واکسنی که میتواند بیماری آنفولانزا را یکباره از بدن خارج کند - تکفارس 
واکسنی که میتواند بیماری آنفولانزا را یکباره از بدن خارج کند - تکفارس 

واکسنی که میتواند بیماری آنفولانزا را یکباره از بدن خارج کند

محمدرضا قدمگاهی
۱ مرداد ۱۳۹۴ - 00:07
واکسنی که میتواند بیماری آنفولانزا را یکباره از بدن خارج کند - تکفارس 

آنفولانزا یک بیماری است که هر ساله باید واکسن جدیدی برای آن ساخته شود. آن هم به آن علت که هر سال ویروس های آنفولانزا در حال جهش ژنتیکی بوده و تغییر میکنند. این ویروس ها میتوانند شما را چند روز و حتی چند هفته خانه نشین کنند. دانشمندان زیست شناسی توانسته اند واکسنی را کشف کنند که بتواند غشای ویروسی را دور زده و سریعا آن را نابود کند. دانشمندان میتوانند با کار بیشتر بر روی این واکسن ریشه‌کن کننده ویروس آنفولانزا، آن ویروس ذکر شده را از پای در آورده و حتی منقرض کنند.

این ویروس که راه رسیدن به داخل بدن را خوب بلد است، میتواند با چسبیدن به دو پروتئین هماگلوتینین و نورآمینیداز از طریق غذا، آب و یا حتی هوا وارد بدن شده و انسان را بیمار کند. این ویروس پس از چسبیدن به پروتئین های مذکور، به هر جای سیستم امنیتی بدن شما که دلش بخواهد حمله ور شده و آن سیستم را از کار می اندازد.

آنتی بادی های بدن شما به یک پاتوژن حساس است. هر پاتوژن یک سوال امنیتی به شمار میاید. وقتی ویروس میتواند آن را دور بزند و سرانجام وارد سلول شود، کار آن سلول ساخته است و شما بیمار خواهید شد. اما این واکسن جدید میتواند با دور زدن غشای ویروس آنرا نابود سازد و نگذارد که به سلول نزدیک شود.

این واکسن برای اولین بار به بیماران ویروس H1N1  تزریق شد. این بیماری در سال ۲۰۰۹ کشف شد و تا به الان ادامه دارد. این واکسن توانسته است که ویروس H1N1  در موش ها به طور کل نابود کند. حال نوبت انسان هاست که مورد آزمایش آن قرار گیرند.

ncomms8708-f4-640x381

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.