هدست متا کوئست ۳ ظاهراً از فناوری واقعیت ترکیبی برای رقابت با اپل بهره خواهد برد - تکفارس 
هدست متا کوئست ۳ ظاهراً از فناوری واقعیت ترکیبی برای رقابت با اپل بهره خواهد برد - تکفارس 

هدست متا کوئست ۳ ظاهراً از فناوری واقعیت ترکیبی برای رقابت با اپل بهره خواهد برد

افشین نوری
۸ خرداد ۱۴۰۲ - 07:53
متا کوئست ۳

متا خود را برای معرفی نسل بعدی هدست واقعیت افزوده خود آماده می‌کند و به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد برای رقابت با اپل آن را مجهز به فناوری واقعیت ترکیبی بکند. مارک گوزمان تحلیلگر مطرح حوزه فناوری ادعا کرده است که متا کوئست ۳ با نام رمزی Eureka در حال توسعه است و احتمالا در ماه اکتبر معرفی خواهد شد.

به گفته این تحلیلگر، متا کوئست ۳ در مقایسه با کوئست ۲ نازکتر و بسیار سبک‌تر خواهد بودو به جای بندهای پلاستیکی از بندهای فابریک استفاده خواهد کرد. ظاهرا متا طراحی جلویی این هدست را نیز تغییر خواهد داد و یک بریدگی کپسولی‌شکل عمودی به آن اضافه خواهد کرد که دو تای آن‌ها میزبان دوربین‌های معمولی RGB خواهند بود. یک دوربین رنگی نیز وجود خواهد دداشت که به کاربران اجازه دیدن دنیای واقعی اطراف‌شان را خواهد داد.

این در حالیست که متا کوئست ۲ مجهز به چهار دوربین مادون قرمز در گوشه‌های خود بود. در ضمن، گومان گفته است که کوئست ۳ در لبه پایینی خود از دوربین‌های ردیابی مکان و همچنین دکمه‌های ولوم و یک دکمه تنظیم لنز بهره خواهد برد.

در متا کوئست ۲ فقط سه حالت برای تنظیم کردن فاصله بین عدسی‌ها (IPD) وجود داشت که به عنوان فاصله بین عدسی‌های چشم تعریف می‌شود. این هدست از مقادیر بین ۵۶ و ۷۰ میلیمتر برای IPD پشتیبانی می‌کرد که در در مجموع شامل سه تنظیم می‌شد: باریک (IPD < 66 mm)، متوسط (۶۱mm to 66 mm IPD) و عریض (IPD > 66mm). اما ظاهرا کوئست ۳ اجازه تنظیم IPD بدون درآوردن هدست را خواهد داد.

البته به نظر می‌رسد متا تغییری در سخت‌افزار نمایشگر کوئست ۳ ایجاد نخواهد کرد و صرفا به‌لطف دوربین‌های بهتری که در آن استفاده خواهد کرد فناوری واقعیت افزوده را برای آن به ارمغان خواهد آورد. گومان ادعا کرده است که دوربین‌های این هدست تجربه‌ای شبیه به دنیای واقعی ارائه خواهند کرد و باید ببینیم اضافه کردن این دوربین‌ها چه تاثیری روی قیمت کوئست ۳ خواهد داشت.

هدست واقعیت ترکیبی اپل با نام Reality Pro ظاهرا مجهز به قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل ردیابی چشم خواهد بود وگفته می‌شود قیمتی بیش از ۲ هزار دلار خواهد داشت. این در حالیست که متا کوئست ۲ فقط ۴۰۰ دلار قیمت داشت و انتظار می‌رود که متا کوئست ۳ حدود چهار برابر ارزان‌تر از هدست واقعیت ترکیب اپل باشد. متا همچنین عملکرد این هدست و کنترلرهای آن بهبود خواهد بخشید و در مجموع ما با یک هدست پیشرفته روبرو خواهیم بود.

در هر حال باید ببینیم رقابت بین هدست واقعیت ترکیبی اپل و متا چگونه خواهد بود و کدامیک از آن‌ها موفق‌تر خواهند بود.

منبع: Slashgear

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.