استارتاپ هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد - تکفارس 
استارتاپ هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد - تکفارس 
استارتاپ هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد - تکفارس 

استارتاپ هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد

فرزاد اسرافیلی
۸ خرداد ۱۴۰۳ - 11:13
جذب سرمایه استارتاپ xAI

ایلان ماسک خبر از جذب سرمایه ۶ میلیارد دلاری استارتاپ xAI داده است که به عرضه اولین محصولات، ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته و تسریع در تحقیق و توسعه اختصاص می‌یابد.

تابستان گذشته بود که ایلان ماسک استارتاپ xAI را تأسیس کرد. وی امروز اعلام کرد موفق به جمع آوری ۶ میلیارد دلار بودجه شده است که به عرضه اولین محصولات استارتاپ به بازار، ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته و تسریع در تحقیق و توسعه فناوری های آینده اختصاص خواهد یافت.

استارتاپ xAI تاکنون، هوش مصنوعی Grok را ساخته است که نسخه‌ی پیشرفته‌تر ChatGPT می‌باشد. Grok تنها از طریق پلتفرم X فقط برای مشترکین X Premium در دسترس کاربران است.

بنا به اعلام xAI، منابع مالی در این دور از طریق Andreessen Horowitz، Sequoia Capital و شاهزاده سعودی الولید بن طلال تامین شده است. سال گذشته، مدیران کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بودند xAI به دنبال جذب سرمایه‌گذاری تا ۱ میلیارد دلار در سهام است و چند ماه پیش، فایننشال تایمز گزارش داد که این رقم ۶ میلیارد دلار است. ماسک در آن زمان این گزارش را تکذیب کرده بود.

سخت افزار مورد نیاز برای تقویت توسعه هوش مصنوعی بسیار گران است، کارت گرافیک‌های آتی Blackwell B200 انویدیا هر کدام از ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار قیمت دارند. هفته گذشته، The Information گزارش داد که xAI به ۱۰۰۰۰۰ تراشه از تراشه‌های H100 فعلی انویدیا نیاز دارد تا نسخه ارتقا یافته چت‌بات هوش مصنوعی Grok خود را تامین کند. همچنین بنا به گزارشات ماسک به سرمایه گذاران از قصد خود برای راه اندازی مرکز داده جدید را تا پاییز ۲۰۲۵ خبر داده است.

رقابت هوش مصنوعی در زمینه تراشه، استعداد و فناوری بسیار پر هزینه است. علاوه بر منابعی که گوگل، اپل، آمازون، مایکروسافت و متا در پروژه‌های هوش مصنوعی خودشان هزینه می‌کنند، شرکت‌های بزرگ فناوری نیز میلیاردها دلار را برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مانند آنتروپیک هزینه کرده‌اند.

به تازگی مایکروسافت نیز قرارداد چند میلیاردی با OpenAI بسته است تا بتواند تریلیون‌ها دلار دیگر را برای اصلاح صنعت تراشه‌های جهان خرج کند. ماسک که خود یکی از اعضای موسس OpenAI، این شرکت را به نقض ماموریت خود در خدمت دهی به مردم متهم کرده است.

همچنین به گفته ماسک در صورتی که وی نتواند کنترل بیشتری به دست آورد، ترجیح می‌دهد در مورد هوش مصنوعی و روباتیک محصولاتی خارج از تسلا بسازد. لازم به ذکر است سهامداران تسلا این هفته در مورد بازگرداندن بسته حقوق ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک را قبل از نشست سالانه آن در ۱۳ ژوئن رای گیری خواهند کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید