تیک تاک: بایت دنس متهم به کمک به چین برای جاسوسی از فعالین هنگ کنگی شده است - تکفارس 
تیک تاک: بایت دنس متهم به کمک به چین برای جاسوسی از فعالین هنگ کنگی شده است - تکفارس 
تیک تاک: بایت دنس متهم به کمک به چین برای جاسوسی از فعالین هنگ کنگی شده است - تکفارس 

تیک تاک: بایت دنس متهم به کمک به چین برای جاسوسی از فعالین هنگ کنگی شده است

افشین نوری
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 13:00
تیک تاک

شرکت بایت دنس به عنوان مالک تیک تاک متهم شده است به اینکه به دولت چین اجازه دسترسی به داده‌های فعالین حقوق بشری هنگ کنگ را داده است. ظاهرا کاربرانی که محتواهایی با محور تظاهرات در هنگ کنگ منتشر کرده‌اند توسط تیک تاک شناسایی و مانیتور شده‌اند.

آقای Yintao Yu مدیر سابق بایت دنس در یکی از دادگاه‌های آمریکا ادعا کرده است دولت چین همچنین قادر به دسترسی به داده‌های کابران آمریکایی تیک تاک بوده‌اند. سخنگوی بایت دنس این ادعاها را رد کرده و آن‌‌ها را بی‌پایه خوانده است.

این اتهامات در قالب شکایتی که آقای Yu در دادگاه عالی سان فرانسیسکو ثبت کرده مطرح شده‌اند. آقای Yu ادعا کرده است که دولت چین به سرور اصلی که به عنوان “god user” هم شناخته می‌شود دسترس دارند و می‌توانند از طریق آن‌ همه اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بایت دنس را مشاهده کنند.

طبق ادعای Yu، اعضای حزب کمونیستی چین به‌طور فیزیکی در ادارات بایت دنس در پکن حضور پیدا کرده‌اند و ارتباط بسیار نزدیکی با کارکنان این شرکت دارند. او از سال ۲۰۷ رئیس واحد مهندسی بایت دنس در آمریکا بوده است.

به گفته Yu، دولت چین در سال ۲۰۱۸ با همکاری بایت دنس توانسته بودند تظاهرکنندگان و فعالین حقوق بشری هنگ کنگی را شناسایی و پیدا کنند. هنگ کنگ در سال ۲۰۱۴ شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود که به جنبش Umbrella معروف شد.

سخنگوی تیک تاک گفته است که آقای Yu چرا در طول پنج سالی که از این شرکت جدا شده چنین ادعاهایی نکرده است و حالا به فکر مطرح کردن آن‌ها افتاده است. به گفته سخنگوی تیک تاک، ایشان این ادعاها را به منظور جلب توجه رسانه‌ها بیان کرده‌اند و همه ادعاهای او نادرست هستند.

تیک تاک اخیرا از سوی مقامات آمریکایی تحت فشارهای زیادی قرار گرفته است و ممکن است در این کشور به‌طور کامل ممنوع شود. این شبکه اجتماعی به‌تازگی در ایالت مونتانا آمریکا ممنوع شده و بسیاری از ادارت دولتی آمریکا نیز استفاده از این اپلیکیشن را ممنوع اعلام کرده‌اند.

تیک تاک بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد و محبوبیت آن در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است.

منبع: BBC

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید