کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ - تکفارس 
کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ - تکفارس 

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

تکفارس
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 10:33
کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ - تکفارس 

پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است که در صنایع و شرکت‌های مختلف از نتفلیکس تا ساخت نرم افزار کنترل ماشین‌های خودران، کاربرد دارد. پایتون را می‌توان در میان زبان‌های چندمنظوره قرار دارد، به این معنی که از آن می‌توان در کارهای مختلف مانند توسعه اپلیکیشن، علم داده، توسعه نرم‌افزار، توسعه وب، اتوماسیون و به طور کلی انجام هر کاری، استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم تا به کاربردهای زبان برنامه نویس پایتون بپردازیم تا در صورتی که در شروع راه برنامه نویسی هستید، به یادگیری این زبان فکر کنید.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی است که اغلب برای ساخت وب‌سایت‌ها و نرم افزارها، خودکارسازی وظایف و انجام تجزیه و تحلیل داده استفاده می‌شود. پایتون یک زبان چندمنظوره است که این ویژگی باعث شده که بتوان از این زبان برای طراحی و ساخت انواع اپلیکیشن‌ها استفاده کرد و نمی‌توان گفت که تنها برای یک کار خاص طراحی شده است. این تطبیق‌پذیری در کنار یادگیری آسان، این زبان برنامه نویسی را به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر دنیا تبدیل کرده است.

پایتون برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

پایتون معمولا برای توسعه وب‌سایت‌ها و نرم افزارها، اتوماسیون وظایف، تجزیه و تحلیل داده و تجسم داده‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که یادگیری آن نسبتا آسان است، بنابراین این زبان برنامه نویسی توسط بسیاری از غیر برنامه نویسان مانند حسابداران و دانشمندان برای انواع کارهای روزمره مانند سازماندهی امور مالی مورد استفاده قرار گرفته است.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به برخی از این روش‌های رایج استفاده از پایتون می‌اندازیم:

تجزیه و تحلیل داده و یادگیری ماشین

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ - تکفارس 

پایتون به یک عنصر اصلی در علم داده تبدیل شده است و به تحلیلگران داده و دیگر متخصصان این حوزه، این امکان را می‌دهد تا از این زبان برای انجام محاسبات آماری پیچیده، تجسم داده‌ها، ساخت الگوریتم‌های یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده و تکمیل سایر وظایف مربوط به داده استفاده کنند.

پایتون در تجسم داده‌های مختلف کاربرد فروان دارد و کارهایی مانند نمودارهای خطی و میله‌ای، نمودارهای دایره‌ای، هیستوگرام‌ها و نمودارهای سه‌بعدی را می‌توان با کمک این زبان ساخت. پایتون همچنین تعدادی کتابخانه دارد که کدنویس‌ها را قادر می‌سازد تا برنامه‌هایی را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشینی بسازند و این کار را با سرعت بیشتر و راحت‌تر انجام دهند.

توسعه وب

پایتون اغلب برای توسعه بک‌اند (قسمت‌هایی که کاربر نمی‌بیند) وب‌سایت یا اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. نقش پایتون در توسعه وب می‌تواند شامل ارسال داده‌ها به سرورها و برعکس، پردازش داده‌ها و برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده، مسیریابی URL و تضمین امنیت شود. پایتون، چندین چارچوب برای توسعه وب دارد و آنهایی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از جنگو و فلسک.

برخی از مشاغلی که از پایتون برای توسعه استفاده می‌کنند شامل توسعه دهنده بک‌اند ، توسعه دهنده فول‌استک، توسعه دهنده پایتون، مهندسان نرم افزار و مهندسین DevOps می‌شوند.

اتوماسیون یا اسکریپت‌نویسی

اگر در کدنویسی مجبور هستید که یک کار را چند بار انجام دهید، با اتوماسیون می‌توانید این مشکل را حل کنید. فرآیند نوشتن کدی که برای ساخت این فرآیندهای خودکار استفاده می‌شود، اسکریپت‌نویسی نامیده می‌شود. در دنیای کدنویسی، اتوماسیون می‌تواند برای بررسی خطاها در چندین فایل، تبدیل فایل‌ها، اجرای کد و حذف موارد تکراری در داده‌ها استفاده شود.

حتی این امکان برای مبتدیان فراهم است که از پایتون برای خودکارسازی کارهای ساده در رایانه استفاده کنند، مانند تغییر نام فایل‌ها، یافتن و دانلود محتوای آنلاین یا ارسال ایمیل یا متن در فواصل زمانی دلخواه.

تست نرم افزار و نمونه‌سازی

در توسعه نرم افزار، پایتون می‌تواند در کارهایی مانند کنترل ساخت، ردیابی باگ و تست استفاده شود. توسعه دهندگان نرم افزار با کمک پایتون می‌توانند تست محصولات یا ویژگی‌های جدید را به صورت خودکار انجام دهند. برخی از ابزارهای پایتون که برای تست نرم افزار استفاده می‌شوند عبارت‌اند از Green و Requestium.

کارهای روزمره

کاربرد پایتون فقط برای برنامه نویسان و دانشمندان داده نیست. یادگیری پایتون، فرصت‌های جدیدی پیش روی برخی افراد مانند روزنامه‌نگاران، صاحبان مشاغل کوچک یا بازاریابان شبکه‌های اجتماعی، قرار می‌دهد. پایتون همچنین این فرصت را به غیر برنامه نویسان می‌دهد تا کارهای روزمره خود را آسان‌تر کنند. در اینجا فقط تعدادی از وظایفی که می‌توانید با پایتون به طور خودکار انجام دهید آورده شده است:

  • قیمت‌های بازار سهام یا ارزهای دیجیتال را دنبال کنید
  • برای خود یک متنی برای یادآوری موضوعی ارسال کنید
  • لیست خرید مواد غذایی خود را به روز کنید
  • لیست بزرگی از فایل‌ها را تغییر نام دهید
  • فایل‌های متنی را به صفحات گسترده تبدیل کنید
  • کارهای خانه را به اعضای خانواده تخصیص دهید
  • فرم‌های آنلاین را پر کنید

چرا پایتون اینقدر محبوب است؟

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ - تکفارس 

در صورتی که به آگهی‌های استخدام برنامه نویس در ایران تلنت نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که سهم بزرگی از آگهی‌های گروه شغلی برنامه نویسی و فناوری اطلاعات به مشاغلی اختصاص دارند که به زبان برنامه نویسی پایتون برای کدنویسی نیاز دارند. به این ترتیب، می‌توان تقاضای بالا در بازار کار را یکی از دلایل محبوبیت پایتون در نظر گرفت. دیگر دلایل محبوبیت پایتون عبارت‌اند از:

  • پایتون نحو ساده‌ای دارد که درست مانند نحو زبان انگلیسی است، بنابراین خواندن و درک آن آسان‌تر است. این باعث می‌شود که سریع‌تر روند یادگیری را پیش ببرید و همچنین بتوانید روی پروژه‌های پایتون، سریع‌تر کار کنید.
  • پایتون یک زبان همه کار است و می‌توان از آن برای کارهای مختلف، از توسعه وب گرفته تا یادگیری ماشین استفاده کرد.
  • پایتون برای مبتدیان مناسب است و همچنین به یکی از زبان‌های محبوب برای برنامه نویسان تازه کار تبدیل شده است.
  • پایتون یک زبان برنامه نویسی منبع باز است، به این معنی که استفاده و توزیع آن حتی برای مقاصد تجاری رایگان است.
  • آرشیو ماژول‌ها و کتابخانه‌های پایتون گسترده و در حال رشد است.
  • پایتون دارای یک جامعه بزرگ و فعال است که به برنامه نویسان در برنامه نویسی با پایتون کمک می‌کند. وجود این جامعه بزرگ از پشتیبانان، به برنامه نویسان کمک می‌کند تا در زمان مواجهه با مشکل به راحتی راه‌حل را پیدا کنند.

با توجه به تمام کاربردهایی که پایتون دارد، همین امروز می‌توانید برای یادگیری این زبان برنامه نویسی برنامه‌ریزی کنید و این فرصت را به خود بدهید تا به درآمد خوبی برسید و همچنین پا به حوزه‌ای بگذارید که تقاضا برای آن بسیار است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید