موجود در این اسناد نشان می‌دهند که موتور جستجوی گوگل چه عواملی را در زمان ارائه نتایج در نظر می‌گیرد اما مشخص نکرده‌اند که اهمیت یا وزن هر عامل برای رتبه‌بندی نهایی نتایج چقدر است. اسناد منتشرشده ممکن است برای افرادی که در حوزه سئو تلاش می‌کنند علاوه‌بر تطبیق خود با تغییرات رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل، موقعیت بالاتری در صفحه نتایج کسب کنند، کارآمد باشند.

البته گوگل هنوز نظر خود را درباره فاش‌شدن این اسناد اعلام نکرده است. شایان ذکر است که این شرکت در ماه مارس از آخرین آپدیت مربوط به موتور جستجوی خود خبر داد؛ هدف از انتشار این آپدیت نمایش محتوای درست‌تر و کارآمدتر در صفحه نتایج بود.

آن‌طور که پیداست گوگل سیستم‌های اصلی موتور جستجوی خود که مسئولیت رتبه‌بندی نتایج را بر عهده دارند، آپدیت کرده است تا بتوانند تشخیص دهند که آیا یک صفحه به جای کاربران، برای موتورهای جستجو ایجاد شده است یا خیر.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید