۴ مسئله‌ مهم که درباره‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام نمی‌دانید - تکفارس 
۴ مسئله‌ مهم که درباره‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام نمی‌دانید - تکفارس 

۴ مسئله‌ مهم که درباره‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام نمی‌دانید

محمد صداقت
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 16:36
اسنپدراگون ایکس الیت

کوالکام این هفته اجلاس فناوری اسنپدراگون را در مائویی برگزار کرد و در آن اسنپدراگون ایکس الیت را معرفی نمود. SoC از هسته‌های سفارشی Oryon شرکت‌ها استفاده می‌کند. SoC قدرت زیادی دارد و می‌تواند در برخی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار استفاده شود.

طبق اعلام شرکت سن دیگو، اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند از تراشه‌هایی مانند اپل M2 و Core i7-13800H از نظر عملکرد پیشی بگیرد. البته باتری آن نیز طول عمر بیشتری دارد.

بی‌شک همه‌ی این موارد را قبلاً شنیده‌اید. ما در این مقاله می‌خواهیم به مواردی بپردازیم که از آن‌ها اطلاعی ندارید.

کوالکام روی آن شرط می‌بندد

کوالکام در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که قرار است شرکت Nuvia را با قیمت ۱.۴ میلیارد دلار بخرد. قرار بود که بتواند بازوهای خودش را طراحی کند.این ایده با همکاری گروهی از مهندسان سابق اپل شکل گرفت.

از آن جایی که طراحی این بازوها کار ساده‌ای نیست، کوالکام این کار را برای Nuvia انجام داد و هزینه‌ی آن را دریافت کرد. البته این هزینه‌ی ۱.۴ میلیارد دلاری شامل تمام تحقیقاتی است که در طول ۳ سال گذشته انجام شد.

اسنپ دراگون ایکس الیت کوالکوم
اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

با توجه به آن که بازوهای ویندوز بخش بسیار کوچکی از کل لپ‌تاپ را به خود اختصاص می‌دهد، اسنپدراگون ایکس الیت یک شرط بزرگ در این زمینه است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ عرضه شد.

مسئله تمامی شرکت‌هایی است که از ویندوز استفاده می‌کنند

کوالکام چندین نسل از پلتفرم‌های محاسباتی پرچم‌دار را به بازار معرفی کرده است. البته علی‌رغم تبلیغات بزرگی که در این زمینه انجام شد، تعداد محصولات موجود خیلی کم است. تنها دو الی سه محصول در هر نسل به‌صورت گسترده در دسترس است.

به نظر می‌رسد که این بار قضیه فرق کند. مایکروسافت Surface Pro 10 را همراه با اسنپدراگون ایکس الیت خواهد داشت. لنوو تنها شریکی است که تا امروز تمام رایانه‌های شخصی خود را با پلتفرم‌های محاسباتی به‌روز ساخته است. البته اچ پی، دل، ایسوس و سامسونگ نیز در این زمینه مشارکت دارند.

این دستگاه‌ها تا اواسط سال ۲۰۲۴ به بازار معرفی نمی‌شوند. من نیز تا ماه می- ژوئن قرار نیست اعلامیه‌ای دریافت کنم.

اسنپدراگون ایکس الیت فقط برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی باریک و سبک است

برند اسنپدراگون ایکس مخصوص رایانه‌های شخصی ویندوزی است و از هسته‌های داخلی Oryon کوالکام استفاده می‌کند. اگر فکر می‌کنید قرار است کروم بوک هایی را ببینید که از اسنپدراگون ایکس الیت پشتیبانی می‌کنند، ناامید خواهید شد.

اسنپ دراگون ایکس الیت کوالکوم
اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

البته این مورد برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک بسیار زیاد است. هدف اسنپ دراگون ایکس الیت ارائه‌ی خدماتی مشابه اپل سیلیکون است اما به‌هرحال نمی‌تواند با iMac رقابت کند. انتظار دیدن آن را در لپ‌تاپ‌های بازی نداشته باشید. لپ‌تاپ‌های بازی در حوزه‌ی کاری کوالکام نیستند.

اگر به دنبال چیزی برای مقایسه با اسنپدراگون ایکس الیت هستید، M2 اپل گزینه‌ی مناسبی است. البته با M2 مکس یا M2  اولترا قابل‌مقایسه نیست. ما در حال بررسی دستگاه‌های مک بوک ایر با این محصول هستیم.

اسنپدراگون ایکس الیت برندی برای همه‌ی چیپ ست های دارای CPU Oryon نیست. قرار است که هسته‌های Oryon در کل سبد محصولات خود را نشان دهند. اسنپ دراگون ایکس الیت یک تراشه مخصوص رایانه‌های ویندوزی است.

سطوح دیگری در راه هستند

اکنون دو سال از معرفی اسنپ دراگون ۸cx نسل ۳ کوالکام می‌گذرد و بیشتر در Surface Pro 9 با ۵G و Lenovo ThinkPad X13s ظاهر می‌شود. البته سامسونگ گلکسی Book 2 Pro نیز از آن استفاده می‌کند. بعد از اینکه این شرکت چند هفته قبل از اجلاس اسنپدراگون برند جدید خود را به نام اسنپدراگون ایکس معرفی کرد، شاید فکر می‌کردید که یک برند جدید به بازار معرفی شده است.

اسنپ دراگون ایکس الیت کوالکوم
اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

البته که برند جدیدی نیست. اسنپ دراگون X یک سطح کاملاً جدید است و سایر رده‌ها ادامه خواهند یافت.

من جزئیاتی در این زمینه نمی‌دانم. هنگامی‌که درباره‌ی این مسئله سوال پرسیدم متوجه شدم که این برند این روزها در مرکز توجه اسنپ دراگون قرار دارد. کوالکام باید یک اکوسیستم دستگاهی پیرامون محصول جدید خود تولید کند. ساخت یک پردازنده جریان اصلی جدید نیازها را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

منبع: Xda-Developers

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید