۵ کارت گرافیک ارزان که باید از خرید آن‌ها اجتناب کنید - تکفارس 
۵ کارت گرافیک ارزان که باید از خرید آن‌ها اجتناب کنید - تکفارس 

۵ کارت گرافیک ارزان که باید از خرید آن‌ها اجتناب کنید

افشین نوری
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - 13:11
کارت گرافیک انویدیا

اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد سرهم‌بندی کردن یک رایانه شخصی اقتصادی را دارید، احتمالا می‌خواهید از ارزان‌ترین کارت‌های گرافیکی موجود در بازار استفاده کنید. این کار هیچ اشکالی ندارد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خرید کارت‌های گرافیکی خاص، هر چقدر هم که ارزان‌قیمت باشند، می‌تواند یه معنای دور انداختن پول باشد. درست است که ارزان بودن همیشه به معنای بد بودن نیست، اما اگر قصد خرید کارت گرافیکی ارزان را دارید، باید در انتخاب خود بسیار دقت کنید.

تقریبا می‌توان گفت که بازار کارت‌های گرافیکی مجزا عمدتا در اختیار دو شرکت انویدیا و AMD است و البته اینتل هم سهمی از این بازار دارد. این شرکت‌ها کارت‌های گرافیکی ارزان قیمتی در بازار دارند که عمدتا شامل مدل‌های نسل‌های قبلی می‌شوند. اینتل فقط یک نسل از کارت‌های گرافیکی خود را در بازار دارد، اما این کارت‌ها برای شروع ارزان نیستند. 

اما در مورد AMD و انویدیا، برای خرید کارت‌های ارزان‌‌تر باید به نسل‌های قبلی مراجعه کنید. برخی از این کارت‌ها همچنان برای اجرای بازی‌های مدرن عالی هستند. حتی کارت‌های قبل از نسل RTX انویدیا نیز قابل استفاده هستند، اما برخی از آن‌ها عملکرد بسیار ضعیفی دارند. ما در اینجا سعی کرده‌ایم تعدادی از آن‌ها را که از خریدشان باید اجتناب کرد معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

Nvidia GeForce GT 1030

یکی از کارت های گرافیکی ضعیف بازار Nvidia GeForce GT 1030 است. این کارت قدیمی در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و پس از سایر کارت‌های گرافیکی نسل خود، مثل GTX 1060، وارد بازار شد. GT 1030 نه‌تنها در زمان عرضه‌اش یک کارت گرافیکی ارزان بود بلکه الان هم یک کارت ارزان محسوب می‌شود. قیمت آن در آمازون حدود ۹۰ دلار است، اما طبق معیارهای گرافیکی Tom’s Hardware بدترین عملکرد را در بین همه کارت‌های این بنچمارک دارد.

این کارت بسیار ابتدایی است و فقط ۳۸۴ هسته پردازشی و ۲ گیگابایت حافظه دارد و سرعت کلاک آن حداکثر به ۱۴۶۸ مگاهرتز می‌رسد. البته این کارت می‌تواند بعضی بازی‌ها را اجرا کند و از اغلب کارت‌های گرافیکی یکپارچه اینتل و AMD عملکرد بهتری دارد.

 کارت گرافیکی ارزان

نشریه Tom’s Hardware امتیاز بسیار پایینی به این کارت داده است. این نشریه در امتیازدهی خود، از بهترین کارت گرافیکی انویدیا یعنی RTX 4090 به عنوان معیار استفاده کرده است (با امتیاز ۱۰۰ درصد). در مقایسه با این کارت، GT 1030 توانسته امتیاز بسیار ضعیف ۷.۷ درصد را کسب کند. اگر به دنبال خرید یک کارت گرافیکی زیر ۱۰۰ دلار هستید Radeon RX 580 AMD گزینه بسیار بهتری خواهد بود. قیمت آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار است و در اکثر بازی‌ها عملکرد خوبی دارد. 

Radeon RX 550 4GB

ما در بالا کارت گرافیکی RX 580 را پیشنهاد کردیم، اما خرید AMD Radeon RX 550 4GB را توصیه نمی‌کنیم. این کارت امتیاز ۱۰.۳ درصد را کسب کرده و با توجه به مشخصاتی که دارد ارزش خرید ندارد.

البته این کارت گرافیکی کمی بهتر از Nvidia GeForce GT 1030 است. سرعت کلاک آن هرچند کمی پایین‌تر است (۱۱۸۳ مگاهرتز) اما با دو برابر حافظه (۴ گیگابایت) و پهنای باند بیشتر توانسته این ضعف را جبران کند. ضمن اینکه هسته‌های بیشتری نیز دارد. البته هسته‌های AMD و انویدیا کاملا متفاوت از هم هستند و مقایسه آن‌ها شاید کار آسانی نباشد.

 کارت گرافیکی ارزان

کارت گرافیکی RX 550 قادر به اجرای برخی بازی‌ها در سطح پایه و همچنین برخی بازی‌های قدیمی است. این کارت هرچند قیمت پایینی دارد، اما ارزش خرید بالایی ندارد. با وجود اینکه قیمت آن در آمازون حدود ۹۰ دلار است، با این حال انتظار نمی‌رود که قیمت‌اش از این ارزان‌تر شود. اما شما می‌توانید کارت RX 580 را با همین قیمت اما عملکرد بهتر خریداری کنید.

Nvidia GeForce GTX 1050

مجددا به انویدیا با یک کارت گرافیکی دیگر به نام GTX 1050 برمی‌گردیم. این کارت به اندازه GT 1030 ضعیف نیست و حتی در زمان عرضه‌اش به عنوان یک کارت متوسط ​​ محسوب می‌شد. این کارت یک انتخاب نسبتا محبوب در بین علاقمندان کامپیوترهای شخصی بود و احتمالا بتوان آن در برخی رایانه‌های قدیمی پیدا کرد.

علیرغم همه این موارد، GTX 1050 کارت گرافیکی مناسبی برای خرید نیست و مشخصات آن چندان قابل‌توجه نیستند. این کارت دارای ۶۴۰ هسته، تنها ۲ گیگابایت حافظه GDDR5 و حداکثر سرعت کلاک ۱۴۵۵ مگاهرتز است. ضمن اینکه، قیمت آن حدود ۲۰۰ دلار است که با توجه به عملکردش قیمت بالایی محسوب می‌شود.

 کارت گرافیکی ارزان

این کارت هرچند بهتر از GT 1030 است، اما کارتی نیست که ما آن را برای استفاده در رایانه‌های امروزی توصیه کنیم. تنها موردی که می‌تواند خرید این کارت گرافیکی را توجیه کند، خرید مدل دست دوم آن با قیمت بسیار ارزان‌تر است. اما اگر می‌خواهید یک کارت بهتر در محدوده قیمتی ۲۰۰ دلار بخرید AMD Radeon RX 6600 گزینه مناسبی با قیمت بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ دلار است و عملکرد بهتری نسبت به GTX 1050 دارد.

AMD Radeon RX 6400

کارت AMD Radeon RX 6400 در اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی شد و هرچند با توجه به جدید بودن‌اش ممکن است انتخاب خوبی به نظر برسد، اما واقعیت آن است که در محدوده قیمتی این کارت گزینه‌های بهتری وجود دارند.

کارت RX 6400 امتیاز ۱۵.۹% را در رتبه‌بندی Tom’s Hardware کسب کرده است که چندان خوب نیست. این کارت دارای ۷۶۸ هسته پردازشی، ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 و حداکثر سرعت کلاک ۲.۳ گیگاهرتز است. این سرعت برای یک کارت گرافیکی ارزان‌قیمت مناسب است، اما گذرگاه حافظه ۶۴ بیتی آن بسیار باریک و VRAM آن بسیار محدود است و به همین‌خاطر نمی‌توان آن را گزینه مناسبی برای خرید در نظر گرفت.

 کارت گرافیکی ارزان

این کارت گرافیکی هم از مشکل مشابه سایر کارت‌های این لیست رنج می‌برد و آن اینکه گزینه‌های بهتری با قیمت مشابه آن در بازار وجود دارند و ارزش خرید بالاتری دارند. قیمت این کارت حدود ۱۵۰ دلار است اما اگر بتوانید ۵۰ دلار اضافی پرداخت کنید، می‌توانید کارت بهبودیافته RX 6600 را بخرید. به هر حال، این کارت علیرغم قیمت پایین‌اش گزینه مناسبی برای اجرای بازی‌های رده‌بالا نیست.

Nvidia GeForce GTX 1650

انتخاب این کارت گرافیکی شاید یک انتخاب بحث‌برانگیز باشد، اما قیمت آن طوری نیست که ارزش خرید بالایی داشته باشد. این کارت قبلا در بسیاری از کامپیوترها استفاده شده، اما بتدریج جای خود را به فناوری جدیدتر RTX انویدیا داده است.

 کارت گرافیکی ارزان

GeForce GTX 1650 دارای ۸۹۶ هسته پردازشی، ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 در یک گذرگاه ۱۲۸ بیتی و حداکثر سرعت کلاک ۱۶۶۵ مگاهرتز است. این سرعت در مقایسه با استانداردهای امروزی چندان زیاد نیست، اما می‌تواند برخی بازی‌ها را به خوبی اجرا کند که شامل برخی عناوین جدیدتر نیز می‌شود.

با این حال، شما در محدوده قیمتی این کارت می‌توانید مدل RTX 3050 انویدیا را با قیمتی کمتر از ۲۲۰ دلار بخرید، در حالیکه GTX 1650 قیمتی بین ۱۶۰ تا ۲۴۰ دلار دارد. کارت RX 6600 نیز می تواند جایگزین مناسبی باشد، اما چندان قدرتمندتر از GTX 1650 نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • امیر گفت:

    تشکر از بابت اطلاع رسانی فقط کسی که اندازه نخود اطلاعات داشته باشه از خرید این کارتا اجتناب میکنه

  • Stalker گفت:

    کاری به باقی کارت های لیست ندارم ولی gtx 1650 یا همون gtx 1050ti مگه چشه؟؟
    خودم چهار سال پیش بستم اون موقع متوسط رو به ضعیف حساب میشد ولی حتی الان هم آنچارتد ۴ رو با اون پورت نه چندان خوبش کیفیت high و فول hd با فریم متوسط ۴۰ تا ۵۰ اجرا میکنه
    دیگه چه انتظاری از همچین کارت میان رده ای دارید؟؟
    یا در ایران زندگی نمیکنید یا نفستون از جای گرم بلند میشه
    با این وضعیت که مردم تو نون شبشون موندن، همینارم بتونن ببندن باید کلاشونم بندازن هوا!!

    • سلام
      دوست عزیز و گرامی مقاله ترجمه هست و از منبع معتبری هم ترجمه شده و همچنین این رو باید در نظر داشته باشید که این مطالب همه در حد Article هستن و تا حدودی نظر شخصی هم داخلشون وجود داره
      اما از طرفی دلایل کافی توضیح داده شده که چرا چنین کارت‌هایی دیگه مناسب نیستن. استفاده از کارت‌هایی که VRAM کمتر از ۴ الی ۶ یا حتی ۸ گیگابایت دارن به تدریج داره دردسر ساز میشه. نمیفهمم چرا همه چیز رو میخواید به داخل ایران ربط بدید یا یه خشمی رو یه جایی خالی کنید

  • ناشناس گفت:

    بنظرم الان تو این شرایط خرید rx 580 کمی معقول باشه (از لحاظ قیمتی فک کنم دست دومش ۲ تا ۳ تومن باشه)

  • sina گفت:

    تو خرید کارت گرافیک های انویدیا:
    رقم صدگان وهزارگان سری ساخت محسوب میشن و با هم یا با فاصله کمی از هم میان
    مثل سری ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۶۰۰ یا ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰

    و رقم دهگانشون هم مدل های هر سری هستن
    ۵۰ گیمینگ نسبتا متوسط که بعد یکی دو سال خیلی ضعیف حساب میشه
    ۶۰ گیمینگ متوسط رو به بالا و مناسب
    ۷۰ عالی
    ۸۰ خیلی عالی
    ۹۰ وحشتناک عالی

    رقم ۵۰ فعلا فقط توی ۳۰۵۰ قابل تحمله
    از قبلیا ۵۰ هارو نخرین

    کارت گرافیک میخرین سعی کنین سری ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ بخرین چون به لطف فناوری dlss (ساده بگم افزایش فریم ریت با هوش مصنوعی) فریم بیشتری بهتون میده
    الان ۲۰۶۰ و ۳۰۶۰ گزینه های خیلی خوبی ان
    ۴۰۶۰ فک کنم هنوز ایران نیومده

    ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ خیلی گرونن به واسه ما که با ریال پول در میاریم اصلا توصیه نمیشه