شرکت بلو اوریجین هفتمین ماموریت توریستی به فضا را انجام داد - تکفارس 
شرکت بلو اوریجین هفتمین ماموریت توریستی به فضا را انجام داد - تکفارس 
شرکت بلو اوریجین هفتمین ماموریت توریستی به فضا را انجام داد - تکفارس 

شرکت بلو اوریجین هفتمین ماموریت توریستی به فضا را انجام داد

محمدامین حیدری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 20:33
ماموریت سرنشین‌دار Blue Origin

شرکت فضایی بلو اوریجین (Blue Origin) که متعلق به جف بزوس است، امروز موفق شد تا در هفتمین ماموریت سرنشین‌دار توریستی به فضا، شش مسافر را به فضا پرتاب کند و در سلامت کامل بازگرداند.

البته این ماموریت سرنشین‌دار پس از یک وقفه طولانی به مدت دو سال انجام شده است؛ به گزارش وب‌سایت Engadget، فضاپیمای حامل مسافران کمی بعد از ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت شرقی از محل ارسال موشک این شرکت در غرب تگزاس پرتاب شد و توانست از خط Kármán عبور کند و در حدود ارتفاع ۶۲ مایلی بالای زمین قرار بگیرد.

یکی از شش مسافر داخل فضاپیمای New Shepard، اد دوایت (Ed Dwight) نود ساله، کاپیتان سابق نیروی هوایی بود که به عنوان نخستین کاندید فضانورد سیاهپوست برای برنامه آموزشی سال ۱۹۶۱ برگزیده شد. او موفق شد تا این دوره را بگذراند اما در نهایت توسط سازمان Astronaut Corps ناسا انتخاب نشد؛ بدین ترتیب نتوانست تا پیش از ماموریت سرنشین‌دار امروز، سفر به فضا را تجربه کند.

ماموریت سرنشین‌دار Blue Origin

از مسافران دیگر فضاپیمای New Shepard می‌توان به ماسون انجل، سیلوین چیرون، کنت ال. هس، کارول شالر و گوپی توتاکورا اشاره کرد؛ آن‌ها برای مدت کوتاهی توانستند کمربندهای ایمنی خود را باز کنند و در شرایط بدون جاذبه قرار بگیرند. شش مسافر نام‌برده حدود ده دقیقه پس از پرتاب فضاپیما در سلامت کامل مجددا روی زمین فرود آمدند.

ناگفته نماند که یکی از سه چتر نجات این فضاپیما در هنگام بازگشت به سوی زمین باز نشد اما به لطف وجود چترهای جایگزین که برای چنین موقعیت‌هایی در نظر گرفته شده‌اند، مشکلی برای فرود مسافران ایجاد نشد؛ همچنین پرتاب امروز بیست و پنجمین ماموریت موشک New Shepard محسوب می‌شود.

فضاپیمای نام‌برده آخرین‌بار در اگوست سال ۲۰۲۲ با یک سرنشین پرواز کرد اما در ماه بعد هنگام پرتاب محموله دچار نقص ساختاری در قسمت جلوی موتور خود شد؛ بدین ترتیب این فضاپیما تا دسامبر سال ۲۰۲۳ دیگر به سوی فضا پرتاب نشد. سپس شرکت Blue Origin باری دیگر این فضاپیما را با ارسال محموله به سوی فضا فرستاد که پرتاب امروز، اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای نام‌برده در دو سال اخیر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید