مشخصات تراشه تنسور G3 گوگل فاش شد - تکفارس 
مشخصات تراشه تنسور G3 گوگل فاش شد - تکفارس 

مشخصات تراشه تنسور G3 گوگل فاش شد

مهدی حلوائی
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 11:04
گوگل تنسور G3

گوگل گوشی پیکسل ۷ را با تراشه‌ی ۵ نانومتری تنسور G2 به بازار عرضه کرد و پیکسل ۷a نیز اخیراً با همین تراشه در دسترس قرار گرفته بود. حالا امروز افشاگر مشهوری به نام کمیلا وویچیچوفسکا (Kamila Wojciechowska) مشخصات تراشه‌ی نسل بعدی تنسور G3 را فاش کرده است. گفته می‌شود که گوگل از این تراشه در گوشی پیکسل ۸ استفاده خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

بر اساس گزارش افشاگر یادشده، تنسور G3 از ترکیب چهار هسته‌ی Cortex-A510، چهار هسته‌ی Cortex A715 و یک هسته‌ی Cortex-X3 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد. هرچند که بدون شک نسل دوم معماری Armv9 قدرت این تراشه را نسبت به قبل افزایش خواهد داد اما با این وجود خبری از معماری جدید Armv9.2 در آن نخواهد بود. یکی دیگر از تغییرات اصلی تنسور G3، عدم پشتیبانی آن از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی است که توسعه‌دهندگان از مدت‌ها پیش انتظار آن را می‌کشیدند.

تنسور G3 همچنین از تراشه‌ی گرافیکی Mali-G75 استفاده خواهد کرد که پیشرفت قابل توجهی را نسبت به Mali-G710 ارائه می‌دهد. گفته می‌شود این تراشه‌ی گرافیکی دارای ۱۰ هسته بوده و از فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ نیز پشتیبانی می‌کند. با این وجود، شاید ویژگی مهم‌تر تنسور G3 پشتیبانی آن از انکودر AV1 باشد که پیشرفت مهمی نسبت به تراشه‌ی تنسور G2 به حساب می‌آید.

تراشه گرافیکی جدید آرم

به‌گفته‌ی وویچیچوفسکا، تنسور G3 علاوه بر پشتیبانی از رمزگشایی ویدیوی ۴K در ۶۰ فریم از رمزگذاری ۴K در ۳۰ فریم (کدک AV1) و رمزگشایی و رمزگذاری ۸K در ۳۰ فریم (کدک‌های H.264 و HEVC) نیز پشتیبانی خواهد کرد. با این وجود، هنوز پشتیبانی دوربین پیکسل ۸ از فیلم‌برداری ۸K تایید نشده است. تراشه‌ی جدید گوگل همچنین از واحد پردازش تنسور (TPU) جدیدی به نام ریو (Rio) بهره می‌برد که ظاهراً فرکانس آن به ۱.۱ گیگاهرتز رسیده و پشتیبانی از فناوری‌های متعددی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) را فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود که تنسور G3 با حافظه‌های UFS 4.0 سازگاری داشته و سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها در آن با افزایش چشمگیری نسبت به قبل روبه‌رو شده باشد. این تراشه از پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال (DSP) جدیدی به نام GXP نیز پشتیبانی خواهد کرد که فرکانس آن نسبت به مدل موجود در تنسور G2 بهبود یافته و در پردازش تصاویر به تراشه‌ی گرافیکی کمک خواهد کرد.

علی‌رغم تمام ویژگی‌های جدید تنسور G3، احتمالاً گوگل در پیکسل ۸ از مودم اگزینوس ۵۳۰۰ استفاده خواهد کرد که قبلاً نیز شاهد به‌کارگیری آن در پرچمدار قبلی این شرکت بوده‌ایم. گفته‌ی می‌شود که تنسور G3 بر پایه‌ی تراشه‌ی معرفی‌نشده‌ی اگزینوس ۲۳۰۰ طراحی شده و معماری ۳ نانومتری آن توان رقابت با معماری مشابه شرکت TSMC را دارد. انتظار می‌رود که گوگل در چند ماه آینده این تراشه را به صورت رسمی معرفی کند.

منبع: Android Police

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید