ایلان ماسک بدنبال دومین دریافت‌کننده ایمپلنت مغزی نورالینک است - تکفارس 
ایلان ماسک بدنبال دومین دریافت‌کننده ایمپلنت مغزی نورالینک است - تکفارس 

ایلان ماسک بدنبال دومین دریافت‌کننده ایمپلنت مغزی نورالینک است

فرزاد اسرافیلی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 14:04
ایمپلنت مغزی نورالینک

شرکت نورالینک متعلق به ایلان ماسک به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال دومین کاندید انسانی برای ایمپلنت مغزی است.

اولین انسانی که عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک بر روی او انجام شد موفق به کنترل رایانه شخصی از طریق افکار خود شده بود. اکنون شرکت تحت رهبری ایلان ماسک به دنبال دومین شرکت کننده است.

اولین عمل ایمپلنت مغزی در اوایل ماه مارس بر روی نولان آرباگ ۲۹ ساله انجام شد. وی هشت سال پیش در اثر یک حادثه غواصی غم انگیز از گردن به پایین فلج شده بود. در ویدیویی منتشر شده قابلیت‌های تراشه مغزی نورالینک نشان داده شده است. در این ویدیو آرباگ توانسته است نشانگر ماوس را با افکار خود به کنترل درآورد. وی حتی توانست با بازیکن دیگر به بازی ویدیویی بپردازد.

نورالینک ویدیویی از مصاحبه با آرباگ را در حساب رسمی ایکس به اشتراک گذاشته است. در این مصاحبه آرباگ اعلام کرد انگیزه او به عنوان اولین دریافت کننده تراشه مغزی نورالینک این بود که به بیماران فلج در آینده کمک کند. آرباگ عمل جراحی کاشت مغزی را “فوق العاده آسان” توصیف کرد و اعلام کرد که در فرآیند یادگیری باید حرکات ذهنی را از حرکات فیزیکی به منظور کنترل مکان نما در رایانه شخصی متمایز می‌کرد.

علاوه بر این، یک هفته فاش شد که برخی از رشته‌های ایمپلنت مغزی که به بافت مغز آرباگ وصل بودند از هم جدا شده‌اند. ضخامت این رشته‌ها از موی انسان‌ها نازک‌تر هستند و به ثبت سیگنال‌های عصبی می‌پردازند. نورالینک اعلام کرد که با تغییر الگوریتم ثبت راه‌حلی را یافتند که منجر به کنترل بهتر ماوس توسط آرباگ شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید