نفس های آخر Flash | شمارش معکوس نابودی کلی Flash شروع شد - تکفارس 
نفس های آخر Flash | شمارش معکوس نابودی کلی Flash شروع شد - تکفارس 

نفس های آخر Flash | شمارش معکوس نابودی کلی Flash شروع شد

محمد امین بوالخیر
۳۰ تیر ۱۳۹۴ - 17:16
نفس های آخر Flash | شمارش معکوس نابودی کلی Flash شروع شد - تکفارس 

با توجه برخی از آنالیز ها Flash فقط ۵ سال تا محو شدن کاملش از دنیای مجازی فاصله دارد و به نظر می آید که جایگزین هایی همانند HTML5 و JavaScript موفق به گرفتن گوی میدان از Flash شده اند. در ادامه مطلب نگاهی کوتاه به سیر تکاملی نابودی Flash می اندازیم.

 

 

 

 

این هفته Mozila به صورت موقت Flash را از مرور گر خود حذف کرد و Alex Stamos مدیر بخش فنی Facebook نیز خواستار حذف Flash شد، همه این ها درحالی میباشد که استیو جابز فقید Flash را حدود دوسال پیش از Safari حذف کرد ولی سیر کنار گذاشتن Flash در همینجا تمام نمیشود(!) YouTube هم دیگر از Flash به عنوان پخش کننده فیلم های خود استفاده نمیکند و طبق گزارشات هیچ مشکلی در پخش ویدیو ها وجود ندارد.

no_flash-100596372-primary.idge

مشکلات امنیتی:

در طی این سال ها Adobe اقدامات زیادی را جهت ارتقا دادن بخش امنیتی انجام داد ولی به گفته Graham Cluley یکی از اعضای بخش امنیتی Flash هکر ها همیشه راهی را برای شکستن کد امنیتی پیدا میکنند. Adobe اضافه کرد که Flash را نمیتوان به این سرعت حذف کرد.

ولی به راستی دنیای مجازی بدون فلش چگونه خواهد بود؟ این سوالیست که جوابش خیلی سر راست است و جواب را در چند کلمه خلاصه میکنم: کلا هیچ فرقی نداه(!)

html5

خذف فلش از سایت ها و سیستم عامل های اندروید و IOS:

نکته جالب این است که حتی تعداد کثیری از کاربران متوجه حذف شدن Flash نمیشوند و به گفته Steven Lee مدیر بخش فنی Tremor Video  بدون Flas اینترنت مکانی کار آمد تر، امن تر و پایدار تر خواهد بود و آن موقع است که تمامی سایت ها از HTML5 و یا گزینه های دیگر استفاده میکنند(این پروسه خیلی وقت است که در حال انجام است).

همانطور که در ابتدا گفته شد استیو جابز Flash را به طور کل از Safari حذف کرد و به دنبال آن Google سریعا Flash را در سال ۲۰۱۲ از سیستم عامل خود یعنی Android حذف کرد و بعد از آن در نظر سنجی ها مشخص بود که این عمل نه تنها هیچ مشکلی را به همراه نداشته بلکه به خوبی هم عمل کرده.

 

هرچند مشخص است که هیچ وقت نمیتوان Flash را نمیتوان به این زودی ها کاملا حذف کرد و در حال حاضر بسیاری از سایت ها چه در خارج و چه در داخل کشور از آن استفاده میکنند، ولی چیزی که مشخص است این است که بدون Flash میتوان سطح امنیت و پایداری اینتر نت را به طور قابل توجهی بالا برد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.