ناسا دوقلوی زمین را کشف کرد - تکفارس 
ناسا دوقلوی زمین را کشف کرد - تکفارس 

ناسا دوقلوی زمین را کشف کرد

یاشار فتحعلی زاده
۲ مرداد ۱۳۹۴ - 00:29
ناسا دوقلوی زمین را کشف کرد - تکفارس 

دانشمندان اولین سیاره ای که کاملا شباهت به زمین دارد و دور یک ستاره ای شبیه خورشید میچرخد را پیدا کردند. چیزی که آنها را به وجد آورده وجود آب مایع درست مانند زمین در این سیاره است.

یک گروه دانمشند از NASA, SETI, و دانشگاه Cambridge روز سه شنبه گفتند : ” این سیاره میتواند دوقلوی زمین باشد که ما برای بیش از ۲۰ سال در حال جست و جوی آن بودیم و ما آن را سیاره Kepler 452b نام گداری کرده ایم. ”

بعضی از دانشمندان عقیده دارند در آن سوی کهکشانها زندگی وجود دارد و ما باید به دنبال یاقتن آنها باشیم اما هرچه گشتیم همچین چیزی را در نیافتیم بنابراین نگاهی به دور دستها انداختیم به سیاره هایی دورتر از کهکشان خود. ما به جاهایی که به آنها سیاره های فراخورشیدی میگویند نگاه کردیم. اولین سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۹۵ کشف شد اما با وجود این که ما صدها سیاره فراخورشیدی در طول ۲۰ سال گذشته کشف کردیم هرگز موفق به یافتن سیاره ای که کاملا شبیه زمین باشد نشیدم بخاطر اینکه میلیونها ستاره و کهکشان وجود دارد و باید همه را مطالعه کرد اما حالا یکی کشف شده.

Kepler 452b , اولین سیاره ای که کاملا شبیه زمین شناخته شده , سیاره ای که ناسا آنرا زمین شماره ۲ مینامد یک اکتشاف بزرگ است.

اینها اطلاعاتی هستند که ما تا به حال در مورد زمین شماره ۲ یا همان Kepler 452b میدانیم :

  • این سیاره ۶۰ درصد از زمین بزرگتر است
  • پوشیده از سخره است درست مانند زمین
  • بیش از ۱۴۰۰ سال خورشیدی با زمین فاصله دارد
  • هر ۳۸۵ روز یک بار به دور ستاره ای که مانند خورشید میماند , میچرخد
  • سیاره و ستاره های اطرافش بیش از ۶ میلیارد سال عمر دارند یعنی  ۱ و نیم میلیارد سال بیشتر از کره زمین

با اینکه ناسا نمیداند آیا در Kepler 452b حیاتی وجود دارد یا خیر , Jon Jenkins , کسی که اطلاعات Kepler 452b را آنالیز میکند در یک نشست خبری گفته: ” این موضوع به سادگی مارا هیجان زده میکند که این سیاره قابل حیات بیش از ۶ میلیارد سال قدمت دارد یعنی بیش از قدمت کره خاکی ما. این یک بازه زمانی طولانی است و فرصت زیادی برای شروع حیات و بقای موجودات جاندار در جای جای این سیاره و میتوان گفت تمام مواردی که قابل حیات هستند و ما کشف کرده ایم در این سیاره شرایط لازم برای بقا را دارند. پس دور از ذهن نیست اگر در این سیاره حیات وجود داشته باشد.”

ناسا از یک ابرتلسکوپ برای کشف این سیاره استفاده کرده که نام آن نیز Kepler است و دانشمندان از ظرفیتهایی که سیاره تازه کشف شده Kepler 452b دارد شگفت زده شده اند. John Grunsfeld از ناسا گفته :” این نزدیکترین سیاره که شبیه کره زمین است و این تازه شروع کار ما برای پیدا کردن سیاراتی مانند زمین است . ما تا کنون ۱۱ سیاره دیگر مانند Kepler 452b پیدا کرده ایم اما از همه بیشتر Kepler 452b بود که شباهت بسیار زیادی به کره زمین دارد و در کنار آنها به دور یک ستاره که درست مانند خورشید است میچرخد.”

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید